آیا قمار بزرگ نت‌فلیکس روی صنعت بازی موفقیت‌آمیز خواهد بود؟

آیا قمار بزرگ نت‌فلیکس روی صنعت بازی موفقیت‌آمیز خواهد بود؟

به نقل از دیجیکالا:

هنگامی که عبارت «ناشر بازی‌های ویدیویی» به میان می‌آید، نام چند کمپانی سریعا به ذهن گیمرها خطور می‌کند. نینتندو، مایکروسافت، سونی، اکتیویژن و یوبی‌سافت معمولا برخی از بزرگترین آثار صنعت بازی را منتشر می‌کنند اما بهتر است بدانید که نت‌فلیکس (Netflix) نیز در تلاش است تا نام خود را به این لیست اضافه کند.

اگر برنامه‌ی نت‌فلیکس را روی موبایل خود باز کنید و از بخش‌هایی نظیر فیلم‌های جدید و پیشنهادی عبور کنید، در نهایت به Netflix Games دسترسی پیدا می‌کنید که بدون تبلیغات، هزینه‌ی اضافای یا خریدهای درون، بازی‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهد. جالب است بدانید که این بازی‌ها، همه با اشتراک استاندارد در دسترس هستند و تعدادی از آن‌ها به طور انحصاری در برنامه‌ی موبایل نت‌فلیکس قرار دارند. دلیل این موضوع چیست؟ لیان لوم (Leanne Loombe)، معاون رئیس بخش بازی‌های خارجی نت‌فلیکس، یک پاسخ ساده برای این سوال دارد و آن هم چیزی نیست جز ایجاد بهترین محیط ممکن برای توسعه‌دهندگان برای ساخت‌ بازی‌.

نت‌فلیکس گیمز

ایجاد ارتباط موثر با استودیوهای مختلف

لوم با صنعت بازی غریبه نیست زیرا با شرکت‌هایی نظیر رایوت گیمز (Riot Games) و الکترونیک آرتز (Electronic Arts) همکاری داشته است. این تجربه دانشی را در مورد آنچه که یک تیم برای پیشرفت نیاز دارد، تقویت کرده است و او از آنچه در نت‌فلیکس آموخته نیز استفاده می‌کند. او می‌گوید:

مطمئن نیستم که مستقل بودن یا بزرگ‌تر بودن شرکت‌ها تفاوتی ایجاد می‌کند یا نه زیرا این در واقع به این بستگی دارد که آن‌ها چه با بازی‌ها و چه با استودیوی خود به‌ عنوان یک کل تلاش می‌کنند تا به چه هدفی دست پیدا کنند. ما می‌خواهیم مطمئن شویم که ارزش‌ها و اهداف مشترکی با استودیوها داریم؛ آیا هر دو طرف در این مشارکت دلایل مشابهی برای همکاری دارند؟ آیا ما در یک مسیر حرکت می‌کنیم؟ چگونه می‌خواهیم برای موفقیت این بازی با هم همکاری کنیم و چگونه می‌خواهیم به بهترین شکل با این استودیوها همکاری کنیم تا بتوانیم بهترین بازی‌ها را برای کابران خود بسازیم؟

در این میان به نظر می‌رسد که استودیوهایی که با این شرکت همکاری کرده‌، راضی بوده‌اند. استودیوی اسنومن (Snowman) که بازی Lucky Luna را در سپتامبر ۲۰۲۲ وارد این پلتفرم کرده، برای بازی دیگری به نام Laya’s Horizon نیز قرارداد امضا کرده است.

لاکی لونا

اندرو شیمل (Andrew Schimmel)، تهیه‌کننده‌ی ارشد استودیوی اسنومن، در مورد این همکاری بیان کرد:

آن‌ها به ما اجازه دادند که با استقلال کار کنیم و آنچه را که احساس می‌کردیم برای استودیوی ما مهم‌تر است را توسعه دهیم. از طرفی ما همیشه بازخورد بسیار عالی و سنجیده‌ای را در مورد نسخه‌های مختلف بازی‌ها از آن‌ها دریافت می‌کردیم. من از سطح جزئیاتی که هر بار به آن اشاره می‌کردند، شگفت‌زده می‌شدم.

