معرفی خودروپژو 2008
پژو ۲۰۰۸ یک خودروی مینی کراس اور است که از سال 2013 توسط کمپانی فرانسوی پژو معرفی شده و بر روی پلتفرم PF1 تولید می شود. این پلتفرم مشهور استفاده شده در 2008 با بسیاری دیگر از خودرو های گروه PSA از جمله پژو 206، 207، 208، سیتروئن C3 و DS3 مشترک بوده و در صنعت خودروسازی ایران نیز شناخته شده است. در اردامه برای بررسی مشخصات پژو 2008 همراه ما باشید.
پس از به ثمر نشستن مذاکرات برجام، در سال 1396 نسل اول پژو 2008 به عنوان یکی از اولین خودرو های پسابرجامی وارد بازار ایران شد. این خودرو که توسط شرکت ایران خودرو ایکاپ مونتاژ می شد بلافاصله با استقبال گرمی در بازار ایران مواجه شد و فروش بسیار خوبی را تجربه کرد. اما متاسفانه با بازگشت تحریم ها، پژو نیز دست ایکاپ را در حنا گذاشت تا در سال 1399 تولید این خودروی محبوب در ایران متوقف شود.
مشخصات فنی پژو ۲۰۰۸
پژو 2008 در سراسر جهان با موتور 1.2 لیتری توربو شارژ عرضه می شود. اما در ایران و به سفارش ایکاپ، یک موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو با کد THP165 روی این خودرو قرار گرفته که طراحی آن حاصل همکاری مشترک میان گروه PSA و BMW بوده و روی محصولات مختلفی نظیر سیتروئن C3، پژو 2008 و حتی مینی کوپر استفاده می شود.
حجم موتور | 1600 سی سی |
نوع موتور | بنزینی توربو شارژ |
تعداد سیلندر / سوپاپ | 4 / 16 |
قدرت موتور | 163 اسب بخار |
گشتاور | 240 نیوتون متر |
گیربکس | اتوماتیک 6 سرعته |
ترمزهای عقب و جلو | دیسکی |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | نیمه مستقل |
سرعت | 217 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 تا 100 | 7.9 ثانیه |
مصرف شهری | 9.8 لیتر |
مصرف جاده ای | 4.9 لیتر |
مصرف ترکیبی | 6.7 لیتر |
طراحی بدنه
پژو ۲۰۰۸ که در سگمنت مینی کراس اور ها جای می گیرد، از لحاظ ابعاد شبیه به یک خودروی هاچ بک است که قد آن رشد بیش از حدی داشته و ارتفاع غیر متناسبی از سطح زمین دارد. هرچند که کمپانی سازنده تلاش کرده تا با اضافه کردن موارد مانند روف رک، زه های پلاستیکی و لاستیک های فاق بلند تا حدی از این بی تناسبی بکاهد، اما باز هم 2008 بیشتر شبیه یک خودروی هاچ بک با رشد غیر معمول است نه یک خودروی کراس اور! اما اگر بحث ابعاد خودرو را فراموش کنیم، پژو 2008 ظاهر جذابی دارد و طراحی آن مانند اکثر خودرو های جدید پژو مدرن و چشمگیر است که این موضوع یکی از دلایل موفقیت آن در بازار است.
طراحی داخل کابین
داخل کابین اما اوضاع کاملا عجیب است، طراحی کابین که به سبک i-Cockpit پژو انجام شده کاملا متفاوت با سایر خودرو های نرمال موجود در بازار است. در واقع می توان کابین 2008 را می توان به ظاهر نیسان جوک تشبیه کرد؛ یا عاشق آن هستید یا برایتان غیر قابل تحمل است! غربیلک فرمان 2008 فرم خاصی دارد و به واسطه ابعاد کوچک، بسیار خوش دست و جذاب است. صفحه کیلومتر نیز به طور غیر طبیعی بالاتر از فرمان و روی داشبورد قرار گرفته که می تواند جالب توجه باشد. مانیتور خودرو روی کنسول وسط داشبورد به شکل خاصی بیرون آمده و ترمز دستی نیز فرم عجیبی دارد که کار کردن با آن مقداری سخت تر از ترمز دستی های همیشگی است. کیفیت متریال استفاده شده در کابین پژو 2008 کاملا متوسط بوده و جای چندانی برای تعریف ندارد. همچنین، نبودن آرم رست برای راننده نیز ایراد دیگری است که می توان به کابین پژو 2008 گرفت.
ظرفیت صندوق این خودرو در مقایسه با رقبا مناسب تلقی می شود اما به طور کلی نباید از خودرو های این سگمنت انتظار جاداری سدان ها یا کراس اور های مید سایز را داشت. پژو 2008 با 350 لیتر ظرفیت صندوق نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تنها با خودرو های هاچ بک یا مینی کراس اور قابل قیاس است.
