سیستم ترمز اضطراری خودرو

سیستم ترمز اضطراری خودرو

ترمز اضطراری یکی از ملزومات اساسی خودرویی مطمئن است. این سیستم می تواند به شکل ترمز دستی، پدالی یا یک کلید فشاری در خودروهای مدرن تعبیه شده باشد. در این مطلب با عملکرد سیستم ترمز اضطراری خودرو و مواقعی که از آن باید استفاده کنید، آشنا می شوید.

سیستم ترمز اضطراری خودرو

سیستم ترمز اضطراری اتومات خودرو یا AEB می تواند جان انسان ها را در شرایط سخت نجات دهد. امروزه این فناوری اکثرا در خودروهای جدید نصب شده و به عقیده کارشناسان یکی از مهمترین پیشرفت هایی است که در زمینه ایمنی و امنیت خودرو ایجاد شده و در حال حاضر همانند کمربند ایمنی اهمیت زیادی دارد.

 

می توان گفت ترمز اضطراری از ملزومات یک ماشین مطمئن بوده و می توان به اشکال ترمز دستی، ترمز پدالی یا یک کلید فشاری در خودروهای مدرن وجود داشته باشد. با این حال اکثر رانندگان اطلاع ندارند که چه زمانی باید از ترمز اضطراری ماشین استفاده نمایند.

این سیستم برای نگه داشتن وسیله نقلیه طراحی شده اما استفاده از آن می تواند به راننده کمک کند تا کنترل خودرو را در شرایط سخت بهتر در دست داشته باشد. قابل ذکر است ترمز اضطراری یکی از گزینه هایی است که در تست تصادف خودروهای جدید تست می شود. در این تست موارد زیر کنترل می‌شود:

  • آیا ماشین دارای ترمز اضطراری بوده و یا اینکه فاقد آن است؟
  • در صورت وجود ترمز اضطراری، آیا استفاده از این سیستم راحت است و یا اینکه دارای پیچیدگی هایی می باشد؟

کارشناسان ایمنی خودروها معتقدند که ترمز اضطراری تاثیر زیادی نسبت به سیستم الکترونیکی کنترل پایداری یا ESC دارد. کنترل پایداری هنگامی کاربرد دارد که کنترل خودرو از دست راننده خارج شده باشد. در صورتی که ۱/۴ میزان تصادفات، مربوط به برخورد خودرو از عقب است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

به این ترتیب سیستم ترمز اضطراری می تواند مانع از بروز این گونه برخوردها شود و یا حداقل میزان صدمه و آسیب را بکاهد.

نحوه عملکرد ترمز اضطراری

ساده ترین سیستم های ترمز اضطراری جهت جلوگیری از برخورد یا کاستن شدت تصادف در سرعت های پایین کارایی دارند. سیستم های پیشرفته تر در سرعت های زیاد نیز عمل می کنند و بنابراین از بروز تصادفات شدید که منجر به آسیب یا مرگ می شوند، جلوگیری می کنند.

بهترین سیستم های ترمز اضطراری می تواند علیرغم جلوگیری از تصادف با ماشین جلویی، دوچرخه سوار، عابر پیاده، موتور سیکلت و موانع را نیز شناسایی و مانع از برخورد با آن ها می شوند. این سیستم برای شناسایی موانع و ارزیابی احتمال برخورد آن ها از سنسورها کمک می گیرد.

سیستم ترمز اضطراری معمولا به کمک علائم دیداری روی کیلومتر شمار و علائم شنیداری یا صدای هشدار احتمال برخورد و ترمزگیری را به راننده اطلاع داده و اگر راننده موفق به فشار پدال ترمز نشود خود سیستم به صورت خودکار این کار را انجام و ترمز می گیرد.

سال هاست که سیستم ترمز اضطراری وجود دارد و از فناوری کروز کنترل تطبیقی جهت افزایش ایمنی بهره می برد. یکی از پیشگامان این فناوری ولوو می باشد. این شرکت سیستم ایمنی اش را با اسم ایمنی شهری در سال ۲۰۰۸ معرفی نمود و از آن روی ولوو XC60 به کار گرفت.