فکر می‌کنم این واقعا به ما ثابت کرد که آن‌ها چقدر به کار ما اهمیت داده و تلاش می‌کنند تا بفهمند که در حال انجام چه کاری هستیم. این باعث ایجاد احترام متقابل شد.

Laya's Horizon

کسب درآمد از بازی‌ها

تمرکز بر عدم کسب درآمد از راه‌هایی نظیر خرید‌های درون‌برنامه‌ای یکی از عناصر کلیدی رویکرد به نوعی توسعه‌دهنده پسند نت‌فلیکس است. لوم گفت:

این نه تنها برای مشترکین عالی است، بلکه به توسعه‌دهندگان ما نیز آزادی می‌دهد. موضوع کسب درآمد تا حد زیادی می‌تواند محدودیت‌هایی ایجاد کند که ممکن است کار کردن با آن‌ها چالش برانگیز باشد، بنابراین وقتی این محدودیت‌ها را حذف می‌کنید، توسعه‌دهندگان ما می‌توانند بازی مورد نظر خود را بسازند.

این رویکرد باعث شد تا Devolver Digital به عنوان یکی دیگر از ناشران بزرگ صنعت، پس از معرفی معاون رئیس بخش موبایل آن یعنی، مارک هیکی (Mark Hickey) از طریق ارتباط متقابل، به این سرویس یعنی نت‌فلیکس بپیوندد. هیکی بیان کرده که دوولور دیجیتال همیشه روی بازی‌های مستقل خلاقانه تمرکز داشته است؛ بازی‌هایی که می‌توانند در دریایی از بازی‌های رایگان و یا با خرید‌های درون‌برنامه‌ای زیاد در فروشگاه‌های مختلف موبایل گم شوند. او می‌گوید:

از آنجایی که بازی‌های نت‌‎فلیکس تبلیغات یا خرید‌های درون‌برنامه‌ای ندارند، این سرویس به عنوان یک کانال جدید و هیجان‌انگیز برای بازی‌های مستقل، از جمله آن‌هایی که روی آن‌ها کار می‌کنیم، پدیدار شده است.

Kentucky Route Zero

تصویری از بازی Kentucky Route Zero

جیک الیوت (Jake Elliott)، به عنوان یکی از بنیانگذاران استودیوی توسعه‌دهنده‌ی بازی Kentucky Route Zero یعنی Cardboard Computer، این موضوع را تایید می‌کند. او بیان کرد:

بازار گسترده‌تر بازی‌های تلفن همراه که بسیار غرق در طرح‌های درآمدزایی عجیب و غریب و بازاریابی ویروس مانند بوده، از بسیاری جهات برای ما بسیار آزاردهنده است. از طرفی به نظر می‌رسد که رویکرد نت‌فلیکس یعنی دسترسی مبتنی بر اشتراک به کتابخانه‌ای از بازی‌های تنوع، بیشتر از نوع آثاری که ما می‌خواهیم بسازیم، حمایت می‌کند.

در این میان استودیوی روگ گیمز (Rogue Games) که تا لحظه‌ی نگارش این مقاله دارای دو بازی Highwater و Dust & Neon در سرویس نت‌فلیکس است نیز نیز از عدم کسب درآمد سود می‌برد. مدیر عامل این شرکت یعنی مت کاساماسینا (Matt Casamassina) گفت:

ما بازی‌های خود را به اثری رایگان اما با خرید‌های درون‌برنامه‌ای فراوان تبدیل نمی‌کنیم. مدل اشتراکی که نت‌فلیکس ارائه می‌کند، برای ما فوق‌العاده است زیرا بازیکنان بیشتری می‌توانند بازی‌های روگ گیمز را تجربه کنند.

