اصطلاحات و مفاهیم رایج در بورس که باید بدانید | الفبای بورس

اصطلاحات و مفاهیم رایج در بورس که باید بدانید | الفبای بورس

برای انجام هر کاری مخصوصا در حوزه اقتصاد، ابتدا باید با اصطلاحت و مفاهیم آنها آشنا شویم.

به گزارش همشهری آنلاین، برای افرادی که قصد دارند در بورس سرمایه‌گذاری کنند، آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات رایج در این بازار بسیار اهمیت دارد. درباره برخی از این اصطلاحات توضیح داده‌ایم.

صف خرید و صف فروش

وقتی حجم تقاضا برای یک سهم در بورس، از حجم عرضه آن سهم بیشتر باشد، برای آن سهم صف خرید تشکیل می‌شود. تشکیل صف خرید برای یک سهم نشان‌دهنده اقبال سرمایه‌گذاران به آن سهم است. در نقطه مقابل، وقتی حجم عرضه یک سهم در بورس، بیشتر از حجم تقاضا برای آن سهم باشد، برای سهم مذکور صف فروش شکل می‌گیرد. تشکیل صف فروش برای یک سهم، می‌تواند حاکی از بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران به آن سهم باشد.

ترازنامه

همانند صورت سود و زیان، در پایان دوره مالی شرکت برای اطلاع سهامداران منتشر می‌شود، همانند یک تصویر واضح و شفاف، وضعیت شرکت را از نظر میزان دارایی‌ها، بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام نشان می‌دهد. سرمایه‌گذاران برای مشاهده ترازنامه شرکت‌ها نیز همانند صورت سود و زیان، می‌توانند به پایگاه اینترنتی www.codal.ir مراجعه کنند.

نماد

نام اختصاری شرکت‌های پذیرفته‌ شده در بورس است. حرف اول نماد، برگرفته از صنعتی است که شرکت در آن قرار دارد و بخش دوم نماد، در واقع خلاصه نام شرکت است.

توقف نماد

بعضی اوقات، معاملات سهام برخی شرکت‌ها در بورس به‌صورت موقتی، متوقف می‌شود. در این حالت، اصطلاحا می‌گویند نماد شرکت متوقف شده است. عمدتا بورس زمانی نماد یک شرکت را متوقف می‌کند که رویدادی حائز اهمیت درخصوص آن شرکت اتفاق افتاده باشد، به‌نحوی که این رویداد بتواند موجب افزایش یا کاهش بیش از اندازه قیمت سهام شرکت شود.

بیشتر بخوانید:

سال مالی

منظور از سال مالی، دوره یک ساله‌ای است که مبنای محاسبه سود و زیان و سایر گزارش‌های مالی شرکت است. سال مالی در بسیاری از شرکت‌ها، از ابتدای فروردین تا پایان اسفند است، اما برخی از شرکت‌ها، براساس نوع فعالیت خود، سال مالی خود را زمان دیگری، مثلا از ابتدای مهر تا پایان شهریور سال بعد، تعیین می‌کنند.

در پایان سال مالی، مجمع سالانه شرکت برگزار و عملکرد هیأت مدیره در سال مالی، مورد ارزیابی سهامداران قرار می‌گیرد. هیأت مدیره شرکت موظف است حداکثر ظرف مدت ۴‌ماه پس از پایان سال مالی شرکت، مجمع عادی سالانه را برگزار کند.

مجمع عمومی

به گردهمایی سهامداران و مدیران شرکت که به‌منظور تصمیم‌گیری در خصوص مسائل مهم شرکت برگزار می‌شود، مجمع عمومی یا به اختصار مجمع گفته می‌شود. مجامع شرکت‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: مجمع عمومی عادی سالانه و مجمع عمومی فوق‌العاده.

قیمت پایانی سهم

در واقع میانگین قیمت‌هایی است که آن سهم در طول روز، براساس آن قیمت‌ها مورد دادوستد قرار گرفته است.