آیا بیوه‌ی سیاه فلورنس پیو را به اسکار می‌رساند؟

به نقل از دیجیکالا

فلورنس پیو در بیوه‌ی سیاه

بیوه‌ی سیاه، تولید مورد انتظار مارول که هواداران زیادی را مشتاق خودش نگه داشته و اکرانش با تأخیرهای پی‌در‌پی مواجه شده، سرانجام به روزهای نمایشش نزدیک می‌شود و تا اینجای کار بازخوردهای مثبتی از منتقدان دریافت کرده است. حالا که آکادمی اسکار با تغییر آیین‌نامه‌ها قصد دارد ۱۰ فیلم را برای نامزدی اسکار بهترین فیلم معرفی کند، و با توجه به اینکه سال‌های اخیر شاهد حضور آثار پرطرفدار در بین نامزدها بوده‌ایم و فیلم‌هایی مثل «لوگان» (Logan) و «جوکر» (Joker) در اسکار شگفتی آفریدند، خیلی‌ها حدس می‌زنند که بیوه‌ی سیاه هم مورد توجه اعضای آکادمی قرار بگیرد. به‌ویژه به خاطر نقش‌آفرینی غیرمنتظره‌ی فلورنس پیو که خیلی از منتقدان را به تحسین وا داشته است.

۲۰۲۱ یک سال سینمایی شلوغ و پر حرارت است. انبوهی فیلم مطرح که اکرانشان به خاطر کرونا به عقب افتاد در صف مانده‌اند و منتظرند تا سینماها بازگشایی شوند و مردم را سمت خودشان بکشانند. برای همین احتمال دارد بیوه‌ی سیاه در بین این حجم عظیم گم شود و آن‌طور که حقش است دیده نشود.

فیلم‌های مارول معمولا در رشته‌های فنی نامزد اسکار می‌شوند، مثل گریم و صداگذاری و جلوه‌های ویژه. ولی اگر بخواهیم فراتر از این‌ها را در نظر بگیریم، احتمال می‌رود اعضای آکادمی نسبت به نقش‌آفرینی فلورنس پیو در این فیلم روی خوشی نشان بدهند. او در بیوه‌ی سیاه نقش یلنا بلووا را بازی کرده و از چیزهایی که تا الان شنیده‌ایم به نظر می‌رسد فیلم را مال خودش کرده باشد. گویا شیمی او با دیگر بازیگران فیلم نظیر اسکارلت جوهانسون، دیوید هاربور و ریچل وایس حسابی جواب داده است و کاراکترش تبدیل به شخصیت جذاب فیلم شده. فلورنس پیو که همین الانش هم به لطف بازی درخشان در فیلم «زنان کوچک» (Little Women) گرتا گرویک نامزدی اسکار نصیبش شده، در بین اعضای آکادمی چهره‌ی ناآشنایی نیست. تا قبل از پایان سال و رسیدن به اعلام نامزدهای اسکار، احتمال دارد نام پیو را در جشنواره‌های گوناگون و انتخاب‌های منتقدان ببینیم.

اما وضعیت برای اسکارلت جوهانسون کمی متفاوت است. در آخرین قسمت انتقام‌جویان وداع تلخ و تأثیرگذاری با شخصیتش داشتیم و در یک دهه‌ی اخیر موفق شده نه‌تنها در جهان سینمایی مارول، بلکه در فیلم‌های مستقل و مهم‌ دیگر هم خوش بدرخشد. بعد از اینکه نقش‌آفرینی‌های جذاب و درجه‌یک او را در فیلم‌های متفاوت نادیده گرفتند، سرانجام تبدیل به یکی از ۱۲ بازیگری شد که توانست در یک سال نامزد دو اسکار بازیگری شود، یکی‌ برای «داستان ازدواج » (Marriage Story) نوا بامبک و دیگری به خاطر «جوجو ربیت» (Jo Jo Rabbit) تایکا وایتیتی. ولی به نظر نمی‌رسد به خاطر بازی در بیوه‌ی سیاه شانسی برای رقابت داشته باشد و در رشته بهترین بازیگر نقش اول زن کاندیدش کنند. به‌ویژه که رقبای جدی و مهم و بزرگی در ادامه قرار است معرفی شوند.