Dust & Neon

تصویری از بازی Dust & Neon

۲۳۳ میلیون مشترک

یکی دیگر از مزایای عمده‌ی نت‌فلیکس نسبت به سایر ناشران، پایگاه کاربران آن است. در واقع هر کاربر می‌تواند به هر بازی که در برنامه‌ی موبایل نت‌فلیکس وجود دارد، دسترسی داشته باشد. این مخاطب انبوه بلافاصله به استودیوهای بزرگ و کوچک معرفی می‌شوند، حتی اگر هیچ تضمینی وجود نداشته باشد که تک تک مشترکین به تجربه‌ی بازی‌ها بپردازند. در این میان اگرچه تعداد مشترکان فعال در ماه‌های اخیر کاهش یافته، با این حال نمی‌توان به طور کلی از ۲۳۳ میلیون کاربر چشم‌پوشی کرد.

استودیوی اسنومن نمونه‌ی بارز یک توسعه‌دهنده‌ی کوچک است که بلافاصله در معرض پایگاه کاربران عظیمی قرار می‌گیرد. شیمل می‌گوید:

هر زمان که می‌بینیم فضای جدیدی مانند این فراهم می‌شود، فرصت دیگری را برای رشد بازی‌ها و برای بازیکنان بیشتری برای ارتباط با تجربیاتی که در غیر این صورت ممکن است از دست بدهند، می‌بینیم. ما از دیدن این دروازه به روی دنیای بسیار غنی‌تری از بازی‌ها هیجان‌زده هستیم.

بازی Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge

گفتنی است که سیریل ایمبرت (Cyrille Imbert)، مدیر عامل ناشر بازی Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge یعنی Dotemu، فکر می‌کند که این اقدام یعنی حرکت نت‌فلیکس به سمت بازی‌ها مدت‌هاست که به تعویق افتاده است. ایمبرت می‌گوید:

همیشه به این فکر می‌کردم که چرا نت‌فلیکس با پایگاه بزرگ مشترکین خود به سمت بازی‌های ویدیویی حرکت نمی‌کند. آن‌ها اکنون در حال انجام این کار هستند و من فکر می‌کنم که پتانسیل زیادی وجود دارد. بنابراین ما خوشحالیم که از این تصمیم حمایت می‌کنیم.

در حالی که گنجاندن مجموعه بازی‌های مختلف در اشتراک عادی خود توسط نت‌فلیکس منطقی است، چیزی که کمتر واضح محسوب می‌شود این است که این شرکت چگونه قصد دارد این بازی‌ها را در برنامه‌ی موبایل خود ارائه دهد. همانطور که ذکر شد، یافتن بخش بازی‌های نت‌فلیکس در صفحه‌ی اصلی برنامه نیاز به اسکرول کردن زیادی دارد و در حالی که تب‌های خاصی برای دانلودها در پایین صفحه وجود دارد، بخش بازی‌ها چنین قابلیتی ندارد. این موضوع ممکن است نوعی عنصر بازدارنده به نظر برسد، اما کسانی که با نت‌فلیکس کار کرده‌اند، ادعا می‌کنند که واقعا نگران آن نیستند. کاساماسینا از روگ گیمز آن را به این مسئله ربط می‌دهد که این سرویس در مقایسه با بقیه‌ی بخش‌های نت‌فلیکس هنوز در مراحل اولیه است. او می‌گوید:

هرچند دیدگاه من این است که در حالی که نت‌فلیکس یک سرویس بسیار بالغ است؛ به این معنا که انقلابی در پلتفرم‌های استریمینگ ایجاد کرده است اما با بخش بازی تازه‌وارد است. نمی‌دانم یک سال بعد یا حتی سه سال دیگر این بخش به کجا خواهد رسید، اما بر اساس کارهایی که انجام می‌دهند، آن‌ها متعدد به نظر می‌رسند.

