معرفی خودرورنو کولیوس نسل دو 2016-2022
رنو کولیوس نسل دوم، کراس اور سایز متوسطی است که ابتدا توسط نگین خودرو به ایران وارد شد. هرچند رنو کولیوس نسل قبلی با ظاهری نه چندان زیبا نتوانست به فروش قابل توجهی دست یابد؛ ولی این بار داستان متفاوت بود….! نسل دوم رنو کولیوس با مشخصات فنی و ظاهری قابل توجهی معرفی شد تا به رقیبی سرسخت برای دیگران تبدیل شود، این کراس اور با چهره جذاب و امکاناتی کامل برای جبران شکست نسل قبلی خود پا به بازار ایران گذاشت و در این امر نیز موفق ظاهر شد. رنو کولئوس نسل دوم در سال 2017 وارد بازار ایران شد و توانست به محبوبیت بالایی دست یابد، اما یکسال بعد با بسته شدن واردات خودرو پای کولیوس نیز از بازار کشور قطع شد، اکنون اما با گذشت 4 سال و با باز شدن مجدد واردات خودرو، زمزمه های عرضه دوباره رنو کولیوس در ایران به گوش می رسد، این بار با نماینده ای جدید و معتبر که می تواند خدمات پس از فروش مناسبی برای خریداران این خودرو ارائه کند. با توجه به اینکه کولیوس از کراس اورهای شناخته شده و نسبتا محبوب بازار ایران است و بازار خرید و فروش داغی هم دارد، می توان تصور کرد رنو کولیوس 2023 هم خیلی زود به محبوبیت بالایی برسد.
مزایا و معایب
+ طراحی جذاب
+ بازار خرید و فروش داغ
+ امکانات رفاهی متعدد
– شتاب اولیه متوسط
– گیربکس CVT
مشخصات فنی
رنو کولیوس از یک موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری بهره می برد که توانایی تولید 170 اسب بخار قدرت در 6000 دور در دقیقه و 223 نیوتن متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه را دارد. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس X-Tronic CVT به هر 4 چرخ خودرو منتقل می کند.
رنو کولیوس در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده می کند. ترمز های این خودرو نیز در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب دیسکی بوده و به امکاناتی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی اضطراری BA نیز مجهزند.
مصرف سوخت رنو کولیوس به طور طور میانگین 8.3 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش ترکیبی است که برای یک خودروی شاسی بلند 1607 کیلوگرمی عددی قابل قبول تلقی می شود.
قابل ذکر است که موتور، گیربکس، پلتفرم و تعلیق رنو کولیوس کاملا با نیسان X-Trail یکسان است.
امکانات ایمنی و رفاهی
رنو کولیوس به 6 ایربگ برای سرنشینان جلو، جانبی های جلو و پرده ای مجهز است. همچنین این خودرو موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه تست تصادفات یورو انکپ شده و خودروی ایمنی در تصادفات محسوب می شود. وجود امکاناتی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS و رادار نقطه کور نیز تجربه رانندگی با این خودرو را ایمن تر می کنند.
کولیوس از نظر امکانات رفاهی نیز در وضعیت خوبی است؛ صندلی های جلو برقی مجهز به گرمکن و سردکن، کرنر لایت (مه شکن جلو با قابلیت چرخش با فرمان)، سنسور پارک 360 درجه به همراه دوربین عقب، سقف پانورامیک برقی، آینه های جانبی تاشونده برقی، آینه وسط الکتروکرومیک خودکار، کروز کنترل و اسپید لیمیتر، سیستم تهویه مطبوع خودکار دو منطقه ای، جا لیوانی خنک شونده، ترمز پارک برقی، خروجی برق 12 ولت صندوق عقب، سنسور نور، سنسور باران، سنسور TPMS و قابلیت قفل هوشمند درب ها از طریق کلید رنو از جمله امکانات قابل ذکر این خودرو هستند.
