چگونه مقاله کنفرانسی بنویسیم؟ همه‌چیز درباره مقالات کنفرانسی

چگونه مقاله کنفرانسی بنویسیم؟ همه‌چیز درباره مقالات کنفرانسی

مقالات انواع و دسته‌بندی‌های مختلفی دارند. برای اینکه بتوانید در این دنیای گسترده فعالیت کنید، مقاله بنویسید یا برای پژوهش‌ها و تحقیقات مختلف‌تان از منابع گوناگون بهره ببرید، نیاز به شناخت دقیق هر یک از انواع مقالات دارید. پس ضمن آشنایی با انواع مقالات و بسترهای نشر آنهاست که می‌توانید به‌خوبی به دنیای مقاله‌نویسی محتوا اضافه کنید یا از محتواهای موجود در آن بهره ببرید.

حتما شما هم با عناوینی مانند مقالات ژورنالی و مقالات کنفرانسی آشنا هستید. اما آیا می‌دانید که هر یک دقیقا به چه معنایی هستند و چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

در این مقاله برایتان درباره مقالات ژورنالی و کنفرانسی به طور مبسوط صحبت خواهیم کرد. باید بدانید که ویژگی‌ها و روند آماده‌سازی مقالات ژورنالی و کنفرانسی به چه ترتیب است و چاپ مقاله در هر یک از آنها چطور به اعتباربخشیدن به رزومه علمی‌تان کمک خواهد کرد.

 

مقاله ژورنالی چیست؟

اولین نکته‌ای که میان دو نوع مقاله علمی کنفرانسی و ژورنالی تفاوت ایجاد می­کند، نحوه ارائه آنهاست. از نام هر یک هم کاملا برمی‌آید که قرار است در چه بسترهایی ارائه شوند.

ژورنال به نشریه‌ای گفته می‌شود که به طور دوره‌ای منتشر می‌گردد و قوانین ویژه و موضوعات خاصی را دنبال می‌کند. مقالات ژورنال‌ها توسط افراد متخصص بررسی شده و برای انتشار انتخاب می‌شوند و می­توانند منابع خوبی برای استناد در تحقیقات علمی باشند.

در واقع ژورنال‌های علمی متعدد و متنوعی در حیطه‌های تخصصی گوناگون وجود دارد که محققان، دانشجویان، اساتید و به‌طور کلی هر کس که پژوهشی صورت داده است، با آماده‌سازی دستاوردهای خود در قالب یک مقاله، محتوایی برای آنها فراهم می‌کند.

فرایند نگارش و آماده‌سازی مقالات برای ژورنال‌ها کاری تخصصی و حرفه‌ای است و اگر با مسیر آن آشنا نباشید و از توانمندی‌های لازم در این زمینه برخوردار نشوید، امکان به نتیجه‌رساندن این کار برایتان وجود نخواهد داشت.

مقالات ژورنالی یعنی مقالاتی که در ژورنال‌ها یا همان مجلات علمی چاپ می‌شوند. خب! این مجلات خود دارای انواع گوناگونی هستند. مجلات یا داخلی‌اند یا خارجی.

داخلی‌ها که به سه دسته علمی-پژوهشی، علمی-تخصصی و علمی-ترویجی تقسیم می‌شوند و مهم‌ترین‌شان از لحاظ بالابردن ارزش رتبه علمی رزومه افراد، مجلات علمی-پژوهشی هستند.

دو دسته دیگر با اهداف ترویج یک موضوع یا صحبت از موضوعی تخصصی در میان ارگان‌ها و افرادی خاص از رشته‌های مختلف منتشر می‌شوند. مجلات یا همان ژورنال‌های خارجی هم مجلاتی هستند که دسته‌بندی‌هایی برایشان در نظر گرفته می‌شود. مجلاتی که ارزش زیادی دارند و می‌توان روی آنها حساب کرد در یکی از پایگاه‌های استنادی مهم دنیا نمایه می‌شوند.

منظور چیست؟‌ یعنی موسساتی علمی در دنیا وجود دارند که با راه‌اندازی پایگاه‌هایی سعی بر آن دارند که مجلات معتبر را گزینش کنند و آنها را در پایگاه خود نمایه و فهرست‌بندی نمایند.

این کار باعث می‌شود تا رتبه‌بندی‌هایی درباره مجلات مختلف صورت بگیرد و مشخص شود که کدام مجلات و مقالات‌شان ارزش علمی بالاتری دارند. معیارها و استانداردهایی دقیق برای رتبه‌بندی مجلات استفاده می‌شود و بعد از گذر از مراحل تایید اعتبار می‌توانند در پایگاه‌های مختلف علمی دنیا نمایه شوند.

از پایگاه‌های معتبر می‌تواند به isi از سوی موسسه تامسون رویترز اشاره کرد. علاوه بر این موسسه، موسسه اسکوپوس هم پایگاهی دارد که تعداد کثیری مجله در آن قرار دارند.

