رفع نقایص آیین‌نامه ارتقای هیئت علمی

رفع نقایص آیین‌نامه ارتقای هیئت علمی

به‌دنبال بازنگری آیین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، شاخص‌های موثر در ارتقای هیئت علمی اصلاح و از مقاله محوری به شاگردپروری و رشد و توسعه فعالیت‌های علمی تغییر کرد.

همشهری آنلاین:محمد سلیمانی، قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری با بیان این مطلب گفت: «به دنبال اصلاح آیین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، شاخص‌های تعیین شده از ٤ محور «فرهنگی. تربیتی. اجتماعی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی» به ۵ محور افزایش پیدا کرد و با تصویب و اجرای آیین‌نامه جدید، فعالیت‌های اعضای هیئت علمی در حوزه تولید و توسعه فن‌آوری نیز موردتوجه قرار می‌گیرد.»

بیشتر بخوانید:میزان امتیازات برای تبدیل وضعیت استخدامی اعضای هیات علمی اعلام شد
وی در نشست خبری که صبح امروز، دوشنبه ٧ خردادماه، با حضور اصحاب رسانه در وزارت علوم و تحقیقات برگزار شد، جامعیت و تنوع معیارهای ارتقای اساتید را از نقاط قوت آیین‌نامه جدید برشمرد و توضیح داد: «در گذشته فقط کمیت مقالات ارائه‌شده به‌عنوان مهمترین معیار ارتقای هیئت علمی در نظر گرفته می‌شد، اما اکنون شاخص‌هایی مانند نظم و انضباط و کمیت و کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی، میزان تولید محتوای آموزشی، فعالیت‌های پژوهشی تاثیرگذار در توسعه ملی، اجرای طرح‌های پژوهشی و برگزاری کرسی‌های آزاندیشی، اختراع و اکتشاف، مشارکت در شناسایی نیازهای کشور و انتشار نشریات علمی و تولیدات هنری ارزنده در ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها موثر است.»
آیین‌نامه جدید جایگزین مصوبه سال ١٣٩٤ شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد شد که صاحبنظران و اساتید دانشگاهی انتقاداتی مانند مقاله محور بودن، کمرنگ بودن بحث آموزش در ارتقای هیئت علمی، مغفول ماندن اهمیت تجاری‌سازی محصولات پژوهشی و متناسب نبودن شاخص‌های مصوبه با ویژگی‌های رشته‌های دانشگاهی را به آن وارد دانسته‌اند.
قرارگرفتن ایران در رتبه ١۵ دنیا و رتبه اول خاورمیانه در نظام‌های رتبه‌بندی جهانی از حیث تولید مقاله، دستاورد آیین‌نامه مصوب سال ١٣٩٤ بوده که با تغییر اولویت‌های علمی ایران و جهان، بازنگری مصوبه و اصلاح شاخص‌های ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها ضرورت پیدا کرده است.