از سرطان ریه و خون تا ضد قارچ ؛ ۵ داروی ضد سرطان، مهر ایرانی خورد

از سرطان ریه و خون تا ضد قارچ ؛ ۵ داروی ضد سرطان، مهر ایرانی خورد

۵ قلم داروی ضد سرطان وارداتی شامل کسپوفانزین، اسمرتینیب، ایبروتینیب، انزالوتامیدو اًلاپاریب که تا پیش از این واردات می‌شد، به تولید داخلی رسید.

به گزارش همشهری آنلاین، سید پرویز فتاح، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در مراسم رونمایی از ۵ داروی ضد سرطان گروه سلامت و دارویی برکت گفت: شرکت سبحان انکولوژی تولیدات دارویی درمان سرطان را بر عهده دارد و به همت متخصصان صنعت دارویی این مجموعه از ۵ داروی جدید در ١٠ دوز رونمایی شد.

به گفته این مسئول داروهای تولید شده پیش از این وارداتی بوده و بیماران با صرف هزینه بالا مجبور به تهیه این داروها بودند.

فتاح با بیان اینکه این داروهای جدید درمان سرطان در بیمارستان‌های کشور عرضه می‌شوند و ۵٠ درصد نیاز کشور را تامین خواهند کرد، افزود: در صورت نیاز سازمان غذا و دارو در ٩ ماه پایانی سال امکان افزایش تولید آنها را خواهیم داشت.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با اشاره به اینکه برای سال آینده می‌توانیم نیاز داخلی کشور را درباره این داروها تامین کنیم، گفت: با این تولیدات دارویی ٨ میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به وجود خواهد آمد.

او با تاکید بر اینکه اولویت اول ما این است که نیاز داخل کشور به این داروها را فراهم کنیم، گفت: بعد از اعلام وزارت بهداشت با توجه به درخواست برخی از کشورهای خارجی می‌توانیم این داروها را صادر کرده تا درآمد ارزی برای کشور هم داشته باشیم.

فتاح با اشاره به روند تحقیق و توسعه تولید این داروها و با بیان اینکه در نظر داریم تا حد امکان نیاز داخلی را به صورت بومی تأمین کنیم، بیان کرد: شرکت‌های دارویی ستاد اجرایی فرمان امام در صنعت دارو خصوصا داروهای درمان سرطان در کشور به صورت متمرکز فعال هستند و آمادگی تولید داروی‌های خاص دیگری هم وجود دارد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با اشاره به قیمت این داروها گفت: قیمت این داروها نسبت به مشابه خارجی قابل قبول است تا بیماران با کمترین مشکل نسبت به تأمین این داروها اقدام کنند.

این ۵ داروی ضد سرطان شامل موارد زیر است.

داروی ایبروتینیب (Ibrutinib) برای سرطان خون کاربرد دارد و ۱۶۴ میلیارد تومان ارزش بازار آن است و پنجمین تولیدکننده این دارو هستیم.

داروی اسیمر تینیب (osimertinib) برای سرطان ریه کاربرد دارد و ۲۰ میلیارد تومان ارزش بازار آن است و سومین تولیدکننده این دارو هستیم.

داروی انزالوتامید (Enzalutamid) برای سرطان پروستات کاربرد دارد که ۱۵۰ میلیارد تومان ارزش بازار آن است.

همچنین داروی کسپوفانژین (caspofungin) ضد قارچ و چهارمین تولیدکننده این دارو هستیم و ۶۰ میلیارد تومان ارزش بازار آن است.

داروی الاپاریب (Olaparib) نیز برای سرطان تخمدان کاربرد دارد که ۱۸۰ میلیارد تومان ارزش بازار آن است و توسط گروه سلامت و دارویی برکت در گیلان تولید می‌شود.