پاب‌مد هم پایگاهی برای انتشار مقالات و مجلات پزشکی و علوم زیستی است و در کنار آنها پایگاه دیگری موسوم به isc یا پایگاه جهان اسلام هم وجود دارد که از سوی ایران راه‌اندازی شده و می‌خواسته تا فضایی برای جمع‌آوری آثار دانشمندان جهان اسلام پدید آورده باشد.

همه این پایگاه‌ها بسیار معتبر و ارزشمند هستند و تعداد بسیار زیادی مقاله و مجله در آنها وجود دارد. بنابراین، اگر بنا دارید که مقاله‌ای در ابعاد علمی وسیع و بزرگ به نگارش دربیاورید باید تلاش کنید که آثارتان با استانداردهای ژورنال‌هایی همساز شود که در این پایگاه‌ها نمایه شده‌اند.

اصطلاحا مقالاتی که در مجلات موجود در این پایگاه‌ها قرار می‌گیرند با همان نام آن پایگاه مطرح و معروف می‌شوند. مثلا اگر بتوانید مقاله‌تان را در مجله‌ای که در پایگاه isi نمایه شده به چاپ برسانید، به مقاله‌تان اصطلاحا مقاله isi گفته خواهد شد. مقالات اسکوپوس، پاب‌مد و… هم به همین ترتیب هستند.

روند آماده‌سازی و ارسال مقالات به ژورنال‌های علمی هم دارای اصول و قواعدی است.

برای مثال، برای چاپ اثر خود در ژورنالی خارجی باید آن را به زبان انگلیسی بنویسید. ویرایشی اساسی روی متن‌تان پیاده کنید و براساس اصول و قواعد مجله موردنظرتان، فرمت و شکل نوشتار را سازمان‌دهی نمایید. اگر در هر یک از بخش‌های این مسیر، توانایی کافی نداشته باشید باید از کمک‌های تخصصی بهره‌مند شوید.

برای مثال، نگارش به انگلیسی از سوی موسسات مختلفی مانند رایت می انجام می‌شود. این تیم کاری حرفه‌ای در زمینه ویرایش تخصصی هم در کنار شما خواهد بود و خدمات مختلف دیگری هم برای آماده‌سازی مقالات‌تان در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

مقاله کنفرانسی چیست؟

علاوه بر مقالات ژورنالی، مقالات دیگری هم هستند که به مقالات کنفرانسی معروفند. این دسته از مقالات در کنفرانس‌ها ارائه می‌شوند.

کنفرانس جایی است که بسیاری از محققان، اساتید و دانشگاهیان در آن گرد هم جمع می‌شوند و درباره یک موضوع علمی و تحقیقاتی بحث و گفتگو می­کنند. در بیشتر کنفرانس‌های دانشگاهی و علمی، افراد برای معرفی و ارائه جدیدترین پژوهش‌­هایی که انجام داده‌اند حاضر می­‌شوند و سایرین برای مشاهده و بررسی این موضوع آنها را همراهی می‌کنند. در این صورت، این پژوهش به صورت شفاهی و با تصاویر ارائه می­شود.

در مقالات کنفرانسی معمولا ایده‌هایی مطرح می‌شود که هنوز به‌خوبی و با جزئیات به آنها پرداخته نشده‌ و با مقالات و دستاوردهای موضوعی مشابه مورد مقایسه قرار نگرفته‌اند. البته مقالات کنفرانسی به جز ارائه به شکل شفاهی در کنفرانس‌ها به صورت پوستر یا در قالب بحث‌ و گفت‌وگو در جریان رویداد کنفرانس هم مطرح می‌شوند.

کنفرانس‌ها به همین خاطر، مکانی ایدئال برای آشنایی محققان حوزه‌های علمی مختلف هستند و می‌توانند فضایی جذاب و بهره‌ور برای تبادلات علمی باشند. مقالات کنفرانسی معمولا بسیار زودتر از مقالات ژورنالی بررسی می‌شوند و اگر محتوای خوبی داشته باشند، پذیرش آنها به تاخیر نمی‌افتد. چون قرار است که هر کنفرانس در تاریخی مشخص انجام و برگزار شود، با ارائه مقاله خود به آن کنفرانس خاص می‌توانید سریع‌تر تکلیف کارتان را بابت پذیرش‌شدن یا نشدن بدانید.

پس اگر به دنبال این هستید که مثلا رزومه‌تان را برای شرکت در مصاحبه دکتری پربار کنید و فرصت کافی برای نگارش مقاله و دریافت پذیرش آن برای انتشار در ژورنال‌ها ندارید، به فکر شرکت در کنفرانس‌ها و تولید تعدادی مقاله کنفرانسی باشید.