همانطور که از اسم این سیستم پیدا است مانند اکثر سیستم ها وظیفه حفظ ایمنی در رانندگی شهری و با سرعت پایین را بر عهده داشت. این سامانه در سرعت های ۳-۳۰ کیلومتر بر ساعت عمل می کرد. نخستین نسل سیستم ایمنی شهری به گونه ای طراحی شده بود که اگر اختلاف سرعت دو ماشین از ۱۴ کیلومتر بر ساعت کمتر بود، از تصادف جلوگیری کند و اگر بیشتر از این مقدار بود تنها شدت تصادف را کاهش می داد.

به این ترتیب هدف این سیستم کاهش شدت تصادفات بوده نه اینکه از تصادف با سرعت بالا ممانعت به عمل آورد. با این وجود میزان تصادفات ولوو XC60 حدود ۲۳ درصد کمتر از دیگر خودروهای شاسی بلند بود. سرعت پیشرفت سیستم ترمز اضطراری از سال ۲۰۰۸ به بعد ارتقا یافت.

سیستم اولیه ایمنی شهری از سنسور لیدار بهره می برد ولی در حال حاضر سیستم های ترمز اضطراری از رادار و دوربین و یا ترکیبی از این دو جهت گرفتن ترمز در سرعت های بالا استفاده می کنند. سیستم ترمز اضطراری جدید نه تنها هوشمند تر شده اند بلکه قدرت بیشتری برای ترمز دارند. نیروی ترمز در سیستم های AEB  اولیه حدود ۰.۵-۰.۶G بود در حالی که در ترمزهای مدرن به ۱G رسیده است.

مواقع استفاده از ترمز اضطراری

سیستم ترمز اضطراری اتومات ماشین یک سیستم امنیتی می باشد. این سیستم می تواند تشخیص دهد که چه زمانی یک برخورد یا تصادف احتمالی در شرف وقوع است. سیستم AEB به صورت فعال سازی خودکار ترمزها و کاهش سرعت خودرو پیش از برخورد با مانع یا خودرو دیگر یا توقف کامل خودرو شما جهت جلوگیری از تصادفات عمل می کند.

این سیستم امنیتی به طور معمول از رادار، دوربین یا LiDAR برای شناسایی موقعیت‌ های تهدید کننده کمک می گیرد. هرچه سرعت خودرو کمتر باشد، احتمال اینکه سیستم ترمز اضطراری اتومات بتواند خودرو را برای جلوگیری از تصادفات متوقف سازد، بیشتر خواهد شد.

همانطور که از اسم این سیستم پیداست ترمز اضطراری (AEB ) در شرایط اضطراری کاربرد دارد. یکی از ترسناک ترین و بحرانی ترین وضعیت برای راننده موقعی است که ترمزها از کار بیفتند. در این شرایط اگر نتوان خودرو را متوقف کرد بهتر است به آرامی ترمز دستی خودرو را بالا کشیده یا پدال ترمز را فشرده تا ماشین کاملا بایستد. در موارد زیر ترمز اضطراری عمل می کند:

پارک خودرو در سطوح شیبدار

یکی از مواقعی که از سیستم AEB استفاده می شود، زمانی است که بایستی خودرو را روی سطوح شیبدار پارک کنید. چه خودرو را در سراشیبی یا سرازیری پارک کنید بایستی از این سیستم استفاده کنید تا اطمینان حاصل شود که ماشین حرکت نمی کند.

پارک خودرو روی سطح بدون شیب

اکثر کارشناسان عقیده دارند هر موقع که می خواهید خودرو را پارک کنید بهتر است از سیستم AEB  استفاده کنید. یکی از عللی که بایستی از سیستم ترمز اضطراری مکرر استفاده شود این است که در صورت عدم استفاده احتمال زنگ زدگی وجود دارد. به این ترتیب سیستم AEB  در مواقع اضطراری نمی تواند درست عمل کند.

