ابهامات تامین ارز در آیین نامه واردات خودرو | عضو کمیسیون صنایع مجلس: این آیین نامه شفاف نیست

ابهامات تامین ارز در آیین نامه واردات خودرو | عضو کمیسیون صنایع مجلس: این آیین نامه شفاف نیست

عضو کمیسیون صنایع مجلس بخش مربوط به تامین ارز را در آیین نامه واردات خودرو دارای ابهاماتی دانست و برطرف شدن این ابهامات را خواستار شد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خانه ملت،‌ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تصویب آئین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در هیئت دولت، گفت: آئین‌نامه تصویب شده، آئین نامه شفافی نیست. اینکه گفته شده هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند خودرو به کشور وارد کند و بانک مرکزی باید ارز آن را تعیین کند، معنا و مفهوم مشخصی ندارد. قاعده بر این اساس است که آئین نامه باید شفاف بگوید افرادی که در خارج از کشور هستند مسائلی همچون پول شویی نداشته باشند و ارز واردات باید بر مبنای ارزی باشد که بانک مرکزی آن را تعیین می‌کند.

سیدجواد حسینی‌کیا افزود: همچنین باید این مسئله مشخص شود که رجوع به این موضوع اگر قیمت ارز را در کشور بالا برد، تکلیف چیست؟ آئین نامه فوق به این قبیل مشکلات و ابهامات پاسخ نداده و شفافیت لازم را ندارد. آئین نامه واردات خودرو ابهاماتی دارد و دولت باید این ابهامات را برطرف کند. این ابهامات باید به سرعت برطرف شود تا تغییراتی در نظر مردم ایجاد نکند.
وی گفت: یکی از مشکلات ما در این بخش مربوط به مشکلات ارزی است که به واقع باعث عدم ابلاغ آئین نامه فوق می‌شد، بنابراین باید مشخص شود که ارز واردات گسترده خودرو از کجا تامین خواهد شد؟ اگر دولت ارز موجود را در اختیار دارد باید بگوید هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند ارز موجود را به نرخ نیمایی از بانک مرکزی اخذ کند که این موضوعی خوبی است. اما اگر دولت ارز موجود را ندارد، قطعا این مسئله به کف بازار هجوم آورده و التهابات ارزی شکل خواهد گرفت. یک بخش از مسائل در آئین‌نامه مذکور به خوبی دیده نشده است و دولت باید برای این مسائل چاره اندیشی کند و راهکاری ارائه دهد.