درست است که این دسته از مقالات معمولا ارزش کمتری نسبت به ژورنالی‌ها دارند اما می‌توانند در مدتی کوتاه، رزومه‌تان را از خالی‌بودن نجات بدهند. علاوه بر این مورد، شرکت در کنفرانس‌ها برای کسانی که دوست دارند در یک حیطه علمی با متخصصان و افراد دیگر آشنا شوند هم مکان بسیار خوبی است. با شرکت در کنفرانس‌ها می‌توانید در جریان تحقیقات و مسیر رشد موضوعات تخصصی رشته‌تان قرار بگیرید و با آدم‌های گوناگون رشته‌ خود بیشتر آشنا شوید. شرکت در کنفرانس‌ها برای دانشجویان معمولا با تخفیف‌هایی در پرداخت هزینه همراه است.

هر کنفرانسی هم قواعد و اصولی را برای یکدست‌سازی مقالات خود به متقاضیان معرفی می‌کند. برای اینکه بتوانید مقاله‌تان را به‌درستی در یک کنفرانس شرکت بدهید باید این اصول را رعایت کنید. حواستان باشد که لازم است، مقالات کنفرانسی از شکل و شیوه بصری برای ارائه مفاهیم خود بیشتر بهره ببرند. چون مخاطب آنها با مخاطب مقالات ژورنالی متفاوت است.

مقالات کنفرانسی یا باید طی یک سخنرانی مطرح شوند یا در قالب پوستر یا در بحثی که با برگزاری یک میزگرد همراه است. در همه اینها باید مقاله را در قالبی مانند پاروپوینت برای ارائه به حضار مرتب و سازماندهی کنید.

مقالاتی که در یک کنفرانس پذیرفته می‌شوند در یک مجموعه تحت عنوان پراسیدینگ (proceeding) گرد هم می‌آیند. سایت‌هایی تخصصی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند در جریان تاریخ و روند برگزاری کنفرانس‌های مختلف قرار بگیرید.

با مراجعه به آنها می‌توانید برای نگارش مقالات خود را آماده کنید و در کنفرانس‌ها شرکت نمایید. کنفرانس‌هایی که سابقه برگزاری‌شان بیشتر باشد، معمولا ارزش و اهمیت بیشتری هم دارند و ارسال مقاله به آنها می‌تواند رزومه‌تان را غنی‌تر کند. پس اگر می‌خواهید که ارزش مقاله کنفرانسی‌تان بالا برود به فکر این باشید که اثرتان را در کنفرانسی با سابقه برگزاری سالانه و قدمت زیاد شرکت بدهید.

در پایان هر کنفرانس معمولا به بهترین ارائه‌ها و مقالات جوایزی هم اهدا می‌شود. مقالاتی که مقالات برتر کنفرانس اعلام می‌شوند هم در نشریاتی که در کنفرانس اعلام می‌گردد به چاپ می‌رسند.

اگر دوست دارید که در تنظیم مقالات برای کنفرانس‌ها به دردسر نیافتید و راحت باشید، به شما پیشنهاد می‌شود که به سایت کنفرانس مراجعه کنید و قالبی که معرفی شده دریافت نمایید و مقالات خود را در همان قالب کپی کنید. معمولا فایل قالبی که کنفرانس‌ها در نظر می‌گیرند، دو قالب لاتکس و وُرد است.

حتما بخوانید:   شاخص H-index چیست؟ همه چیز درباره اچ ایندکس

 

انواع مقالات کنفرانسی کدامند؟

همان‌طور که قبلا هم گفته شد، مقالات کنفرانسی در قالب‌های زیر ارائه می‌شوند:

  • ارائه شفاهی(oral)
  • ارائه پوستر(poster)
  • کارگاه‌ها (workshops)

v

ارائه شفاهی

در ارائه شفاهی که برای مقالات در کنفرانس‌ها در نظر گرفته می‌شود، نویسنده باید در مقابل افراد جمع حاضر شود و کار خود را در قالب پاورپوینت یا برنامه‌ای شبیه آن برای دیگران شرح بدهد.

این ارائه نباید چندان طولانی باشد و تقریبا برای هر شخصی حدود ۲۰ دقیقه زمان قائل می‌شوند. پس لازم است که پاورپوینت به بهترین و بهینه‌ترین شکل ممکن آماده شده باشد و محتوای موجود در مقاله را به زبانی واضح، مختصر و البته مفید بیان کند. استفاده از ویژگی‌های بصری نرم‌افزار پاورپوینت در ارائه مقاله می‌تواند کمک شایانی به انتقال درست پیام محتوای اثر به مخاطبان کند.

حدود ۵ دقیقه از زمان ارائه هم به پرسش‌وپاسخ اختصاص پیدا می‌کند و حضار کنفرانس اجازه دارند سوالات و نکاتی که پیرامون مقاله در ذهن‌شان ایجاد شده، مطرح نمایند.

 

ارائه پوستر

ارائه مقالات کنفرانسی در قالب پوستر هم شکل و شیوه دیگری است که در کنفرانس‌های گوناگون رواج دارد. یعنی شرکت‌کنندگانی که مقاله‌ای را به نگارش درآورده‌اند، این امکان را دارند که مقاله‌شان را به شکل پوستری آماده و طراحی کنند و در بخشی از کنفرانس برای مخاطبان ارائه دهند.

