به نقل از دیجیکالا:
«کورالاین» (Coraline) که سال ۲۰۰۹ روی پرده رفت، یکی از محبوبترین انیمیشنهای استاپموشن دو دههی اخیر است که با حضور هنری سیلیک و نیل گیمن در پشت دوربین، کمتر از این انتظار نمیرفت. در تمام این سالها اما طرفداران منتظر لحظهای بودند که قسمت دوم انیمیشن کورالاین رسما تایید شود، آیا این اتفاق هرگز رخ خواهد داد؟
اقتباسهای تلویزیونی موفق اخیر نیل گیمن، «سندمن» و «فال نیک» بار دیگر به ما یاد کردند که او تا چه اندازه مبتکر و خوشذوق است و چه آثار بلندپروازانهای میتواند خلق کند. طرفداران حالا برای معرفی پروژههای بعدی او لحظهشماری میکنند اما یک قصهی بخصوص در جایگاه ویژهای قرار میگیرد: کورالاین ۲، رمانی که هیچ خبری از آن نیست و شاید هیچوقت منتشر نشود اما باید خوشبین بود و گفت که هیچچیز غیرممکن نیست.
- ۹ فیلم کودکانه که به طور غیرمنتظرهای تاریک و دردناک بودند
- ۱۰ قهرمان بداخلاق انیمیشنهای برتر؛ از «شرک» تا «کورالین»
- ۱۰ شرور ترسناک فیلمها و انیمیشنهای کودکانه که از یاد نمیروند
دنیای مرموز و مبهم کورالاین
نیل گیمن رمان کورالاین را سال ۲۰۰۲ منتشر کرد و این کتاب بهسرعت محبوب شد. ما با یک قصهی فانتزی تاریک روبهرو بودیم که روی مرزی میان واقعیت و ناشناختهها قدم میزند. داستان منحصربهفرد گیمن پتانسیل بالایی داشت که به یک انیمیشن درجهیک تبدیل شود و این اتفاق هفت سال بعد رخ داد. قصه پیرامون دخترک ۱۱ سالهای به نام کورالاین جونز اتفاق میافتاد که اخیرا همراه با خانوادهاش به شهر تازهای نقل مکان کرده است و با تنهایی و انزوا دستوپنجه نرم میکند.
والدین اغلب سرگرم کار هستند و کورالاین سرگرمی خاصی ندارد و روزها را در خانه میگذراند. شرایط زمانی عوض میشود که او یک درب مخفی پیدا میکند و با باز کردن آن، به یک دنیای موازی قدم میگذارد. این دنیای موازی از هر نظر مشابه دنیای فعلی است با این تفاوت که آنجا پدر و مادرش به او اهمیت بیشتری میدهند. کورالاین در ادامه متوجه میشود که این دنیای دروغین را جادوگری به نام بلدام طراحی کرده است تا او را فریب دهد و روحش را به سرقت ببرد.
در آن دنیا، دخترک هرآنچه که آرزو دارد را بهدست میآورد اما به شرطی که روحش را به بلدام بفروشد. با موفقیتهای این انیمیشن و با توجه به سازوکارهای هالیوود، انتظار طرفداران این بود که نسخهی دوم هر چه زودتر از راه برسد که چنین نشد اما چرا؟
تابلو خندالو مدل کورالاین Coraline کد ۲۰۷۶۸
جستجو برای قسمت دوم انیمیشن کورالاین
طرفداران نیل گیمن از زمان انتشار رمان اصلی در سال ۲۰۰۲، خواستار دنبالهی آن بودهاند اما برخلاف شایعات، گیمن شخصا گفته است که فعلا نباید منتظر قسمت دوم باشید. او دلایل قابلقبولی هم ارائه داده و میگوید که اگر قرار است دنبالهای عرضه شود، باید از نظر خلاقیت و نوآوری، از قسمت اصلی بهتر باشد، همانطور که «داستان اسباببازی ۲» (۱۹۹۹) توانست نسخهی اول را بهبود ببخشد و در حال حاضر، گیمن در خودش نمیبیند که بتواند چنین کاری را انجام دهد.
گیمن مشکلی با دنبالهها ندارد اما اعتراف میکند که باید دلیلی برای ساخت یک دنباله وجود داشته باشد و حداقل ایدهای از راه برسد که ارزشش را دارد. او نگفته است که قسمت دوم هرگز ساخته نخواهد شد اما باید شرایط مهیا شود و قصهی دنباله در مقایسه با نسخهی اصلی حرفی برای گفتن داشته باشد.
