آیا استفاده از نویز کنسلینگ هدفون بدون پخش موسیقی ممکن است؟

آیا استفاده از نویز کنسلینگ هدفون بدون پخش موسیقی ممکن است؟

به نقل از دیجیکالا:

حذف نویز فعال (Active Noise Cancelling)، یک فناوری است که برای کاهش صدای محیط اطراف استفاده می‌شود و برای بسیاری از افراد یکی از نکات مهم در حین خرید هدفون است. افراد معمولا هنگام گوش دادن به موسیقی و پادکست یا تماس صوتی از این ویژگی استفاده می‌کنند اما به راستی آیا می‌توان از هدفون نویز کنسلینگ بدون پخش موسیقی استفاده کرد؟ در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد.

هدفون بلوتوثی اپل مدل AirPods Pro 2nd Generation
۱۰,۹۰۰,۰۰۰
۱۰,۱۲۰,۰۰۰
تومان
خرید هدفون از دیجی‌کالا

مشاهده همه

نویز کنسلینگ در هدفون چگونه کار می‌کند؟

هدفون و ایربادز نویز کنسلینگ

نویز کنسلینگ می‌تواند برای کاهش صداهای محیط در محیط‌‌های شلوغ مثل هواپیما، مترو، خیابان یا صدای دستگاه‌های اداری مثل پرینتر یا دستگاه کپی مفید باشد. برای درک بهتر عملکرد سیستم نویز کنسلینگ در هدفون، ابتدا به فناوری زیربنایی و نحوه عملکرد آن دقت کنید. دستگاه‌های حذف نویز از میکروفون‌های کوچک برای دریافت صدای محیط از محیط اطراف شما استفاده می‌کنند. این فناوری با تولید امواج صوتی مخالف با صدای محیط، باعث می‌شود که این صداها یکدیگر را خنثی کنند و صدای کمتری به گوش کاربر برسد. فناوری ANC با خنثی کردن نویزهای خارجی، صداهای ورودی که به گوش می‌رسند را کمتر می‌کند. سیستم‌های ANC مدرن در جلوگیری از شنیدن صداهایی با فرکانس پایین و ثابت مانند صدای موتور هواپیما بسیار موثر هستند.

 استفاده از فناوری نویز کنسلینگ در هدفون بدون پخش صدا

ANC Headphones and Earbuds

شما می‌توانید از نویز کنسلینگ بدون منبع صوتی نیز استفاده کنید. این یعنی مهم نیست که شما چه کاری انجام می‌دهید، ANC را در هر صورت می‌توان استفاده کرد. تا زمانی که هدفون شما قدرت نویز کنسلینگ داشته باشد و  این ویژگی را فعال کرده باشید، دستگاه تا جایی که بتواند صدای خارجی را مسدود می‌کند. دقت کنید عملکرد نویز کنسلینگ در حین پخش موسیقی متفاوت با حالت بدون پخش موسیقی است. داشتن یک منبع صوتی در حال پخش با ANC فعال، باعث ایجاد چندین لایه ایزوله برای جلوگیری از ورود صدای اطراف می‌شود. استفاده از ANC بدون صدا به این معنی است که شما فقط یک لایه برای ایزوله کردن صدای اطراف دارید.

مزایا و معایب استفاده از نویز کنسلینگ بدون پخش صدا

هدفون و ایربادز نویز کنسلینگ

پیشتر گفته شد که از ANC می‌توان بدون پخش موسیقی نیز استفاده کرد، حال بیایید نکات مثبت و منفی این موضوع را بررسی کنیم. در ابتدا باید دید هدف از استفاده از ANC چیست؟ آیا به دنبال افزایش تمرکز خود هستید؟ یکی از روش‌های تمرکز روی کار حذف صداهای مختلف در اطراف است اما باید دقت کنید حذف صدا برای افرادی که در حین کار تمایل به گوش دادن به موسیقی و پادکست دارند، می‌تواند به اندازه وجود منبع صدا برای افراد دیگر حواس پرتی ایجاد کند.

موضوع مهم این است که پخش موسیقی در کنار ANC باعث ایجاد چند لایه محافظتی در برابر منابع خارجی می‌شود که در نهایت باعث بی‌‌اطلاعی و غافل شدن فرد از محیط اطراف می‌شود. این موضوع در حین مطالعه می‌تواند مفید باشد اما تصور کنید در حال پیاده‌روی در مرکز شهر هستید، آیا غفلت کامل از همه اتفاقات موجود در محیط مطلوب است؟ مطمئناً در مواقعی مانند قدم زدن در یک شهر شلوغ حفظ هوشیاری مهم است، اساساً به همین دلیل است که حالت‌های مختلف شفافیت یا ترکیبی  نویز کنسلینگ (Transparency or Hybrid ANC modes) ایجاد شده‌اند تا شما بتوانید میزان حذف نویز از محیط را طبق شرایط خود تنظیم کنید.