البته همیشه پوسترکردن یا ارائه شفاهی انتخاب نویسندگان مقالات نیست. به عبارت دیگر، در کنفرانس‌ها گاهی‌اوقات این حق که مقاله خود را به شکل پوستر ارائه دهید یا در شکل سخنرانی به خودتان بستگی دارد و انتخاب خودتان به عنوان نویسنده خواهد بود.

ولی گاهی هم در برخی از کنفرانس‌ها، بعد از اینکه مقاله به دبیرخانه تحویل شد، مسئولان کنفرانس هستند که با داوری اثر به این نتیجه می‌رسند که باید مقاله در قالب پوستر ارائه شود یا سخنرانی.

 

کارگاه‌ها

علاوه بر ارائه به شکل سخنرانی یا پوستر، برخی از مقالاتی که به کنفرانس‌ها ارسال می‌شوند در حاشیه برنامه و در کارگاه‌ها یا اصطلاحا ورک‌شاپ‌هایی ارائه خواهند شد که تعدادی محدود از افراد شرکت‌کننده در کنفرانس در آنها حضور دارند و امتیازاتی هم برای شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان آنها در نظر گرفته می‌شود که رزومه آنها را پربارتر می‌کند. این ورک‌شاپ‌ها به شکل‌های عملی یا تئوری هستند.

 

نکته مهم و کنکوری

اگر قصد ارسال مقاله به کنفرانسی در خارج از کشور دارید، باید حتما از توانایی حضورتان در آن مطمئن شوید. چون زمانی که در کنفرانسی شرکت دارید و قرار است، مقاله پذیرفته‌شده‌تان در آن مطرح شود، لازم است حتما خودتان هم در آنجا باشید و آن را در قالب سخنرانی، کارگاه یا پوستر برای حضار شرح بدهید و ارائه کنید.

اگر شما یا یکی دیگر از نویسندگان هم‌تیمی‌تان که با هم مقاله را به نگارش درآورده‌اید، در کنفرانس شرکت نکند، اعتباری منفی برایتان به وجود می‌آید. چون نام افرادی که برای ارائه کارشان حضور پیدا نمی‌کنند، در فهرست سیاهی قرار می‌گیرد که کنفرانس‌های دیگر هم از آن خبردار می‌شوند.

پس اجازه ورود برای نویسنده غایب در کنفرانس‌های دیگر هم صادر نخواهد شد.  یادتان باشد که اگر نمی‌توانید در کشوری دیگر برای ارائه اثر خود شرکت داشته باشید، باید حتما این موضوع را به دبیرخانه اطلاع بدهید. در این صورت، برای ارائه مقاله‌تان زمانی در نظر گرفته نخواهد شد. پس هم نظم کنفرانس به هم نمی‌خورد و هم نامتان در فهرست سیاه قرار نمی‌گیرد.

 

تفاوت میان کنفرانس/ همایش/ کنگره/سمینار/ سمپوزیوم چیست؟

شاید شما هم واژه‌های این تیتر را دیده و شنیده باشید. یادتان باشد که هر یک از اینها تعاریفی دارد که شناخت‌شان می‌تواند از بروز سردرگمی‌ها جلوگیری کند.

همایش‌ واژه‌ای کلی است که به یک نشست با بیش از دو نفر گفته می‌شود. همایش می‌تواند ابعادی بزرگ یا کوچک داشته باشد. پس کلی‌ترین مفهوم و عنوان را در میان عناوین مختلف برای نشست‌های علمی، هنری، تجاری و… به خود اختصاص می‌دهد.

کنگره مفهوم و عنوانی اختصاصی‌تر است. از این عنوان برای نشست‌ها و همایش‌هایی استفاده می‌شود که در آن افرادی حرفه‌ای برای تصمیم‌گیری حول موضوعی مهم یا برگزاری انتخاباتی خاص دور هم جمع می‌شوند. کنگره‌ها جمعیت زیادی از افراد را در خود دارند و معمولا ابعادی وسیع برایشان در نظر گرفته می‌شود و مدت برگزاری‌شان هم چند روز است.

کنفرانس‌ها که مورد بحث‌مان در این مقاله هم هستند، از افرادی متخصص در حوزه‌های مختلف تشکیل می‌شوند که به بهانه توسعه ارتباطات و تبادل نظر گرد هم می‌آیند. ابعادشان از کنگره کوچک‌تر است و پای انتخاب و تصمیم‌گیری برای موضوعی خاص هم در میان نیست.

سمینارها هم شکل محدودتر کنفرانس‌ها هستند. سمپوزیوم‌ها اما با تمام این موارد متفاوت‌اند. ابعاد این نشست‌ها بزرگ است و افراد حاضر در آنها هم متخصصانی هستند که ضمن شنونده‌بودن، نظرات خود را هم پیرامون مبحثی به شدت تخصصی مطرح می‌کنند.

