طرز تهیه خورش کدو حلوایی کرمانشاهی خوشمزه

طرز تهیه خورش کدو حلوایی کرمانشاهی خوشمزه

وقتی اسم خورشت کدو حلوایی به سبک کرمانشاهی به گوش می‌رسد، بوی عطر خوشمزه‌ی غذا هم به مشام می‌رسد. غذایی که با خلال پسته و بادام و عطری خاص سرو می‌شود و یکی از بخش‌های اصلی این غذا رب انار است. همچنین بسیاری از افراد خورش کدو تنبل کرمانشاهی را به خورش کدو حلوایی با رب انار می شناسند. این خورش خوشمزه در شهرهای مختلف ایران به روش‌ها متفاوتی پخته می‌شود. یکی از روش‌های معروف پخت این خورش با گوشت است. همچنین این خورش را می‌توان بدون گوشت پخت تا به غذایی سالم برای افراد وگان تبدیل شود. این بار می‌خواهیم تمام روش‌های پخت این خورش با گوشت را در این سری از مطالب ارکیده به شما آموزش دهیم.

انواع خورشت کدو حلوایی

خورشت کدو تنبل یا خورشت کدو حلوایی انواع مختلفی دارد. به طور مثال، این خورش را می‌توان هم با گوشت تکه‌ای درست کرد و هم می‌توان آن را با مرغ پخت. در هردو روش طعم خاص و خوشمزه‌ای را تجربه خواهید کرد. در عین حال این خورش بسیار مغذی است و با مصرف کدو تنبل در پاییز و زمستان می‌توانید ایمنی بدن خود را تقویت کنید. یکی از مواردی که طعم خاصی به این خورش می‌دهد، آلو بخارا است که پس از تجربه‌ی طعم آن از خود می‌پرسید چرا تا به حال این خورش را درست نکرده بودید.

خورشت کدو حلوایی با مرغ

خورش کدو حلوایی با مرغ می‌تواند به یکی از غذاهای مورد‌علاقه‌ی کودکان در پاییز و زمستان تبدیل شود. همچنین می‌توانید به چشم یک غذای مناسب برای مهمانی‌های پاییز به این غذا نگاه کنید. خورش کدو تنبل یکی از غذاهای سنتی است که در شب یلدا برای مهمان‌ها پخته می‌شود. پس با خیال راحت این غذا را برای مهمانی‌های خود حاضر کنید و در کنار عزیزان خود لذت ببرید.

خورشت کدو حلوایی با گوشت تکه‌ای

اگر از آن دست افرادی باشید که گوشت تکه‌ای را از مرغ بیشتر دوست دارند، حتما به سمت خورش کدو حلوایی با گوشت تکه‌ای می‌روید. این خورش بسیار مقوی است و می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند تا در فصل سرما، بیمار نشوید. خوشبختانه طرز تهیه این خورش بسیار ساده و آسان است و به راحتی می‌توانید این خورش را درست کنید و از طعم خوشمزه‌ی گوشت با کدو حلوایی لذت ببرید.

خورش کدو حلوایی با مرغ

خورشت کدو حلوایی یک وعده‌ی غذایی خاص و خوشمزه است که با هر بار مصرف آن می‌توانید از زخم معده جلوگیری کنید. در نتیجه، از طعم ملس و لذیذ آن لذت ببرید. همچنین با مصرف کدو حلوایی یا کدو تنبل می‌توانید غذایی جدید را وارد رژیم غذایی خود کنید. از این خورش می‌توانید در وعده‌های شام یا ناهار استفاده کنید. همچنین یکی از گزینه‌های رنگی و پاییزی برای مهمانی‌ها است.

