آمریکا و انگلیس طی جنگ بیش از ۱۰۰ روزه اسرائیل و حماس و حملات یمنیها به کشتیهای اسرائیلی و غربی در حمایت از فلسطینیها، شرایط مشابه ایران را تجربه میکنند؛ شرکتهای بیمهگر شرایط بسیار سخت و گرانتری را برای بیمه کشتیهای آمریکایی و انگلیسی گذاشتهاند.
به گزارش همشهری آنلاین تحریمهای نفتی ایران از ابتدای دهه۱۳۹۰ ایران را با یکی از مشکلات اساسی خود در کاهش فروش نفت و هزینه بالای بیمه نفتکشها مواجه کرد. اگرچه امضای برجام در سال ۱۳۹۴ شرایط را به حالت عادی نزدیکتر کرد ولی خروج آمریکا از برجام در سال ۱۳۹۷ یک بار دیگر کشتیرانی نفتی ایران در دریاها را با مخاطره مواجه کرد. آمریکا و انگلیس طی جنگ بیش از ۱۰۰ روزه اسرائیل و حماس و حملات یمنیها به کشتیهای اسرائیلی و غربی در حمایت از فلسطینیها، شرایط مشابه ایران را تجربه میکنند؛ شرکتهای بیمهگر شرایط بسیار سخت و گرانتری را برای بیمه کشتیهای آمریکایی و انگلیسی گذاشتهاند.
بلومبرگ در گزارشی نوشت: برخی از شرکتهای بیمه کشتی از پوشش کشتیهای تجاری ایالات متحده و بریتانیا در برابر خطرات جنگی هنگام حرکت در جنوب دریای سرخ اجتناب میکنند، که نشانه دیگری از تاثیر منفی حملات هوایی هفته گذشته این دو کشور به یمن است.
در بخشهای دیگری از این گزارش آمده است: شبهنظامیان حوثی در چند روز اخیر حملات خود به کشتیهای تجاری را افزایش دادهاند و بدهی خودشان را در پاسخ به حملات هوایی روز جمعه آمریکا به بریتانیا به یمن پس دادند! آنها از روز دوشنبه دو ناو حامل کالا را با موشک هدف قرار داده اند، اگرچه هر دو کشتی توانستند به سفرهای خود ادامه دهند.
به گفته مارکوس بیکر رئیس جهانی حمل و نقل دریایی و باربری شرکت مارش، بیمهگرها به دنبال حذف کشتیهای مرتبط با ایالات متحده، بریتانیا و اسرائیل در هنگام صدور پوشش بیمهای برای سفر در این مناطق هستند. اساسا این بدان معناست که آنها دیگر بیمهای به این کشتیها ارائه نمیکنند. بیمهگرها در حال افزودن بندهایی هستند که نشان میدهد آمریکا، بریتانیا یا اسرائیل مشمول بیمه نمیشوند. هر کدام از بیمهگرها تقریبا چنین عباراتی را در قراردادهای خود میگنجانند و بسیاری از آنها کلمات «مالکیت» یا «منافع» را درج میکنند.
این آخرین تحولی است که وضعیت امنیتی شکننده در جنوب دریای سرخ را نشان میدهد، جایی که نیروهای دریایی غربی هشدار دادهاند که عبور کشتیهای تجاری ناامن است. روز سه شنبه، کشتی حامل کالای یونانی زوگرافیان در حین حرکت در جنوب آبراه مورد اصابت موشک قرار گرفت. یک روز قبلتر هم، یک کشتی باری فله متعلق به ایالات متحده به نام عقاب جبل الطارق مورد اصابت قرار گرفت.
بخشهایی از مالکان برتر جهان سفرهای دریایی خود را در این منطقه متوقف میکنند، اگرچه بسیاری از آنها به این کار ادامه میدهند. حوثیهای یمن پس از رگبار حملات آمریکا و انگلیس علیه خودشان گفتند که کشتیهای آمریکا و بریتانیا اهداف قانونی برای حمله هستند.
به گزارش وال استریت ژورنال، شرکت بزرگ نفتی بریتانیا، شل، ترانزیت نفتکشها از منطقه را متوقف کرد. کشتیرانی ژاپنی میتسوی اواسکی هم با ناوگانی متشکل از ۸۰۰ کشتی حرکت خود در این آبراهه را متوقف کرد. برخی کشتیرانیهای دیگر ژاپن هم همین اقدام را انجام دادهاند.
در حالی که کشتی مورد اصابت در روز دوشنبه یک کشتی متعلق به ایالات متحده بود، مشخص نیست که چرا کشتی حامل محموله یونانی روز سهشنبه مورد اصابت قرار گرفت. به نظر میرسد برخی از کشتیها – به ویژه دو کشتی حامل نفت روسیه – به اشتباه هدف قرار گرفتهاند.
اعداد و ارقام خطر جنگ در روزهای اخیر پس از حملات ایالات متحده و بریتانیا افزایش وحشتناکی داشته است، به طوری که پوشش بیمهای از یک دهم به ۱درصد ارزش کشتیها طی چند هفته گذشته افزایش پیدا کرده است. این بدان معناست که برای پوشش بیمهای، یک کشتی به ارزش ۱۰۰میلیون دلار حدود ۱ میلیون دلار هزینه دارد.