 

چگونه مقاله کنفرانسی بنویسیم؟

این روزها، سایت‌ها و پایگاه‌هایی وجود دارد که به شما درباره برگزاری کنفرانس‌های مختلف داخلی و خارجی اطلاعات می‌دهند. برای مثال، سایت معروف سیویلیکا از همین نمونه‌هاست. سایت‌های داخلی و خارجی به شما کمک می‌کنند تا از مسیر و روند برگزاری کنفرانس‌ها باخبر شوید و بدانید که قرار است در ماه‌ها و حتی سال‌های آتی چه برنامه‌هایی در زمینه رشته تخصصی‌تان برگزار شود.

محورهای کنفرانس، سایت مرتبط با آنها و اطلاعات‌شان هم در سایت‌های اطلاع‌رسانی عنوان می‌گردد.

 

چگونه از برگزاری کنفرانس ها مطلع شویم؟

همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان شد، سایت‌های مختلف داخلی و خارجی برای آگاهی از کنفرانس‌های داخلی و خارجی وجود دارند. با مراجعه به آنها به‌سادگی می‌توان از همایش‌ها و رویدادهایی مطلع شد که در ایران و جهان در حال برگزاری هستند.

از نمونه‌های داخلی و خارجی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

 

سایت‌های اطلاع‌رسانی داخلی

سایت‌های اطلاع‌رسانی داخلی که به شما تاریخ و عناوین کنفرانس‌ها را اطلاع می‌دهند به شرح زیر هستند:

این سایت‌های داخلی به شما کمک می‌کنند تا از همایش‌ها و کنفرانس‌هایی که در طول سال در کشور برگزار می‌شوند، باخبر باشید.

 

سایت‌های اطلاع‌رسانی خارجی

سایت‌های اطلاع‌رسانی خارجی که به شما تاریخ و عناوین کنفرانس‌ها را اطلاع می‌دهند به شرح زیر هستند:

 

البته فقط این سایت‌ها نیستند که می‌توانند به شما کمک کنند. با جست‌وجوکردن موضوع موردنظرتان به همراه واژه کنفرانس در گوگل می‌توانید به نتایج و سرنخ‌های خوبی دست پیدا کنید. بدیهی است که باید اندکی به زبان انگلیسی وارد باشید تا در جریان امور قرار بگیرید و بدانید که در کجا و چه موقع کنفرانس‌ها برگزار خواهند شد.

 

ساختار مقالات کنفرانسی

برای نگارش مقاله کنفرانسی باید به ساختار مقاله‌نویسی در کنفرانس پیش روی خود دقت داشته باشید. چارچوب مقالات هر کنفرانس منحصر به خود آن است. پس از قبل نمی‌توان درباره این موضوع نظری داشت. اما به طور کلی بخش‌های مختلفی که مقاله را تشکیل می‌دهند به این شرح هستند:

  • عنوان؛
  • چکیده؛
  • مقدمه؛
  • روش‌شناسی؛
  • نتایج؛
  • بحث؛
  • نتیجه‌گیری؛
  • منابع.

حال بسته به اینکه ساختار موردنظر هر کنفرانس چه باشد، این ساختار می‌تواند دستخوش تغییراتی هم شود. علاوه بر اینکه باید مقاله کنفرانسی را براساس ساختار همایش موردنظرتان بنویسید، لازم است که مشخص کنید، قرار است آن را به چه شکلی ارائه بدهید. برای آگاهی از همه این موارد، لازم است که به سایت کنفرانس موردنظرتان مراجعه نمایید و قالب‌ها و ساختارهای کار را بررسی کنید.

 

نحوه ارسال مقاله به کنفرانس چگونه است؟

درباره این مبحث هم در بخش‌های قبل به شکل مختصر صحبت شد اما دقیق‌تر این روند به این صورت است که باید بعد از آگاهی از برگزاری یک کنفرانس و رجوع به سایت‌شان برای کسب اطلاعات درباره شرکت در آن، ضرب‌الاجل یا deadline ارسال مقاله به کنفرانس را بدانید. یعنی لازم است متوجه شوید که مهلت ارسال مقالات تا چه زمانی است.

بعد از این آگاهی، اقدام به تولید مقاله خود کنید و آن را با معیارها و براساس چارچوب‌هایی که از سوی سایت کنفرانس اعلام می‌شود، آماده کنید. بعد از اتمام فرایند آماده‌سازی مقاله کنفرانسی، لازم است تا اثر خود را در اختیار داوران و دبیران کنفرانس قرار بدهید و در اصطلاح، آن را سابمیت (submit) کنید.