گیمن در مصاحبهی سال گذشتهاش، ایدهی نگارش بیدلیل یک دنباله را با دنبالههای نصفهنیمه و ضعیف پلتفرم نمایش خانگی مقایسه کرد. این فیلمها در نگاه اول، خواستههای طرفداران را برآورده میکنند اما آیا میتوانند در کنار نسخهی اصلی قرار بگیرند؟ با توجه به بازخوردهای مثبت انیمیشن و رمان، کورالاین سزاوار یک دنبالهی فوقالعاده است و در حال حاضر، گیمن میداند که نمیتواند یک دنبالهی فوقالعاده برای آن بنویسد.
علاوه بر این، گیمن همیشه علاقهی زیادی به خلق آثار جدید داشته است و ترجیح میدهد دنیاها، قصهها و شخصیتهای جدید خلق کند تا به گذشته بازگردد. گیمن همچین دوست دارد که دنبالهها چیزی فراتر از یک بهانه برای کسب درآمد یا جریحهدار کردن احساسات مخاطب باشند. بسیاری از فیلمهای این روزها با این هدف ساخته میشوند که با تکیه بر نوستالژی، مخاطبان را به سینماها بکشانند، گیمن اما میخواهد دنبالههایش با هدف دیگری ساخته شوند و در آنها نوآوری به چشم بخورد.
کتاب کورالاین اثر نیل گیمن انتشارات پریان
شرایط پیچیدهی قسمت دوم انیمیشن کورالاین
با اینکه تقاضا برای قسمت دوم بالا است اما با توجه به وسواس نیل گیمن، ساخت آن چالش برانگیز خواهد بود زیرا باید از هر نظر، بهتر از نسخهی اصلی باشد و با توجه به کیفیت مثالزدنی انیمیشن کورالاین، این کار آسان نیست. دنیای کورالاین بهشدت غنی است و برای گیمن و هر فیلمسازی سخت خواهد بود اثری بسازد که ضمن وفاداری به میراث نسخهی اول، چیزی فراتر از تکرار مکررات است. سازندگان باید انیمیشنی خلق کنند که هم آشنا است و هم نوآورانه، هم به قسمت نخست نزدیکی دارد و هم غیرمنتظره است.
کورالاین از داستان جذابی بهره میبرد اما برگ برندهی آن فضاسازی است، فضاهایی که چشمنواز و بهیادماندنی هستند و احساسات شما را دستخوش تغییر میکنند. هر کدام از لحظات فیلم با دقت ویژهای طراحی شدهاند و هنری سیلیک، بهترین برداشت ممکن از جهانی که گیمن نوشته است را ارائه میدهد. حالا ساخت یک دنباله که دقیقا همین مسیر را برود اما متفاوت باشد، واقعا سخت به نظر میرسد و مشخصا حتی خود نیل گیمن هم تا این لحظه چندان خوشبین نیست که بتواند آن را انجام دهد.
در سوی دیگر، تراویس نایت، رئیس استودیوی انیمیشنسازی لایکا همواره از مخالفان جدی دنبالهها، پیشدرآمدها و بازسازیها بوده است. او در مصاحبه با وبسایت کلایدر در سال ۲۰۱۶ در این رابطه گفت: «من نمیخواهم یک داستان را بارها و بارها تکرار کنم. رویکرد ما نسبت به هر قصه این است که آنها را بهشکلی طراحی کنیم که معنادارترین تجربه از زندگی یک قهرمان را ارائه دهد». او پُربیراه نمیگوید و انیمیشنهای استودیوی لایکا همیشه با همان یک فیلم حرفهایشان را میزنند و چیزی برای آینده باقی نمیگذارند.
این مسئله دربارهی کورالاین نیز صدق میکند، انیمیشنی که کامل است، هیچ نقطه ضعفی در آن به چشم نمیخورد و به معنای واقعی کلمه، دلیلی برای ساخت دنبالهی آن وجود ندارد. با این تفاصیل، به نظر نمیرسد که دنبالهای برای این انیمیشن محبوب ساخته شود اما چه کسی میداند، شاید نیل گیمن یک روز صبح از خواب بیدار شد، یک ایدهی حیرتانگیز به ذهنش رسید، آن را با تراویس نایت و هنری سیلیک به اشتراک گذاشت و ناگهان همهچیز دستبهدست هم داد تا قسمت دوم ساخته شود.
منبع: MovieWeb