آلوئه ورا برای افراد دیابتی مفید است یا مضر؟

آلوئه ورا برای افراد دیابتی مفید است یا مضر؟

فواید آلوئه ورا برای دیابت | آلوئه ورا را چگونه مصرف کنیم؟ | مضرات آلوئه ورا برای دیابت

آلوئه ورا از گیاهان خانگی بسیار محبوب و پر خاصیت است که به عنوان ماده جادویی برای درمان زخم ها و مشکلات پوستی شناخته شده و به دلیل ترکیبات خاصی که دارد به آن به چشم یک روش خانگی جدید و موثر در مدیریت دیابت نگاه می شود که احتمالا هیچ عوارض جانبی به دنبال نخواهد داشت.

گفته شده آلوئه ورا با دارا بودن بیش از 75 ترکیب فعال شامل ویتامین ها، مواد معدنی، آنزیم ها و اسیدهای آمینه دارای فواید زیادی برای سلامتی می باشد که از جمله آن ها می توان به کاهش سطح قند خون و کنترل دیابت اشاره کرد.

برای آشنایی کامل با خواص آلوئه ورا برای دیابت در ادامه مطلب همراه باشید.

خواص و فواید آلوئه ورا برای دیابت

آلوئه ورا مزیت های زیادی برای افراد دیابتی دارد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. کاهش قند خون ناشتا

به نظر می رسد مصرف ژل آلوئه ورا می تواند به کاهش سطح قند خون ناشتا و همچنین کاهش چربی ها و کاهش وزن بدن کمک کند، همه این موارد برای سلامتی افراد مبتلا به دیابت اهمیت زیادی دارند.

2. کاهش میانگین HbA1c

هموگلوبین A1c یا قند خون طولانی مدت، مبانگبن سه ماهه مقدار قند خون متصل به هموگلوبین در گلبول های قرمز خون می باشد.

به نظر می رسد مصرف آلوئه ورا به کاهش سطح HbA1c کمک می کند که می تواند برای مبتلایان به دیابت مفید باشد.

3. کاهش ورم و تسریع درمان جراحات و زخم ها

زخم پا یکی از عوارض شایع دیابت است که بسیاری از افراد مبتلا به دیابت از آن رنج می برند و زخم های آن ها نسبت به افراد سالم دیرتر درمان می شود.

آلوئه ورا به دلیل ترکیبات مفید موجود در آن به درمان مشکلات پوستی از جمله زخم ها و جراحات شایع دیابت کمک می کند.

4. عوارض جانبی بسیار کم

علاوه بر فواید فراوان آلوئه ورا برای دیابت، این گیاه عوارض چندانی ندارد و اکثر افرادی که از آن استفاده کرده اند بعد از مصرف عارضه خاصی تجربه نکرده اند.

5. کاهش چربی خون

کاهش چربی خون یکی از فواید آلوئه ورا است، از آن جا که برخی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و هپاتیت حاد معمولا از مشکل بالا بودن چربی خون رنج می برند مصرف این گیاه می تواند مفید باشد.

6. سایر فواید آلوئه ورا

اگرچه آلوئه ورا به دلیل فواید زیادی که برای درمان مشکلات پوستی و جوان سازی پوست دارد به شهرت رسیده اما خواص دیگری نیز دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سلامت دستگاه گوارش
  • درمان یبوست
  • کاهش درد و التهاب در بیماری ها
  • جلوگیری از باقی ماندن جای زخم بعد از عمل
  • سلامت دندان
  • کمک به کاهش التهاب و علائم در کولیت اولسراتیو

طرز استفاده از گیاه آلوئه ورا

ژل داخل برگ های آلوئه ورا در ساخت محصولات مختلف از جمله کرم ها، لوسیون ها، شامپوها و پمادها استفاده می شود.

مایع تلخ آلوئه لاتکس که از پوست برگ ها استخراج می شود در نوشیدنی ها، آب میوه ها، قرص ها، کپسول ها و وسایل مراقبت از دهان و دندان مانند خمیر دندان و دهانشویه ها به کار می رود.

توجه داشته باشید:

اگر از آلوئه ورا به منظور کاهش قند خون استفاده می کنید نباید مصرف داروهای دیابت را قطع کنید.

همچنین از آن جا که تاکنون دوز مناسب و دقیق مصرف آلوئه ورا برای دیابت اعلام نشده است، توصیه می شود قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید و مطمئن شوید که این ماده با داروهای مصرفی شما تداخل نداشته باشد.

مضرات آلوئه ورا برای دیابت

اگرچه کاهش قند خون یکی از خواص احتمالی آلوئه ورا است اما مصرف یک لیوان بزرگ آب آلوئه ورا یا هر محصول دیگر حاوی آلوئه ورا در کنار داروهای قند خون می تواند به افت شدید قند خون منجر شود که خطرناک است.

آلوئه ورا اثر ملین دارد و به بهبود یبوست کمک می کند اما مصرف مواد ملین می تواند اثر داروهای خوراکی که به همراه آن مصرف شده اند را کاهش دهد، به عنوان مثال می تواند از جذب داروهای قند خون در بدن جلوگیری کرده و باعث افزایش سطح قند خون شود.

در برخی منابع گفته شده مصرف خوراکی آلوئه لاتکس که به عنوان ملین نیز عمل می کند ممکن است عوارض جانبی جدی و کشنده داشته باشد.

در ادامه بخوانید : قهوه برای دیابت خوب است یا بد؟

منابع: healthline – diabetes