وقتی گوشی ضربه خورد اولین کاری که باید انجام داد چیست؟

وقتی گوشی ضربه خورد اولین کاری که باید انجام داد چیست؟

یکی از رایج‌ترین مشکلات برای گوشی‌ها این است که از دست شما بیافتد و دچار ضربه و آسیب شود. بعد از این اتفاق معمولا چند حالت پیش می‌آید:

اول اینکه گوشی آسیب خاصی نبیند و مثل قبل کار کند، که در این صورت شانس با شما یار بوده است! حالت دوم این است که بعد از ضربه گوشی دیگر روشن نمی‌شود یا هنگ می‌کند. و یک حالت دیگر زمانی اتفاق می‌افتد که گوشی در همان لحظه کار می‌کند؛ اما بعد از مدتی دچار مشکلاتی مثل پرش آنتن، قطع و وصل شدن صدا، پرش نمایشگر، پیکسل سوخته، ریست شدن و…می‌شود. با ما همراه باشید تا بررسی کنیم بعد از ضربه خوردن یا افتادن گوشی چه باید کرد؟

آسیب‌ها را چک کنید
به محض اینکه گوشی افتاد سعی کنید آسیب‌ها را بررسی کنید. برای شروع گوشی را روشن کنید و چک کنید روشن می‌شود یا نه. در ادامه وضعیت ظاهری را به دقت بررسی کنید. اینکه کدام قسمت‌ها ضربه خورده است. وقتی بدانید دقیقا چه بخش‌هایی ضربه خورده، عیب‌یابی و تعمیر ساده‌تر خواهد بود. مثلا اگر گوشه‌های بالای موبایل ضربه خورده باشد، احتمال دارد در ادامه پرش آنتن اتفاق بیافتد.

نمایشگر گوشی را بررسی کنید
گاهی ممکن است تصور کنید گوشی روشن نمی‌شود، اما در اصل مشکل از نمایشگر باشد. در مواقعی که گوشی از سمت جلو به زمین افتاده، احتمال ترک و شکستگی نمایشگر بالاست. در این صورت بنظر می‌آید گوشی خاموش است اما اگر مشکل از نمایشگر باشد با تعویض آن می‌توانید مشکل را برطرف کنید.

آسیب صفحه موبایل

گوشی را ری استارت کنید
ری استارت کردن گوشی را امتحان کنید. چون گاهی در اثر ضربه اختلالی در سیستم عامل به وجود می‌آید که ممکن است با ری استارت و راه‌اندازی مجدد حل شود. در صورت نیاز می‌توانید گوشی را به شارژ بزنید. اما اگر روش ری استارت جواب نداد سریع گوشی را از شارژ خارج کنید. چون ممکن است بر اثر ضربه مدارها دچار مشکل یا اتصالی شده باشند، و وصل کردن گوشی به برق باعث تغییرات ولتاژ و جریان بشود که آسیب‌های جدی‌تری به موبایل شما وارد خواهد کرد.

بکاپ بگیرید و تنظیمات کارخانه را امتحان کنید
ممکن است گوشی شما دچار شکستگی نشده باشد و مشکل هنگی از نرم‌افزار باشد. در این صورت تنظیمات کارخانه را امتحان کنید. فقط حواستان باشد قبل از تنظیمات کارخانه از اطلاعاتان بکاپ بگیرید.

هر چه سریع‌تر به مرکز تعمیرات معتبر مراجعه کنید
اگر با روش‌های بالا موفق به روشن کردن گوشی نشدید، بهتر است هر چه سریع‌تر به یک مرکز تعمیرات معتبر مراجعه کنید تا فرد متخصص گوشی را بررسی کند. خیلی از مواقع مشکل گوشی با یک تعویض قطعه ساده حل می‌شود. البته بستگی دارد گوشی چه طور و از کجا افتاده و چقدر ضربه خورده باشد.

تعمیر موبایل

چه شرایطی نیاز به اقدام فوری دارد؟
معمولا صفحه‌نمایش‌های شکسته، در سطوح مختلفی از شدت ظاهر می‌شوند؛ از خراش‌های خفیف، الگوهای تار عنکبوت‌مانند، تا تکه‌های شیشه‌ای کاملا از دست رفته! ابتدا باید آسیب را ارزیابی کنید، به این معنی که گوشی خود را روی یک سطح صاف و زیر نور مستقیم قرار دهید، با کمی تست باید بتوانید تشخیص دهید که آیا صفحه نمایش در شرف جداشدن از تلفن همراه است یا به طور کامل از کار می‌افتد؟ در چنین مواقعی، شاید تصمیم به تعویض داشته باشید که در این صورت، گوشی شما یک پیغام برایتان دارد: “تا زمانی که واجد شرایط ارتقا باشم صبر کنید!” اگر می‌خواهید به استفاده از تلفن ترک خورده ادامه دهید، صفحه را با یک لایه نوار چسب بپوشانید و همه چیز را با دقت درست کرده و قسمت اضافی نوار را با یک چاقوی تیز کوتاه کنید.

به سراغ گارانتی بروید
شما همچنین باید وضعیت گارانتی را بررسی نمایید و اگر از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید خودتان تلفنی را تعمیر کنید، باید در این زمینه علم کافی را داشته باشید. اما شما همیشه می‌توانید صفحه نمایش شکسته گوشی خود را نزد یک تعمیرگاه حرفه‌ای ببرید تا به بهترین نحو ممکن مشکل شما را حل کند.

موبایل شما خیلی آسیب دیده یا واقعا از کار افتاده است؟ چه مشکل سخت افزاری یا فنی باشد، با گوشی خراب خود چه کار کنید؟ چندین گزینه در دسترس شما است: دستگاه خود را برای تعمیر، برای فروش یا مستقیما برای بازیافت قرار دهید. همه چیز به ماهیت آسیب و همچنین به سن تلفن شما بستگی دارد. توصیه می‌شود برای تعمیر، به یک شرکت متخصص در حوزه موبایل بروید؛ اگر گوشی هوشمند واقعا خیلی قدیمی و یا خیلی آسیب دیده باشد، باید به یک متخصص بازیافت سپرده شود. هم‌چنین می‌توانید مقاله علت دیر شارژ شدن گوشی و راه حل خلاصی از آن را بخوانید و این مشکل را برای همیشه رفع کنید.

آیا گوشی من پس از تعمیر، مانند قبل کار خواهد کرد؟
یکی دیگر از نقاط ضعف گوشی‌های ما، از آن‌جایی که طول عمر محدودی دارند، باتری است و تغییر آن نیز می‌تواند گران باشد. سایر اجزای گوشی‌های هوشمند هزینه کمی کمتر دارند، اما هزینه‌ها گاها به میلیون‌ها تومان می‌رسد که باید دستمزد نیروی کار را نیز به آن اضافه کرد. ممکن است هزینه تعمیر در مقایسه با قیمت گوشی قدیمی شما بسیار زیاد باشد! شما هنوز این گزینه را دارید که موبایل خراب خود را بفروشید، اما حتی اگر دیگر هیچ ارزشی در بازار نداشته باشد، می‌توان یک دستگاه قدیمی را به حالت کار بازگرداند و مانند قبل از آن استفاده کرد.