Highwater

تصویری از بازی Highwater

خاویر لیارد (Xavier Liard)، یکی از بنیانگذاران استودیوی Playdigious، فکر می‌کند که گزینه‌ی جایگزین یعنی ارائه‌ی نسخه‌ی مستقل از بازی با قیمت مشخص، ممکن است در واقع برای بازی‌های شرکتش چندان سودآور نباشد. لیارد می‌گوید:

با انتشار یک بازی به صورت غیر رایگان، انتشار را فقط به گیمرهایی محدود می‌کنیم که برای بازی‌ها پول پرداخت می‌کنند، اما با همکاری با نت‌فلیکس، می‌توانیم مخاطبان بیشتری را جذب کنیم زیرا دانلود آن برای میلیون‌ها کاربر رایگان است.

گفتنی است که حتی خود نتفلیکس نیز این معضل را می‌داند، اما همچنین بر این عقیده است که نت‌فلیکس گیمز در اوایل حیات خود است. این سرویس هنوز به دومین سالگرد خود نرسیده است و لوم حتی بیان کرده که عدم نمایش آن در بخش‌های مهم و نمایان‌تر برنامه‌ی موبایلی از عمد بوده است:

رویکرد ما ساده است: بیایید کارهایی را انجام دهیم، از آن‌ها بیاموزیم، آزمون و خطا کنیم، بفهمیم چه چیزی مؤثر است و چه چیزی مؤثر نیست و سپس بر اساس آن آموخته‌ها تغییر کنیم. من شخصا از این رویکرد قدردانی می‌کنم زیرا صادقانه به ما کمک کرد تا کمی سریع‌تر حرکت کنیم تا بازی‌ها را عرضه کرده و نقشه‌ی راه خود را برای آینده مشخص کنیم.

Stranger Things 3: The Game

تنوع بازی‌ها

لوم می‌داند که پایگاه کاربران نت‌فلیکس یک مزیت است، اما تیم مرتبط باید در نظر داشته باشد که بازی‌ها تا حد امکان برای افراد زیادی جذاب باشند. در هر صورت ۲۳۳ میلیون رقم بزرگی است و لوم و تیمش آن را می‌دانند. او می‌گوید:

یکی از چیزهایی که ما واقعا به آن علاقه داریم، ساختن مجموعه‌ای است که تنوع و خلاقیت‌های اعضای ما را منعکس کند. ما دائما به دنبال بازی‌های جدید، تازه و متفاوت هستیم تا آن‌ها را به نت‌فلیکس آورده تا بتوانیم مجموعه‌ای متنوع از بازی برای بازیکنان داشته باشیم.

این رویکرد شامل بازی‌های از قبل موجود، بازی‌های جدید برای موبایل و بازی‌های کاملا جدید مبتنی بر فیلم و سریال‌های نت‌فلیکس است. یکی از توسعه‌دهندگان قدیمی بازی‌های موبایلی یعنی Super Evil Megacorp، جدیدترین شرکتی است که برای ساخت بازی برای نت‌فلیکس داوطلب شده و مدیرعامل آن یعنی کریستین سگسترال (Kristian Segerstrale)، این همکاری را کاملا مناسب می‌داند:

ما برای پروژه‌های خود، شرکایی انتخاب کرده که فکر می‌کنیم بهترین فرصت را برای زنده کردن چیزی واقعا خاص ارائه می‌دهند که به نقاط قوت ما به‌ عنوان بازیساز کمک کرده و در عین حال به ما امکان می‌دهد تا قابلیت‌هایمان را گسترش دهیم و چیزهای جدیدی را یاد بگیریم. ما تصمیم گرفتیم با نت‌فلیکس برای این پروژه کار کنیم زیرا فرصتی برای کار روی یک آی‌پی واقعا هیجان‌انگیز و توانایی یادگیری کار در یک محیط اشتراکی وجود دارد.