وجود نشتی مایع ترمز

در صورتی که قدرت هیدرولیکی ترمزهای خودرو از دست بروند (به طور مثال، اگر مایع ترمز نشت نماید)، به آرامی ترمز دستی خودرو را بالا برده تا بتوانید ماشین را در مواقع اضطراری کنترل کنید. با این حال ترمزهای دستی جهت نگه داشتن خودرو شما در یک مکان ثابت طراحی شده اند و ماشین در حال حرکت را نمی توانند متوقف کنند.

در حقیقت ترمز دستی تنها روی نگه داشتن چرخ های عقب متمرکز می باشد. با این وجود هنگامی که به گزینه های دیگر دسترسی نبود، استفاده از ترمز دستی مناسب خواهد بود.

تعویض لاستیک پنچر شده

استفاده از ترمز اضطراری هنگام تعویض لاستیک پنچر هم پیشنهاد می شود. این کار خیلی مهم است زیرا سبب می شود چرخ‌ های عقب ماشین در حین تعویض لاستیک نچرخند.

پارک کردن نزدیک خودروهای دیگر

اگر در نزدیکی خودرو دیگری قرار است پارک کنید، توصیه می شود از ترمز اضطراری استفاده نمایید. این کار از مانع حرکت کردن خودرو شما و برخورد با ماشین های دیگر می شود.

بارش برف یا باران

اگر در حال رانندگی در برف یا باران از ترمز اضطراری استفاده نکنید، چرخ‌ های عقب قفل شده و کنترل ماشین را از دست خواهید داد.

اولین ترمز های AEB

اولین سیستم های AEB خودرو در اواسط دهه ۲۰۰۰ روی خودروهای لوکس اعمال شدند. ولی امروزه این فناوری در تمام مدل‌ های خودرو با انواع قیمت ها مشاهده می شود. بر مبنای توافق بین خودروسازان و اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه (NHTSA)، تا اول سپتامبر ۲۰۲۲، تقریبا همه خودروهای جدید در ایالات متحده به این فناوری مجهز شدند.

از جمله بهترین خودروهایی که دارای سیستم امنیتی AEB خودرو هستند می توان به انواع کامیون ها، SUV ها و مینی ون ها اشاره کرد. در حال حاضر، این سیستم امنیتی به صورت گسترده در بسیاری از محبوب ترین مدل های ماشین در دسترس عموم قرار دارد. سیستم AEB خودرو را می توان در اکثر مدل های خودرو از فورد F-150 گرفته تا هوندا CR-V و تویوتا کمری پیدا کرد.

عملکرد سیستم AEB در سرعت پایین و بالا

بعضی از سیستم های ترمز اضطراری اتومات یا AEB تنها در سرعت های پایین کار می کنند. این سیستم ها جهت جلوگیری از برخورد و تصادفات در شهرها، ترافیک های سنگین و پارکینگ ها طراحی شده اند. به طور مثال می توان به سیستم ترمز هوشمند مزدا اشاره نمود که می تواند به طور اتومات خودرویی را که با سرعت کمتر از ۱۸ مایل در ساعت حرکت می کند، متوقف نموده تا از برخورد جلوگیری یا سرعت را قبل از برخورد بکاهد.

قابل ذکر است شرکت مزدا چندین سال قبل این فناوری را ارائه کرد. این شرکت امروزه AEB را با فناوری سیستم ترمز هوشمندی که در سرعت ۹۰ مایل در ساعت هم فعال می شود، جایگزین کرده است. در مورد عملکرد سیستم AEB در سرعت های بالا باید اشاره کرد در بیشتر موقعیت‌ هایی که خودرو در حال حرکت با سرعت بالاتر از حد نرمال می باشد، این سیستم فقط می تواند سرعت خودرو را تا حد امکان کم کند به جای اینکه به موقع آن را متوقف سازد تا از تصادفات جلوگیری گردد.

در صورت تمایل برای آشنایی با سیستم کروز کنترل تطبیقی و سیستم شیب سنج خودرو با کلیک روی لینک ها از این مقالات نیز بازدید نمایید.

منبع : آرگا