«آبی روشن» درباره کندوکاو در روابط انسانی است | این فیلم می‌خواهد شما را غافلگیر کند

«آبی روشن» درباره کندوکاو در روابط انسانی است | این فیلم می‌خواهد شما را غافلگیر کند

در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر سینماگرانی از نسل‌های مختلف با فیلم‌های از ژانرهای مختلف حضور دارند که سبب پدید آمدن تنوع و کثرتی جذاب در جشنواره امسال شده است. تا آغاز جشنواره هر روز تعدادی از فیلم‌های این رویداد را معرفی می‌کنیم تا بدانید در جشنواره با چه فیلم‌هایی مواجه خواهید شد.

آبی روشن

کارگردان: بابک خواجه‌پاشا

تهیه‌کننده: سید محمدحسین میری

بازیگران: مهران احمدی، مهران غفوریان، سارا حاتمی، مرتضی امینی‌تبار، روح‌الله زمانی، علی‌اکبر اصانلو و کاظم هژیرآزاد

محصول مشترک سازمان هنری رسانه‌ای اوج و بنیاد سینمایی فارابی

بابک خواجه‌پاشا سال گذشته «در آغوش درخت» را در جشنواره چهل و یکم فجر داشت که تا امروز رنگ پرده را به خود ندیده و در معرض قضاوت سینماروها و اغلب منتقدان قرار نگرفته است. با این حال، او این شانس را داشته که برای دومین سال پیاپی در جشنواره فجر با فیلمی اجتماعی و پربازیگرتر از فیلم نخستش حاضر شود. مهران احمدی که با نقش بهبود در «پایتخت» در میان مردم شناخته می‌شود، یکی از نقش‌های اصلی «آبی روشن» را بر عهده دارد. مهران غفوریان هم به روال چند سال اخیرش در نقشی جدی در این فیلم ظاهر شده است. مرتضی امینی‌تبار و سارا حاتمی هم پیش‌تر در سریال «زخم کاری» همکاری کرده بودند. علی‌اکبر اصانلو همان پیرمرد بامزه دچار نسیان فیلم «نگهبان شب» است.روح‌الله زمانی هم که یکی از بازیگران پرکار جشنواره امسال است، در ساخته جدید خواجه‌پاشا حضور دارد.

«آبی روشن» درباره کندوکاو در روابط انسانی است | این فیلم می‌خواهد شما را غافلگیر کند

نقل قول کارگردان:

ــــ اولین پیش‌شرط ساخت فیلم خوب این است که با صداقت وارد میدان ساخت آن شوید و با صداقت فیلمنامه‌ای را در دست بگیرید. مهم این است که آیا مضامین فیلم در لایه‌های درونی شما جریان دارد، یا خیر. «در آغوش درخت» برای من واجد این شاخصه بود و وقتی فیلمی چنین شاخصه‌ای داشته باشد، منجر میشود که مخاطب با آن ارتباط برقرار کند. در فیلم تازه‌ام هم تلاش داشته‌ام، این صداقت را لحاظ کنم. سعی کردم فیلم پارامترها و شاخص‌هایی که برای من واجد ارزش است، مانند خانواده و دیگر ارزش‌های اجتماعی را در دورن خود داشته باشد. احساس من این است که فیلم خوبی ساخته شده است و اینکه چه قدوقامتی خواهد داشت و چقدر آن را خواهند پسندید، بستگی به بازخوردهای مخاطب بعد از اکران فیلم دارد. آن زمان است که میتوانم بگویم چقدر کارم را درست انجام داده‌ام. امیدوارم که مخاطبان این فیلم را هم بپسندند.

ــــ یکی از دراماتیک‌ترین اتفاق‌هایی که می شود در فیلمنامه از آن استفاده کرد و به آن رجوع کرد و از آن فیلم ساخت، انسان است. وقتی وارد این لایه های انسانی می شوید، چنان موقعیت هایی می توانید کشف کنید که می شود سال های سال و چندین فیلم از آنها ساخت. «آبی روشن» هم همین نگاه را دارد و سعی کرده به لایه‌های انسانی رجوع و آنها را کشف کند.

ــــ برای شخصیت‌های اصلی این فیلم ما باید بازیگرانی را می‌آوردیم که مخاطب از آنها پیش‌فرض نداشته باشد، یعنی در چند سکانس اول و شاید نیمه اول فیلم مخاطب نتواند با پیش‌فرض خودش تصمیم بگیرد که این قهرمان قرار است در پایان داستان برنده باشد یا نه. پس سراغ افرادی رفتیم که مخاطب پیش‌فرضی از آنها ندارد و همراه با فیلمساز جریان فیلم را کشف می‌کند.