سریع‌ترین و کندترین، ارزانترین و گران‌ترین اینترنت در جهان

سریع‌ترین و کندترین، ارزانترین و گران‌ترین اینترنت در جهان
رتبه‌بندی کشورها بر اساس وضعیت اینترنت

تا به حال دنیای بدون برق را تصور کرده‌­اید؟ استفاده از برق و به تبع آن وسایل برقی به قدری در زندگی ما اهمیت دارد که حتی تصور نبودن آنها نیز سخت است. اغراق نیست اگر بگوییم که اینترنت هم درست مانند برق، بخش جدا نشدنی زندگی مدرن است. امتحان کردن این ادعا سخت نیست. کافی است برای چند ساعت اینترنت گوشی و مودم خود را خاموش کنید. تازه در این حالت است که متوجه می­شویم چقدر به اینترنت وابسته شده‌­ایم. به دلیل همین اهمیت است که بعضی­ سازمان­‌ها درصدد رتبه­‌بندی کشورها بر اساس وضعیت اینترنت برآمده‌­­اند. در اینجا یکی از این رتبه‌بندی‌­ها را با شما به اشتراک می­‌گذاریم. در این رتبه‌بندی کشورها بر اساس سرعت و قیمت اینترنت بررسی می‌­شوند.

 

کشورهایی با سریع‌­ترین و کندترین اینترنت

مفهوم کار کردن از راه دور که در ایران به آن دورکاری می­‌گوییم، یکی از پدیده­‌های دنیای مدرن است که با همه­‌گیری ویروس کرونا طرفداران بیشتری پیدا کرده. با   سال­‌هاست دورکاری به خصوص در کشورهای غربی انجام می‌­شود، نیاز به فاصله­‌گذاری اجتماعی باعث شد که شرکت­‌های بیشتری به این سمت کشیده شوند. در نتیجه، نسلی از کارمندان به وجود آمدند که خود را خانه به دوشان دیجیتال می­‌نامند. طبیعی است برای افرادی که در ارتباطات کاری خود به دنیای دیجیتال وابسته هستند، سرعت اینترنت حیاتی است. تصور کنید درست زمانی که در یکی از جلسات کاری خود مشغول بحث و جدل با افراد مختلف هستید، ناگهان اینترنت قطع شود. احتمالا تا زمان اتصال مجدد آن، شما فرصت خود را از دست داده‌­اید.

پراهمیت بودن اینترنت در زندگی امروزی و تاثیری که در کسب درآمد دارد، باعث می­‌شود که دولت‌­­ها نیز به آن توجه بیشتری نشان دهند. و البته رتبه­‌بندی­‌هایی که نمونه­‌ای از آن را امروز مرور می­‌کنیم، باعث تلاش برای بهتر شدن می‌­شوند. برای رتبه‌­بندی، ما به سایت Cable استناد می­‌کنیم. این سایت 10 سال پیش با هدف مقایسۀ پهنای باند و ارائه مطالب مرتبط با آن ساخته شد، به مرور اعتبار بیشتری کسب کرد و امروز به یکی از مراجع اصلی در این زمینه تبدیل شده است. سایت کِیبل، بعد از انجام 557 میلیون تست سرعت، لیستی از 221 کشور و محدوده را منتشر کرده است.

2.jpg

کشورهایی با پرسرعت‌ترین اینترنت در جهان

از میان 221 کشور و محدوده‌­ای که بررسی شده­‌اند، لیختن‌­اشتاین با پهنای باند 229.98 مگابیت بر ثانیه، پرسرعت‌­ترین اینترنت جهان را دارد. سایر کشورهای این لیست عبارتند از:

1- لیختن ­اشتاین
2- آندورا
3- ایسلند
4- سوئیس
5- هنگ کنگ
6- موناکو
7- مجارستان
8- هلند
9- آروبا
10- مالتا

سرعت اینترنت

کشورهایی با کندترین سرعت اینترنت

در این بخش 10 کشوری را که کم‌ترین سرعت اینترنت را دارند معرفی خواهیم کرد. سودان جنوبی با سرعت 0.58 مگابیت بر ثانیه کندترین اینترنت جهان را دارد. سایر کشورهای این لیست عبارتند از:

1- سودان جنوبی
2- یمن
3- ترکمنستان
4- گینه استوایی
5- سوریه
6- تیمور شرقی
7- تاجیکستان
8- اتیوپی
9- سومالی
10- سودان

 

اینترنت

نکات جالبی که گزارش کیبل به ما نشان می‌­دهد

  • میانگین سرعت اینترنت در جهان 24.83 مگابیت بر ثانیه است.
  • لیختن­‌اشتاین با سرعت 229.98 مگابیت بر ثانیه نه تنها سریع­‌ترین اینترنت جهان را دارد، بلکه رکورددار پهنای باند نیز هست.
  • سودان جنوبی با سرعت 0.58 مگابیت بر ثانیه، کندترین اینترنت جهان را دارد.
  • در سودان جنوبی، دانلود یک فیلم با کیفیت Full HD، تقریبا 20 ساعت زمان می‌­برد.
  • میانگین سرعت دانلود در 5 کشور ابتدای لیست، 276 برابر میانگین سرعت دانلود در 5 کشور آخر لیست است.
  • از 50 کشوری که پرسرعت­‌ترین اینترنت دنیا را دارند، 32 کشور در اروپا، 7 کشور در آسیا، 7 کشور در کارائیب، 2 کشور در آمریکای شمالی و 2 کشور در خاورمیانه قرار دارند.
  • از 50 کشوری که کندترین اینترنت جهان را دارند، 32 کشور در آفریقا قرار دارند.
  • براساس گزارش شرکت OFCOM حداقل سرعت اینترنت برای انجام کارهای روزمره 10 مگابیت بر ثانیه است. این درحالی است که سرعت اینترنت 109 کشور در دنیا کمتر از 10 مگابیت بر ثانیه است.