Exploding Kittens

تصویری از بازی Exploding Kittens

سوالی که این وسط پیش می‌آید این است که وقتی نوبت به شروع مذاکرات با استودیوهای مختلف می‌رسد، این روند به چه شکل انجام می‌شود؟ آیا نت‌فلیکس به دنبال توسعه‌دهندگان بازی‌هایی است که علاقه‌مند به انتشار بازی‌های خود در موبایل هستند یا توسعه‌دهندگان از مقر نت‌فلیکس بازدید کرده و سعی می‌کنند تا با آن‌ها صحبت کنند؟ لوم در این باره گفته که هر دو روند انجام می‌شود اما نت‌فلیکس در حال کار روی برنامه‌ای سنجیده برای انتخاب بازی‌ها برای ورود به این پلتفرم است:

ما یک رویکرد مرحله‌ای داریم که در حال کار روی آن هستیم. این رویکرد بر اساس تجربیاتی است که ما از بازی‌هایی که در ۱۸ ماه گذشته عرضه کرده، یاد گرفته‌ایم. هر بار که اطلاعاتی از کاربران خود در مورد اثری که در دسترس قرار داده‌ایم دریافت می‌کنیم، فرم کارهای خود را با آن بازخوردها تطبیق می‌دهیم.

یکی از شرکت‌هایی که با نت‌فلیکس تماس گرفت، Exploding Kittens بود که سازنده‌ی یک بازی رومیزی بسیار محبوب مبتنی بر کارت با همین نام محسوب می‌شود. این استودیو از قبل روی یک سریال تلویزیونی با نت‌فلیکس کار می‌کند و وقتی در مورد بخش بازی شنید، شیفته‌ی آن شد. ایوان لاسی (Evan Losi)، طراح اصلی بازی Exploding Kittens، می‌گوید:

ما در ابتدا با نت‌فلیکس به صورت نه چندان رسمی گفت‌وگو کردیم تا درباره‌ی سرویس بازی در حال توسعه‌ی آن بیشتر بدانیم. بازی Exploding Kittens به طور کلی آسان بوده و برای طیف وسیعی از بازیکنان جذاب است. یک اثر مانند بازی ما برای این نوع از سرویس‌ها عالی است.

نت‌فلیکس گیمز

جمع‌بندی

تیم نتفلیکس گیمز ظاهرا قرار است بیش از پیش فعال باشد زیرا این شرکت اخیرا اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۳ حدودا ۴۰ بازی جدید از جمله حداقل یک بازی در ماه را به این سرویس اضافه خواهد کرد. همچنین برنامه‌هایی برای ۳۰ بازی دیگر با شرکای مختلف در نظر گرفته شده است و این در حالی است که ۱۶ بازی در استودیوهای مختلف داخلی شرکت در حال تولید هستند.

گفتنی است که نتفلیکس اولین شرکتی نیست که شانس خود را با چنین سرویسی امتحان می‌کند و اپل، گوگل و آمازون نیز فعالیت‌هایی در این زمینه با درجات موفقیت متفاوتی داشته‌اند. از طرفی به گفته‌ی لیان لوم، تیم نت‌فلیکس گیمز می‌داند که ساخت این نوع سرویس‌ها زمان می‌برد. او می‌گوید:

ما نسبت به آنچه تاکنون بدست آورده‌ایم، بسیار افتخار می‌کنیم. بر اساس برنامه‌ها و استراتژی‌های مختلفی که داریم، من اعتماد به نفس زیادی دارم و می‌دانم که تیم ما نیز چنین احساسی دارد. ما در مورد آینده‌ی نت‌فلیکس گیمز با توجه به برخی از آثاری که در دست تولید داریم، بسیار هیجان‌زده هستیم.

در نهایت با وجود مشترکین زیادی که دارد و حجم قابل توجهی از بازی‌های مختلف، اکنون تنها کاری که نت‌فلیکس باید انجام دهد این است که آن‌ها را به یکدیگر وصل کند.

منبع: Game Informer

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی


کنسول بازی سونی مدل PlayStation 5 ظرفیت 825 گیگابایت ریجن 1200 آسیا
کنسول بازی مایکروسافت مدل XBOX SERIES S ظرفیت 512 گیگابایت
بازی EA Sports FC 24 مخصوص PS5
۲,۵۳۰,۰۰۰
تومان
خرید بازی کنسول

مشاهده همه

دیجی‌کلاب