معمولا یک تا دو ماه طول می‌کشد تا داوران به نتیجه‌گیری درباره هر اثر برسند و نتیجه نهایی را به کنفرانس اعلام کنند. بعد از این مدت، شما متوجه خواهید شد که اثرتان در کنفرانس پذیرفته شده یا خیر. ارسال مقالات هم که از طریق وبسایت یا ارسال مقاله به ایمیل رسمی کنفرانس صورت می‌گیرد.

 

چاپ مقاله کنفرانسی چه امتیازی دارد؟

شرکت در کنفرانس‌های داخلی و خارجی می‌تواند روی پربارشدن رزومه اثرگذار باشد.

برای مثال، دانشجویانی که قصد شرکت در مصاحبه‌های دکتری را دارند باید بدانند که امتیازاتی برای داشتن مقالات کنفرانسی برایشان در نظر گرفته می‌شود. از آنجا که قوانین در سال‌های مختلف، متنوع است و دستخوش تغییرات می‌شود، دقیقا نمی‌توان گفت که داشتن هر مقاله کنفرانسی چند امتیاز دارد اما باید بدانید که این مقالات ارزش نسبتا خوبی دارند.

اگر مقاله‌‌تان در کنفرانسی خارجی شرکت داده شود، ارزش و امتیاز آن از موارد داخلی بیشتر خواهد بود. البته امتیازی که مقالات کنفرانسی برایتان به همراه می‌آورند از مقالات ژورنالی کمتر است. ولی چند مقاله کنفرانسی در جایی مانند مصاحبه دکتری می‌تواند ارزشی معادل یک مقاله ژورنالی به همراه داشته باشد.

حتما بخوانید:   چگونه مقاله مروری بنویسیم؟ همه چیز درباره مقالات مروری

پس اگر برای پُرشدن رزومه‌تان، امکان داشتن مقاله ژورنالی را ندارید، دست‌کم به فکر کنفرانس‌ها باشید و از طریق شرکت در موارد متعدد، سابقه خود را پربار کنید.

 

تفاوت مقالات ژورنالی و کنفرانسی در چیست؟

مقالاتی که برای یک کنفرانس ارائه می ­شوند باید طی یک زمان خاصی بررسی شده و محقق نتیجه­ تایید یا رد آن را دریافت کند.

مقالات کنفرانسی معمولا کوتاه هستند و تعداد صفحات محدودی دارند. معمولا تعداد صفحات مشخصی برای مقالات کنفرانسی در نظر گرفته می‌شود. اگر تعداد صفحات مقالات از این حد تجاوز کند برای شرکت‌دادن مقاله در کنفرانس باید بازای آن صفحات مبالغی به کنفرانس داده شود. اما مقالات ژورنالی برای رد شدن یا تایید هیچ زمان محدودی ندارند و تا زمان تایید نهایی ممکن است بارها ویرایش و اصلاح شوند.

برای تایید یک مقاله ژورنالی معمولا بررسی‌های موشکافانه و دقیقی نسبت به یک مقاله کنفرانسی انجام می‌گیرد. این مساله ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد. معمولا هیچ زمان مشخصی برای چاپ یک مقاله در ژورنال وجود ندارد و زمان چاپ آن اغلب بستگی به نوع نشریه و دوره­ چاپش خواهد داشت. این در حالیست که مقاله کنفرانسی باید تا زمان کنفرانس مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه اعلام شود.

اگر بخواهیم دقیق‌تر درباره این دو صحبت کنیم، باید بگوییم که مقالات ژورنالی بعد از آماده‌سازی از سوی نویسندگان باید برای مجله موردنظرشان سابمیت (submit) یا ارسال شوند.

بعد از اینکه مقاله از طریق پلت‌فرمی که در سایت ژورنال در نظر گرفته می‌شود یا به یک ایمیل مخصوص برای ژورنال ارسال می‌گردد، سردبیر آن را بررسی و مرور اولیه می‌کند و در صورتی که موضوع با اسکوپ مجله سازگاری داشته باشد، آن را وارد مراحل بعدی کار می‌کند.

منظور از اسکوپ هم چشم‌انداز موضوعی مجله است. یعنی اینکه هر ژورنال به چه حیطه‌هایی از موضوعی تخصصی می‌پردازد. اگر مقاله‌ای که سابمیت کرده‌اید در اسکوپ ژورنال نگنجد، باید به سراغ مجله‌ای دیگر بروید. اگر هم که متناسب با اسکوپ مجله باشد که باید از طریق سردبیر به داورانی از مجله داده شود تا آن را بخوانند و از نقطه‌نظرات مختلف، مقاله را بررسی نمایند.

اینجاست که احتمال دارد مقاله‌ای بی‌درنگ پذیرفته شود یا به آن اصلاحاتی وارد گردد. پذیرفته‌شدن بدون نیاز به پیاده‌سازی هرگونه اصلاحاتی ایدئال‌ترین شکل ممکن کار است. اما معمولا چنین چیزی برای درصد اندکی از مقالات اتفاق می‌افتد.