افزایش سرعت اینترنت در جهان

با پیشرفت تکنولوژی، روز­به‌­روز به سرعت اینترنت نیز اضافه می‌شود. امسال، میانگین سرعت اینترنت نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است. اما این افزایش سرعت به شکل یکنواخت در دنیا پراکنده نمی­‌شود. دلیل اصلی افزایش روزافزون سرعت، تکنولوژی­‌هایی است که کشورهای توسعه یافته تولید می­‌کنند. با تکیه بر همین تکنولوژی سرعت اینترنت در کشورهای توسعه یافته بیشتر می‌­شود. این در حالی است که کشورهای توسعه نیافته یا در حال توسعه، توان خرید و دسترسی به این تکنولوژی­‌ها را ندارند. درنتیجه، با وجود افزایش سرعت در جهان، کشورهای زیادی همچنان از دسترسی به اینترنت پرسرعت محروم می‌­مانند.

اینترنت 5g

رتبه ایران در اینترنت جهانی

همان‌طور که لیست کشورها نشان می­دهد، قاره اروپا پرسرعت‌ترین اینترنت جهان و قاره آفریقا کندترین اینترنت را دارد. در آسیا، هنگ­‌کنگ، سنگاپور، تایوان، ژاپن و کره جنوبی بهترین سرعت اینترنت را دارند. در خاورمیانه، ایالات متحده عربی با رتبه 46 و قطر با رتبه 57، بالاترین سرعت و سوریه با رتبه 190 و یمن با رتبه 193 پایین‌ترین سرعت را دارند. ایران در این لیست رتبه 136 را کسب کرده است.

اینترنت

کشورهایی با ارزان­‌ترین و گران‌ترین اینترنت

درباره اهمیت اینترنت در بخش‌­های قبل صحبت کردیم. گفتیم که با محبوب شدن پدیده­­‌هایی مانند دورکاری، نیاز به اینترنت پرسرعت بیشتر حس می­‌شود. اما اگر فراهم کردن سرعت به معنی هزینه بالا هم باشد، تعداد زیادی از کاربران با مشکل رو­به­‌رو می­‌شوند. در این حالت، کاربر باید علاوه بر هزینه‌‌های زندگی روزمره‌اش، هزینه گزافی هم برای اینترنت بپردازد، به‌خصوص که بسیاری از کارفرمایان هزینه‌های این چنینی را پرداخت نمی‌کنند. بنابراین، پایین آوردن هزینه اینترنت هم یکی از نیازهای کاربران امروزی است.

در دسته‌بندی کشورها بر اساس قیمت اینترنت نیز به سراغ کیبل می‌رویم. برای این رتبه‌­بندی، پکیج‌های اینترنت در کشورهای مختلف بررسی و  قیمت آنها به دلار تبدیل شده است.

کشورهایی که ارزان‌ترین اینترنت را دارند

1- اوکراین
2- سوریه
3- روسیه
4- بوتان
5- سری‌لانکا
6- ایران
7- قزاقستان
8- ملدوا
9- بلاروس
10- رومانی

7.jpg

کشورهایی که گران‌ترین اینترنت را دارند

1- اریتریا

2- ماوریتانیا

3- کوموروس

4- بروندی

5- ماکاو

6- غنا

7- ساموا

8- جزایر ویرجین بریتانیا

9- جزایر کیمن

10- ترکمنستان

 

8.jpg

 

نکات جالبی که این رتبه‌بندی به ما نشان می‌دهد

·       برای اولین بار در طول تاریخ، در 12 ماه گذشته میانگین قیمت پهنای باند تغییر نداشته است. این طولانی‌ترین مدتی است که نرخ اینترنت در دنیا ثابت مانده است.

·       اوکراین با هزینه ماهانه 6.41 دلار، ارزان‌ترین اینترنت دنیا و اریتریا با هزینه ماهانه 2666 دلار گران‌ترین اینترنت دنیا را دارند.

·       از میان کشورها با گران‌ترین اینترنت دنیا، 37 کشور در آفریقا قرار دارد.

·       ایران با هزینه ماهانه 9.6 دلار، جزء 10 کشور ارزان دنیا قرار دارد.

 

توجه داشته باشید که نحوه محاسبۀ قیمت اینترنت، هزینه پرداختی به ازای هر مگابیت بر ثانیه است. عدد به دست آمده تبدیل به دلار شده و برای این دسته‌بندی از آن استفاده شده است. و منظور از ازران بودن هم همین است. یعنی در مقایسه با سایر کشورها نرخ پرداختی به ازای هر مگابیت بر ثانیه، کمتر یا بیشتر است. اما ممکن است ساکنین هر یک از این کشورها نظر متفاوتی داشته باشند. به این معنی که ممکن است کشوری در لیست کشورهایی با اینترنت گران قرار گرفته باشد، اما هزینه پرداختی به نسبت درآمد مردم گران نباشد. پس در نظر داشته باشید که این آمار صرفا مقایسه‌­ای است میان قیمت تمام شده اینترنت به ازای هر مگابیت بر ثانیه.

 

منبع: Atlas & Boots