اگر از این قابلیت بدون پخش صدا استفاده کنید، طول عمر باتری هدفون شما نیز بهبود پیدا می‌کند، به بیان دیگر، هنوز باتری مصرف می‌شود اما نسبت به شرایطی که همزمان موسیقی نیز پخش می‌شود مصرف باتری کاهش می‌یابد. نکته مهم دیگر هزینه است. اگر فقط می‌خواهید صدای خارجی را حدف کنید، مجموعه ای از گوش‌گیرها گزینه بسیار ارزان‌تری هستند و می‌توانید بجای استفاده از هدفون‌ نویز کنسلینگ از این وسایل استفاده کنید.

 چند نکته برای استفاده از ANC بدون موسیقی 

هدفون و ایربادز نویز کنسلینگ

استفاده از ANC بدون صدا برای همه لذت‌بخش نیست و باید به آن عادت کنید مخصوصا اگر به شنیدن موسیقی و پادکست در حین کار علاقمندید. با این حال، اگر می‌خواهید فناوری ANC را بدون صدا امتحان کنید، این نکات را در نظر داشته باشید تا تجربه‌ای خوشایند برای شما ساخته شود:

  • هدفون‌های روی گوش (Over-ear headphones) به طور طبیعی صدای بیشتری را حذف می‌کنند. این موضوع ممکن است به دلیل ساختار فیزیکی انها یا وجود تعداد بیشتری میکروفون برای حذف صداهای خارجی باشد.
  • مطمئن شوید نویز کنسلینگ روشن است و باتری دستگاه شما شارژ شده است. برای طولانی‌تر شدن مدت زمان کار با هدفون‌، آنها را در حالت کم‌مصرف قرار دهید. با این حال، استفاده از این حالت ممکن است تا حدی باعث شود که برخی صداهای اطراف نیز شنیده شود.
  • با مقادیر مختلف صدا (volume levels) هدفون‌ را امتحان کنید تا ببینید بهترین میزان صدا برای استفاده از نویز کنسلینگ چه مقدار است. تنظیم صدای دستگاهتان می‌تواند مقادیر نویز بیشتری را از محیط حذف کند تا باعث آزار شما نشود.
  • مرتبا هدفون خود را تنظیم کنید تا کاملاً در اطراف گوش‌هایتان قرار گیرد.
  • برای جلوگیری از ناراحتی گوش، خستگی یا سردرد ناشی از حذف بیش از حد صدا، گاه به گاه استراحت کنید و هدفون را از روی گوش خود بردارید.

سخن پایانی

اکنون در مورد نحوه عملکرد هدفون‌‌های نویز کنسلینگ بیشتر می‌دانید، می‌توانید ببینید که این دستگاه‌ها کاملاً بدون پخش صدا نیز کار می‌کنند. هدفون‌‌های نویز کنسلینگ از میکروفون‌ها برای حذف نویز و متعادل کردن صداهای خارجی استفاده می‌کنند، چه در حال پخش صدا باشید یا نه، این تکنولوژی همچنان کار می‌کند، با این حال این موضوع به معنای ایزوله شدن گوش در مقابل صدا مشابه با حالتی که به موسیقی گوش می‌دهید نیست. ANC اغلب در ارتباط با یک منبع صوتی مانند موسیقی یا پادکست مفیدتر واقع می‌شود و یک لایه اضافی برای حذف صدای اضافی را در گوش شما ایجاد می‌کند و به شما کمک می‌کند از محیط اطراف خود فاصله بگیرید.

 

هدفون بلوتوثی اپل مدل AirPods Pro 2nd Generation
۱۰,۹۰۰,۰۰۰
۱۰,۱۲۰,۰۰۰
تومان
خرید هدفون از دیجی‌کالا

مشاهده همه

منبع: makeuseof

سوالات متداول
آیا می‌توان از هدفون‌‌های نویز کنسلینگ بدون پخش موسیقی استفاده کرد؟
بله این موضوع کاملا امکان‌پذیر است.
آیا استفاده از نویز کنسلینگ بدون پخش موسیقی به باتری دستگاه آسیب می‌رساند؟