در بیشتر موارد، داوران اصلاحاتی به مقاله وارد می‌کنند. دو نوع اصلاحات معمولا در نظر گرفته می‌شود: اصلاحات کلان یا میجر ریوایز (major revise) و اصلاحات جزئی یا ماینر ریوایز(minor revise).

اصلاحات کلان به اصلاحاتی گفته می‌شود که سوالاتی اساسی درباره روند و روش کار و مفاهیم مقاله مطرح می‌کنند و اصلاحات جزئی هم اصلاحاتی هستند که معمولا در شکل‌ها یا بخشی از متن باید اعمال شوند و چندان جدی نیستند. بعد از اینکه نویسنده این اصلاحات را انجام داد، ممکن است که همچنان مقاله از سوی داوران و مرورگران اثر پذیرفته نشود. این فرایندها می‌توانند از یک هفته تا یک سال به‌ طول بیانجامند.

اما روند کار برای مقالات کنفرانسی متفاوت است.

همان‌طور که گفته شد، نتیجه پذیرش مقالات در کنفرانس‌ها خیلی زود مشخص می‌شود و مانند ژورنال‌های علمی نیاز به صبرکردن طولانی‌مدت برای قرارگرفتن در جریان روند کار داوری وجود ندارد. کنفرانس‌ها معمولا بازه زمانی مشخصی را اعلام می‌کنند و در این بازه زمانی از متقاضیان درخواست می‌کنند که چکیده مقالات‌شان را برای بررسی اولیه به دبیرخانه کنفرانس بفرستند.

کنفرانس‌ها دارای سایت‌هایی هستند که مختص برگزاری رویداد است و از آن طریق می‌توانید با آنها در ارتباط قرار بگیرید و ضمن کسب اطلاعات درباره روند کنفرانس، آثارتان را هم برای‌شان بفرستید. اگر در بررسی‌های نخست، چکیده مقاله‌تان، مطلوب داوران کنفرانس قرار بگیرد، از متقاضی درخواست می‌شود که اثر کامل خود را هم ارسال کند. شرکت در کنفرانس‌ها چه در قالب شرکت‌کننده و چه در قالب کسی که اثری را تسلیم کرده و می‌خواهد آن را به شکل پوستر، بحث یا سخنرانی ارائه کند، همراه با پرداخت مبلغی جهت ثبت‌نام است. این هزینه بابت تامین هزینه‌های اجرایی یک کنفرانس از متقاضیان شرکت در آن دریافت می‌شود.

اگر مقاله‌ای برای ارائه در کنفرانس پذیرفته شد، از سوی دبیرخانه، تاریخی به صاحب آن اعلام می‌شود تا در آن زمان، اثر خود را ارائه کند. در پایان هر کنفرانسی هم معمولا کتابچه‌ای تهیه می‌شود که فهرست مقالات کنفرانس در آن قرار می‌گیرد. یادتان باشد که روند پذیرش مقالات در کنفرانس‌ها بسیار ساده‌تر از مجلات است. ضمن اینکه ارزشی که برایتان در رزومه می‌آورند بسیار کمتر از مقالاتی است که در ژورنال‌های معتبر پذیرفته و منتشر می‌شوند. به‌طور کلی، سطح علمی مقالات کنفرانسی از مقالات ژورنالی پایین‌تر است. علت شاید به پرداخت مقالات بازمی‌گردد. چون هما‌طور که گفته شد، مقالات کنفرانسی معمولا ایده‌هایی هستند که به‌طور مفصل بررسی نشده‌اند و با موضوعات متنوع دیگر در همان حیطه تخصصی مقایسه نشده‌اند. پس جای کار دارند و باید با نگاهی دقیق‌تر تکمیل شوند. در واقع در کنفرانس‌ها بخش اندکی از یک کوه یخ بزرگ به نمایش گذاشته می‌شود. اما همین ارائه می‌تواند زمینه‌های توسعه و پیشرفت ایده‌ها را فراهم کند.

حالا که تفاوت این دو نوع مقاله را متوجه شدید به این مساله که هر یک از این مقالات کجا منتشر می­ شوند می‌پردازیم.

همانطور که مشخص است، یک مقاله ژورنالی فقط می ­تواند در یک ژورنال منتشر شود و امکان استفاده از آن در کتاب‌های مقالات کنفرانسی یا پایگاه آنلاین مقالات کنفرانسی وجود ندارد. هرچند، یک مقاله کنفرانسی می‌تواند هم در کتاب مقالات کنفرانس منتشر شود هم به صورت آنلاین و اگر صلاحیت داشته باشد در یک ژورنال نیز به چاپ می‌­رسد. این مساله به برگزارکنندگان کنفرانس بستگی دارد.

اگر آن‌ها به شما پیشنهاد بدهند که مقاله‌­تان را منتشر کنید، این فرصت را خواهید داشت که مقاله کنفرانسی خود را در کتاب مقالات کنفرانس و همچنین منبع و پایگاه آنلاین مقالات کنفرانس منتشر کنید. در قدم بعد اگر سطح مقاله شما به قدری بالا باشد که امکان انتشار آن در مجله وجود داشته باشد، ممکن است این بار پیشنهاد انتشار مقاله در ژورنال را نیز دریافت کنید.