در بخش کارگردانی، با اینکه حضور کیت شورتلند و ساخت یک اکشن جدی و تلخ درباره‌ی قهرمان زن مارول یکی از جذابترین اتفاق‌های کمیک بوکی اخیر است، ولی همه می‌دانیم که رأی‌دهندگان آکادمی توجهی به فیلم‌های اکشن نمی‌کنند و این دست فیلم‌ها در رشته‌های اصلی نظیر کارگردانی شانس زیادی ندارند. از لحاظ قصه و داستان‌پردازی هم چون تمرکز بیشتر سازندگان روی خلق صحنه‌های اکشن معطوف شده است، احتمالا با فیلم‌نامه‌ی چندان پیچیده‌ای طرف نیستیم و نامزدی در رشته‌ی بهترین فیلم‌نامه اقتباسی هم منتفی به نظر می‌رسد.

البته در رشته‌های فیلم‌برداری و موسیقی می‌توان شانس اندکی برای بیوه‌ی سیاه قائل شد و گابریل بریستاین و لورن بالفی را در رقابت‌های آخر سال به‌عنوان نامزد بهترین فیلم‌برداری و بهترین موسیقی متن در نظر گرفت.

حالا که آکادمی اسکار بار دیگر تعداد اعضایش را به ۳۷۵ نفر رسانده، تنوع رأی‌دهندگان بالاتر رفته است و با طیف گسترده‌ای از اعضای قدیمی و جدید طرف هستیم که عقاید و نظرات گوناگون و متفاوت و مختلفی دارند که هر دسته با دیدگاه و رویکرد منحصربه‌فرد خودش به فیلم‌ها نگاه می‌کند. آیا این یعنی بیوه‌ی سیاه حتما در جمع ۱۰ عنوان نامزد بهترین فیلم سال قرار خواهد گرفت؟ نباید زود نتیجه‌گیری کنیم.

سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ که آکادمی تعداد نامزدهای بهترین فیلمش را از ۵ به ۱۰ عنوان رساند، شاهد حضور فیلم‌های متفاوتی از هر ژانر بودیم که تنوعی هیجان‌انگیز داشت‌. در آن سال‌ها اعضای آکادمی یک فیلم را که در گیشه خوب عمل کرده بود و اقبال عمومی خوبی داشت در بین نامزدها می‌آوردند. سال ۲۰۰۹ فیلم «نقطه‌ کور» (The Blind Side) بود که برای ساندرا بولاک یک اسکار به ارمغان آورد، و سال ۲۰۱۰ «تلقین» (Inception) کریستوفر نولان بود که ۳ اسکار فنی به خانه برد. با توجه به فیلم‌هایی که در برنامه‌ی مارول قرار دارد و همچنین تولیدات و بلاک‌باسترهای بزرگ دیگر استودیوها که قرار است بیاید، بیوه‌ی سیاه برای جلب نظر اعضای آکادمی کار سختی پیش روی خودش خواهد داشت چون هنوز نمی‌دانیم مارول کمپین اسکارش را روی کدام‌یک از فیلم‌هایش متمرکز خواهد کرد. باید صبر کنیم و ببینیم که آیا فیلم اسکارلت جوهانسون به جمع ۱۰ فیلم نامزد بهترین فیلم سال راه پیدا خواهد کرد یا نه.

تعداد جوایزی که ۲۳ فیلم استودیو مارول مجموعا تا کنون دریافت کرده‌اند اصلا به اندازه‌ای نیست که هوادارانش انتظار یا توقع داشته‌اند. «پلنگ سیاه» (Black Panther) تنها فیلم جهان سینمایی مارول بود که نامزد اسکار بهترین فیلم شد که آن هم بیشتر به خاطر دلایل فرامتنی و حواشی رنگین‌پوستان بود تا ارزش و کیفیت خود فیلم. پلنگ سیاه که نامزد هفت اسکار شده بود، توانست برنده‌ی سه اسکار بهترین طراحی صحنه، طراحی لباس و موسیقی متن شود. دیگر فیلم‌های استودیو مارول که در اسکار مطرح شدند، تنها در رشته‌هایی مثل صداگذاری، چهره‌پردازی و جلوه‌های ویژه نامزدی به دست آوردند و هیچ‌کدام برنده نشدند.

بیوه‌ی سیاه از ۹ جولای در سینماها به نمایش در می‌آید و هم‌زمان در دیزنی پلاس هم در دسترس قرار خواهد گرفت.

منبع: Variety