آیین های عزاداری محرم در استان ‌ها | روضه های خانگی ۵۰۰ ساله شهرضا

آیین های عزاداری محرم در استان ‌ها |  روضه های خانگی ۵۰۰ ساله شهرضا

در شهرضا منازلی زیادی وجود دارد که سال‌هاست در آنها در دهه محرم و دیگر ایام سال روضه‌خوانی می‌شود؛ بعضی از این منازل از حدود ۵۰۰ سال است که میزبان روضه‌خوانی هستند.

به گزارش همشهری ‌آنلاین تاریخ نشان می دهد مخالفت‌های مردم ایران علیه حکومت بنی امیه فقط در قالب قیام‌های نظامی نبوده بلکه مردم از همان زمان با انجام اقداماتی نظیر ساختن مساجد و تکایا و وقف املاک مزروعی و باغات و کاروانسراها و مغازه‌ها و بازارها و سقاخانه‌ها و آسیاب و سنگ آب و آب قنوات و حفر قنوات که در اسناد یا وقف نامه‌های همه آنها آمده که در فلان مدت روضه خوان‌ها برای اباعبدالله الحسین(ع) مرثیه بخوانند؛ در تمام این وقف نامه‌ها مسئله روضه خوانی مطرح است.

آیین های عزاداری محرم در استان ‌ها |  روضه های خانگی ۵۰۰ ساله شهرضا

از منازل قدیمی روضه خوانی منزل آقا محمدحسین قدسی است که در بازار بزرگ قرار دارد. تکیه منبرسنگی و منزل حاج محمد حسن ضیائی نیز بیش از ۴۰۰ سال است میزبان عزادارن حسینی است. روضه خوانی در منزل حاج سید مهدی گلزاری واقع در خیابان شهید بهشتی شهرضا هم قدمتی بیش از ۱۲۰ سال دارد.
منزل حاج عبدالرسول ناجی واقع در کوچه فقیه، منزل حاج میرزا محمدعلی حریری واقع در کوچه خان و منازل میرزا محمدعلی شاهی، چاووشی، مرحوم حاج جواد گلابی و حاج عبدالعلی گلابی و حاج خلیل حداد و شریفی در میدان طالقانی، مدرسه علمیه (تکیه اولیاء) از دیگر مکان‌هایی است که در ایام محرم در آن روضه‌خوانی می‌شود.
مجلس روضه خوانی منزل حاج محمدرضا اعتدالی، حاج بهرام تنهایی و حبیب الله سخایی هم از مجالس پر طفدار و قدیمی شهرضاست.
منزل مرحوم سید مصطفی فاطمی در کوچه شرکت برق از مکان‌های بسیار قدیمی و سابقه روضه‌خوانی در آن به ۵۰۰ سال می‌رسد و منزل حاج سیف الله جاوری و روضه خوانی در محل تکیه انصارالحسین(ع) انجام می شود.
از دیگر مکان‌های روضه خوانی این شهرستان، تکیه محله آقاست که این محل به اضافه تعدادی از آب‌های صحرای فضل آباد و املاک آن که در خیابان ولیعصر غربی قرار دارد، در طول سال در تکیه محله آقا روضه‌خوانی است، امیر حمزه فرمانده سپاه شاه عباس صفوی مدتی که در شهرضا ماند و این املاک را بر سید شهدا برای روضه خوانی وقف کرده است. تکیه توکل اول خیابان حکیم فرزانه، تکیه اقدمیه (مدرسه اقدمیه)، تکیه دوالی‌ها و تکیه سنگ تراش‌ها هم از مجالس روضه خوانی قدیمی شهرضاست.
قربانی کردن گاو، شتر و گوسفند، پخت سمنو، آش کشک و آش برگ و شله زرد در روزهای محرم و نذری دادن از دیگر رسوم ویژه عزاداری شهرضایی هاست.
شهرضا با جمعیت حدود ۱۶۰ هزار نفر در اصفهان قرار دارد.

 

 

بیشتر بخوانید:
آیین های عزاداری محرم در استان ‌ها | سوگواری در صحرا + فیلم
برای نخستین بار؛ آماده سازی مسیر دریایی برای زائران اربعین