این مساله را نیز فراموش نکنید، شما می­‌توانید مقاله‌­تان را در دو نسخه برای انتشار در ژورنال و ارائه در کنفرانس تهیه کنید و هر دو را برای تایید شدن ارسال نمایید. هیچ منعی وجود ندارد که مقاله کنفرانسی شما در ژورنال چاپ نشود یا مقاله ژورنالی شما در کنفرانس ارائه نگردد.

 

تفاوت مقالات کنفرانسی و ژورنالی در نگاهی اجمالی

  • پذیرش مقالات در ژورنال‌ها سخت‌تر و زمان‌برتر است؛
  • چاپ مقالات در ژورنال‌ها رایگان نیست اما مقالات کنفرانسی معمولا رایگان منتشر مي‌شوند(به جز کتابخانه‌های دیجیتالی)؛
  • اعتبار مقالات ژورنالی از مقالات کنفرانسی بسیار بیشتر است و می‌تواند رزومه‌تان را پُر و پیمان کند.

 

به این نکته توجه کنید

آخرین سوالی که برای برخی از افراد پیش می‌آید این است که اگر مقاله‌شان برای چاپ در ژورنال انتخاب نشود بد است؟

باید بدانید اگر مقاله کنفرانسی شما برای انتشار در یک ژورنال انتخاب نشد اصلا بد نیست و بدین معنا نیست که مقاله کنفرانسی‌تان یک مقاله ضعیف بوده، اما در عوض شما این فرصت را داشته‌اید تا یک پژوهش را که ماه‌ها زمان خود را صرف آن کرده‌اید در جمعی از اساتید و پژوهشگران دیگر ارائه کنید و از نظرات و پیشنهادات آن‌ها همزمان بهره‌مند شوید. اما اگر هدف اصلی شما انتشار مقاله در ژورنال باشد، باید تمام تمرکز خود را به روی یک مقاله ژورنالی بگذارید و بدون اینکه برای کنفرانس آن را ارائه کنید مستقیم به یک ژورنال بفرستید و منتظر تایید بمانید.

 

در آخر

همان‌طور که گفته شد، مقالات ژورنالی و کنفرانسی با هم تفاوت دارند. برای آماده‌سازی هر یک از اینها در ابعاد بین‌المللی ممکن است که نیاز به دریافت کمک‌های حرفه‌ای داشته باشید.

مثلا برای بخش نگارش مقالات به زبان انگلیسی می‌توانید روی کمک مجموعه رایت می حساب کنید. این مجموعه دارای مترجمان و ویراستارانی خبره است که علاوه بر تسلط به زبان انگلیسی و اصول ویرایشی در رشته‌های تخصصی مختلفی هم تحصیل کرده‌اند و از همین رو از مفاهیم تحصصی هر متنی سر درمی‌آورند.

ویرایش تخصصی در رایت می به کمک کارشناسان و ابزارهایی مانند نرم‌افزارهای مطرح و پیشرفته دنیا در این حوزه مانند گرامرلی انجام می‌شود. خدمات دیگری مانند استفاده از نرم‌افزار قوی و معتبری مانند آی‌تنتیکیت (iThenticate) هم در رایت می وجود دارد تا عاری‌بودن اثر شما از سرقت‌های ادبی را به بهترین شکل بررسی نماید.

اگر احیانا در مقاله و محتوایی سرقت ادبی به شکل سهوی یا عمدی رخ داده باشد، کارشناسان رایت می کار پارافریز یا بازنویسی را برایتان انجام خواهند داد تا در پذیرش مقالات خود دچار مشکلات مختلف نشوید. رایت می خدمات دیگری مانند ارائه گواهی ویرایش نیتیو هم دارد. یعنی با متخصصانی از موسساتی در کشورهای دیگر مانند کانادا هم همکاری می‌کند و می‌تواند به شما گواهی این ویرایش را به زبان انگلیسی تقدیم نماید تا به مجلات و کنفرانس‌های مختلف ارسال کنید.

برای استفاده از خدمات رایت می نگران بُعد مسافت نباشید. چون همه چیز از ثبت سفارش تا رسیدگی به جزئیات کار از طریق سایت انجام می‌گیرد. کارشناسان و پشتیبانان رایت می از طریق روش‌های ارتباطی مختلف با شما در تماس هستند و به شما کمک می‌کنند تا بهتر، سریع‌تر و ساده‌تر به خدمات گوناگون دسترسی پیدا کنید.

بسته‌های خدماتی رایت می هم در قالب طیف‌های قیمتی متنوع ارائه می‌شود تا همه با سطوح مختلف توانایی مالی بتوانند از خدمات کارشناسان این مجموعه بهره‌مند شوند.