طراحی ظاهری
طراحی ظاهری رنو کولیوس از زبان طراحی جدید رنو استفاده می کند و به همین شباهت غیر قابل انکاری به رنو تالیسمان دارد. در نمای جلو چراغ های با همان فرم C مانند معروف رنو طراحی شده اند اما حجم های استفاده شده در سپر و کاپوت در ترکیب با ارتفاع زیاد خودرو، باعث ایجاد چهره ای با ابهت برای این کراس اور سایز متوسط شده اند.
در عقب نیز همان زبان طراحی تکرار شده و چراغ های تقریبا به هم پیوسته در کنار فرم قوس دار بدنه و گلگیر های عقب نمای زیبایی را برای کولئوس ایجاد کرده اند.
طراحی کابین
در کابین رنو کولیوس از پلاستیک و چرم دوزی استفاده شده و کیفیت کلی متریال کابین مناسب ارزیابی می شود. در کنسول میانی داشبورد نیز به سبک تلیسمان از یک تبلت یا همان مانیتور تسلایی استفاده شده که اکثر امکانات رفاهی خودرو در آن تجمع کرده اند.
رنو کولیوس 2023
با آزادسازی واردات خودرو در سال 1401، به نظر می رسد که رنو کولیوس به یکی از گزینه های واردات تبدیل شده و با سلب شدن نگین خودرو از نمایندگی رنو، یک شرکت معتبر که امتیاز نمایندگی محصولات رنو را گرفته به زودی اقدام به واردات آن خواهد کرد.
رنو کولیوس 2023 در واقع نسخه فیس لیفت 2019 نسل دوم رنو کولیوس است. نسخه های قبل از فیس لیفت این خودرو در بازار ایران بسیار موفق ظاهر شدند و احتمالا نسخه فیس لیفت نیز همان راه را طی خواهد کرد.
رنو کولیوس 2023 در ظاهر تفاوت های اندکی با کولیوس 2017 داشته که شامل جلوپنجره جدید، دفیوزر سپر جلو و کروم کاری های دور مه شکن های جلو و همچنین طرح جدید سر اگزوز های عقب است. در کابین نیز این تفاوت ها بسیار جزئی بوده؛ استفاده بیشتر از پلاستیک های نرم در کابین و همچنین صندلی جلو های جدید تنها تغییرات کولیوس 2022 هستند.
تا زمان ورود این خودرو به بازار نمی توان نظر قطعی در مورد قوای فنی یا سطح امکانات رفاهی آن داد. اما احتمال دارد کولیوس 2023 با موتور 2 لیتری به بازار ایران عرضه شود تا سقف قیمتی 20 هزار دلاری تعیین شده توسط دولت را رد نکند. ممکن است برخی امکانات رفاهی کولیوس 2017 نیز از روی وارداتی های جدید حذف شوند.
جمع بندی
رنو کولیوس در بازار رقبای قدرتمندی مانند هیوندای سانتافه، کیا سورنتو، تویوتا راو 4، نیسان X-Trail و میتسوبیشی اوتلندر دارد. در مقایسه با رقبا، کولئوس از برند اروپایی و چهره جذابی بهره می برد. آپشن های آن نیز از راو 4 و اوتلندر بیشتر است. همچنین این خودرو با بهره گیری از پیشرانه و گیربکس نیسان، استهلاک کمی هم دارد. اما رقبای کره ای در زمینه امکانات رفاهی مقداری بهتر از نماینده رنو عمل کرده اند. مورد جالب در مورد کولیوس این است که این خودرو در سال 2017 با قیمتی در محدوده 200 میلیون تومان وارد بازار کشور شده بود، اما اکنون قیمت رنو کولیوس 2023 در صورت وارد شدن به کشور، بیش از 2 میلیارد تومان خواهد بود!
در مجموع، کولیوس مناسب افرادی است که به دنبال یک خودروی کراس اور دو دیفرانسیل با چهره جذاب، برند اروپایی و استهلاک کم هستند.