امکانات ایمنی و رفاهی
پژو 2008 به 6 ایربگ برای راننده، سرنشین جلو، جانبی های جلو و پرده ای مجهز است. در ضمن این خودرو موفق به کسب امتیاز کامل، یعنی 5 ستاره ایمنی از موسسه تست تصادفات یورو انکپ شده که نشان از امنیت بالای آن در هنگام تصادفات دارد. همچنین وجود سیستم های کمک رانندگی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS و سیستم کمک حرکت در سربالایی HSA به افزایش امنیت هنگام رانندگی با پژو 2008 کمک می کند.
برخلاف ویژگی های فنی جذاب، مینی کراس اور پژو در زمینه امکانات رفاهی خودرویی نسبتا فقیر بوده و آپشن های زیادی را در اختیار سرنشینان خود قرار نمی دهد. امکاناتی نظیر سنسور نور و باران، کروز کنترل، سیستم مالتی مدیا با مانیتور 7 اینچی مجهز به Mirror Screen و کلید های کنترلی از روی فرمان، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای و کول باکس، آینه های جانبی تاشونده برقی و سنسور TPMS تنها آپشن های موجود در 2008 هستند و سازنده حتی تمایلی به استفاده از سانروف یا روکش چرمی صندلی نیز در محصول خود نداشته است!
تجربه رانندگی با پژو 2008
با ورود به کراس اور جمع و جور پژو احتمالا اولین مسئله ای که جلب توجه خواهد کرد طراحی داخلی عجیب و بسیار متفاوت آن است. صندلی 2008 کاملا راننده را در بر می گیرد و حس نشستن پشت یک خودروی تند و تیز را به راننده منتقل می کند. غربیلک فرمان کوچک و بسیار خوش دست آن نیز به تقویت این حس کمک می کند. با چرخاندن سوییچ موتور خودرو به تیزی روشن شده و آماده به حرکت می شود. اگر موفق شوید بدون آسیب رساندن به مفاصل کتف خود ترمز دستی عجیب 2008 را خلاص کنید، با شروع حرکت از همان ابتدا حساسیت پدال گاز و گشتاور زیاد موتور توجه شما را جلب خواهد کرد. گیربکس خودرو به طور کامل برای رانندگی اسپرت برنامه ریزی شده و تمایلی به سبک کردن زود هنگام دنده ها از خود نشان نمی دهد. در مود رانندگی اسپرت که با یک دکمه کنار دسته دنده فعال می شود، این حالت گیربکس تشدید نیز شده تا رانندگی با رانندگی با 2008 بیش از پیش جذاب شود. پژو 2008 برای رانندگی عادی کشش بسیار خوبی را در اختیار راننده قرار می دهد و شتاب خوب آن نیز باعث می شود تا شرایط رانندگی اسپرت با این خودرو کاملا فراهم باشد. در تست شتاب کارلانچ پژو 2008 به عدد 7.96 ثانیه ای برای شتاب صفر تا صد این خودرو رسیدیم که عددی بسیار مناسب تلقی می شود. سواری خودرو در پستی بلندی های شهری متوسط بوده و با وجود این که تعلیق آن به نرمی تیوولی نیست، صفت خشک بودن نیز نمی توان به آن اطلاق کرد. این نرم نبودن تعلیق باعث می شود تا هندلینگ و تعادل 2008 بهتر از رقیبان خود باشد و نسبت به سایر مینی کراس اور های موجود در بازار فرمان پذیری بهتری از خود نشان دهد؛ هر چند هنوز هم در این زمینه اختلاف معناداری میان این خودرو با یک سدان یا هاچ بک اسپرت وجود دارد!
قیمت پژو ۲۰۰۸ و رقبا
آخرین نمونه مونتاژ شده پژو 2008 در ایران به سال 1399 بر می گردد و در نتیجه آخرین مدل 2008 قابل تهیه نیز مربوط به همان سال است. در بازار امروز، می توان از سیتروئن C3 به عنوان اصلی ترین رقیب پژو 2008 نام برد زیرا که این دو خودرو از مشخصات فنی یکسانی بهره برده و تنها در برند، طراحی و شرکت عرضه کننده متفاوت اند. دیگر رقیب 2008 نیز سانگ یانگ تیوولی توربو است که در دو تیپ فایتر و اسپشیال در بازار قابل تهیه است. به طور کلی باید گفت که پژو 2008 خودرویی مناسب افرادی است که شتاب و قدرت خودرو برای آن ها مهم بوده و در کنار آن به لذت رانندگی، کم سن و سال بودن خودرو و برند اروپایی آن نیز اهمیت می دهند. اما اگر از آن دسته خریدارانی هستید که استفاده خانوادگی و آپشن ها برای شما اهمیت بیشتری دارد احتمالا تیوولی توربو گزینه مناسب تری خواهد بود.
همچنین به علت جوان پسند بودن پژو ۲۰۰۸ و حساسیت بالای آن به سوخت با کیفیت، باید هنگام خرید یک مدل کارکرده به این نکته نیز توجه داشت که کارکرد کم لزوما دلیلی بر سلامت بودن خودرو نیست و نیاز است که دقت بیشتر و انجام تست های کارشناسی را حتما مورد نظر خود قرار دهید!