ابهام در آینده تلسکوپ هابل – موضوع کنفرانس خبری ناسا

ابهام در آینده تلسکوپ هابل – موضوع کنفرانس خبری ناسا

آژانس فضایی آمریکا ناسا اعلام کرده است که کنفرانس خبری با حضور مقامات ارشد برگزار خواهد کرد تا به تشریح وضعیت فنی تلسکوپ فضایی هابل بپردازند. این اقدام نگرانی‌هایی را در مورد سرنوشت این تلسکوپ فضایی که از سال ۱۹۹۰ مشغول کاوش کیهان بوده است برانگیخته است. به گزارش سرویس اخبار نجوم آژانس فناوری تکنا […]

آژانس فضایی آمریکا ناسا اعلام کرده است که کنفرانس خبری با حضور مقامات ارشد برگزار خواهد کرد تا به تشریح وضعیت فنی تلسکوپ فضایی هابل بپردازند. این اقدام نگرانی‌هایی را در مورد سرنوشت این تلسکوپ فضایی که از سال ۱۹۹۰ مشغول کاوش کیهان بوده است برانگیخته است.

به گزارش سرویس اخبار نجوم آژانس فناوری تکنا به نقل از ناسا، هدف از این کنفرانس مطبوعاتی ارائه به‌روزرسانی در مورد عملکرد تلسکوپ هابل عنوان شده است. با توجه به اهمیت این تلسکوپ و اینکه معمولا برای بروزرسانی‌های روتین چنین جلساتی برگزار نمی‌شود، احتمال می‌رود موضوع این کنفرانس خبری بحرانی باشد.

اهمیت این رویداد با در نظر گرفتن ترکیب سخنرانان آن نیز دوچندان می‌شود. مارک کل امپین مدیر بخش اخترفیزیک و مدیریت مأموریت‌های علمی در ستاد مرکزی ناسا و پاتریک کروس، مدیر پروژه هابل در مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا در مریلند، سخنرانان این نشست خواهند بود. حضور این دو مقام ارشد نشان‌دهنده جدیت ناسا در قبال موضوع پیش آمده برای تلسکوپ هابل است.

این خبر سه روز پس از آن اعلام می‌شود که ناسا به علت قرائت‌های معیوب از یکی از سه ژیروسکوپ نهایی هابل، که به دانشمندان در جهت‌یابی دقیق تلسکوپ کمک می‌کنند، این تلسکوپ را به حالت ایمن خودکار درآورد. تلسکوپ هابل از زمان پرتابش در سال ۱۹۹۰ تاکنون از تعدادی ژیروسکوپ، از جمله نمونه‌های جایگزین، استفاده کرده است و در حال حاضر تنها سه ژیروسکوپ سالم دارد. با توجه به موارد فوق، نگرانی‌هایی در مورد آینده‌ی تلسکوپ فضایی هابل به وجود آمده است. با این حال در اطلاعیه‌ مربوط به کنفرانس پیش رو، ناسا همچنان بر این نکته تأکید کرده است که پیش‌بینی می‌کند هابل در طول این دهه و دهه آینده، به کشفیات خود ادامه دهد و با دیگر تلسکوپ‌ها مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب همکاری داشته باشد.

این اظهارنظر امیدوارکننده است؛ چرا که هابل در موارد گذشته‌ای که با مشکل ژیروسکوپ مواجه شده بود نیز مطرح گردید و در نهایت با رفع ایراد به فعالیت‌های خود ادامه داد. همچنین، شایان ذکر است که هابل برای عملکرد به هر سه ژیروسکوپ نیاز ندارد و در حالت تک ژیروسکوپی نیز قادر به انجام برخی مشاهدات علمی خواهد بود. با این وجود، برگزاری کنفرانس خبری با حضور مقامات ارشد و با توجه به وضعیت اضطراری تلسکوپ، ابهاماتی را در مورد آینده‌ی هابل ایجاد کرده است. انتظار می‌رود که کنفرانس خبری فردا بتواند ابهامات موجود را برطرف سازد و تصویری روشن‌تر از وضعیت هابل و برنامه‌های آتی ناسا برای این تلسکوپ فضایی ارائه دهد.