مواد لازم برای تهیه‌ی خورش کدو حلوایی با مرغ

کدو حلوایی ۱ عدد کوچک
پیاز ۲ عدد
مرغ ۵۰۰ گرم
رب انار ترش ۲ قاشق غذاخوری
آلوا بخارا ۱۲ عدد
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
نمک به مقدار کافی
چوب دارچین به مقدار کافی
زردچوبه به مقدار کافی
فلفل سیاه به مقدار کافی
پودر هل به مقدار کافی
روغن مایع به مقدار کافی
رب گوجه‌فرنگی ۲ قاشق غذا خوری
سیر(اختیاری) ۲ تا ۳ حبه

 

طرز تهیه‌ی خورش کدو حلوایی با مرغ

اول از همه باید کدو حلوایی را بشویید و پوست بگیرید. در همین حین کدو را به بخش‌های کوچک تقسیم کنید و به صورت بخارپز در قابلمه بپزید ولی به حدی کدو را بپزید که له نشود.

در همین حین پیاز را پوست بکنید و برای تهیه‌ی یک پیاز داغ خوشمزه آن را به صورت نگینی خرد کنید. سپس درون قابلمه پیاز را به همراه روغن بریزید تا پیاز داغ طلایی و خوش‌رنگ شود. اگر دوست داشتید، سیر را هم خرد کنید و اضافه کنید.

بعد از آن باید مرغ را به صورت تکه‌ای داخل قابلمه بریزید و آن‌ها را تفت دهید. در این مرحله باید ادویه‌ها را به مرغ اضافه کنید. پس اول از همه زعفران دم‌ کرده را به همراه دو لیوان آب جوش اضافه کنید و بعد از آن پودر هل، چوب دارچین و زردچوبه را به قابلمه اضافه کنید. حالا درب ظرف را بگذارید و صبر کنید مرغ خوب بپزد.

بعد از اینکه مرغ‌ها با حرارت کم پخته شدند، نوبت به اضافه کردن رب گوجه می‌رسد. سپس آلو‌های شسته شده را داخل قابلمه بریزید و حدود ۲ ساعت دیگر آن‌ها را با حرارت کم بپزید. در این مرحله می‌توانید به جای رب گوجه از رب انار استفاده کنید.

۳۰ دقیقه‌ی آخر کدو‌، نمک و فلفل را به قابلمه اضافه کنید. بعد از آماده شدن خورش می‌توانید آن را با کدو سرو کنید.

خورش کدو حلوایی با گوشت

خورش کدو حلوایی با توجه به شهری که در آن پخته می شود، می‌تواند دستور مختلفی داشته باشد. این موضوع می‌تواند به نوع ذائقه‌ی افراد هم ربط داشته باشد. به همین خاطر این خورش هم با گوشت گوسفندی و هم با گوشت مرغ درست می‌شود. به طور کلی این خورش در هردو حالت خوشمزه است و پیشنهاد می‌شود در طول پاییز و زمستان این غذا را بپزید.

مواد لازم برای تهیه‌ی خورش کدو حلوایی با گوشت

کدو حلوایی ۱ عدد کوچک
پیاز ۲ عدد
گوشت گوسفندی ۵۰۰ گرم
آلوا بخارا ۱۲ عدد
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
رب گوجه‌فرنگی ۲ قاشق غذا خوری
چوب دارچین به مقدار کافی
زردچوبه به مقدار کافی
فلفل سیاه به مقدار کافی
روغن مایع به مقدار کافی
نمک به مقدار کافی

 

طرز تهیه‌ی خورش کدو حلوایی با گوشت

برای پخت خورش کدو تنبل یا کدو حلوایی باید مثل روش قبلی عمل کنید یا از پوره‌ی کدو برای پخت خورش استفاده کنید. پس در ابتدا کدو را بشویید و پوست بکنید. آن را در یک قابلمه با دو لیوان آب بپزید. وقتی کدو پخته شد، آن را له کنید تا پوره شود.

سپس پیاز را نگینی خرد کنید و یک پیاز داغ عالی به رنگ طلایی حاضر کنید. زمانی که پیاز داغ آماده شد، گوشت را به قابلمه اضافه کنید و خوب تفت دهید. سپس زعفران دم کم کرده را به همراه دو لیوان آب و ادویه‌ها به قابلمه بریزید.

پس از پخته شدن مرغ باید رب گوجه، آلو و پوره‌ی کدو حلوایی را به قابلمه اضافه کنید. همچنین نمک و فلفل را باید در این مرحله به آن‌ها اضافه کنید. پس از ۲ ساعت خورش شما آماده است.