آتشفشان تفتان فعال شد؟ ؛ ماجرای خروج گاز و بخار این کوه چیست؟

آتشفشان تفتان فعال شد؟ ؛ ماجرای خروج گاز و بخار این کوه چیست؟

گاه و بی‌گاه تصاویری از فعالیت قله آتشفشان تفتان در سیستان و بلوچستان خبرساز می‌شود. آتشفشان کوه تفتان نیمه فعال است و صبح دیروز بار دیگر خروج گاز و بخار از دهانه آن سروصدای زیادی به پا کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، یک عضو هیات علمی گروه زمین شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان (زاهدان) با تایید این خبر به همشهری می‌گوید: «همانطور که می‌دانید آتشفشان تفتان فعال نیست و فعالیت آن گاهی اوقات صورت می‌گیرد. صبح روز سه شنبه(8 خرداد) بار دیگر ما شاهد فعالیت آتشفشان بودیم.»

حبیب بیابانگرد ادامه می‌دهد: «نزولات الهی تاثیر مستقیم بر روی فعالیت کوه آتشفشان دارد و امسال نیز بارندگی بسیاری در این منطقه اتفاق افتاد. بنابراین، افزایش بخاراتی که از دهانه آتشفشان خارج می‌شود، خودش گویای این مسئله است.»

وحشت اهالی

اهالی شهرستان تفتان صبح روز گذشته با صدای مهیبی از خواب بیدار شدند. اهالی این منطقه که نسبت به فعالیت‌های آتشفشان عادت دارند، به گفته یکی از شهروندان تفتان وحشت زده شدند. یاسر کرد، فعال اجتماعی به همشهری می‌گوید: «اتفاقا صبح در نزدیکی کوه تفتان بودم و به چشم دیدم که گوگرد و بخار چگونه از دهانه آتشفشان خارج می‌شود.» او عنوان می‌کند: «البته اهالی تفتان چنین تصاویری را زیاد دیده‌اند. اما برای خودم جالب بود که این بار فعالیت آتشفشان نسبت به یکی دو سال گذشته شدیدتر بود. به نظر من، حجم بیشتری از آتش و بخار از دهانه آن بیرون می‌آمد.»

کرد عنوان می‌کند: «قبلا معمولا از یک نقطه آتش زبانه می‌کشید که ما به آن دود می‌گفتیم، ولی صبح دیروز از چند نقطه آتش و بخار از کوه تفتان خارج می‌شد. راستش کمی نگران شدیم ولی امیدوار هستیم مشکلی پیش نیاید.»

ضلع شرقی تفتان

زاهدان در بخش شمالی کوه تفتان قرار دارد و خارک در جنوب این کوه، اما در ضلع شرقی سنگان و میرزاده قرار گرفته است؛ یعنی در 15 کیلومتری سنگان. به همین دلیل، اهالی این منطقه صدای واضح تری از فعالیت آتشفشان را احساس کردند. عضو هیات علمی گروه زمین شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان (زاهدان) درباره اینکه آیا شدت فعالیت آتشفشان غیرعادی بوده است، می‌گوید: «همانطور که اعلام کردم نزولات الهی بر روی میزان بخارات خارج شده است کوه تاثیرگذار است. در واقع، این پدیده طبیعی است و فکر نمی‌کنم جای نگرانی وجود داشته باشد.» آخرین بار پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، خروج گاز و بخار از دهانه آتشفشان تفتان ثبت شد. در حالی که آخرین فورانش در سال‌های ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۰ بوده است.