دلایل خالی شدن ناگهانی آب رادیاتور

دلایل خالی شدن ناگهانی آب رادیاتور

در فصول گرم سال یکی از مشکلات اصلی خودروها کاهش آب رادیاتور می باشد. البته ممکن است این موضوع در دیگر فصول نیز روی دهید. از این رو در ادامه مطلب قصد داریم به بررسی دلایل خالی شدن ناگهانی آب رادیاتور خودرو بپردازیم. با ما همراه باشید.

دلایل خالی شدن ناگهانی آب رادیاتور

یکی از مشکلات رایج خودروها به ویژه در فصول گرم سال کاهش آب رادیاتور می باشد. در مواقعی دلیل اصلی خالی شدن ناگهانی آب رادیاتور قابل رویت بوده و در مواردی نیز قابل مشاهده نیست. در این مطلب به بررسی دلایل اصلی کاهش ناگهانی آب رادیاتور می پردازیم.

 

به طور کلی یکی از آسیب هایی که بین خودروهای مجهز به موتورهای درون سوز متداول می باشد، گرم شدن بیش از اندازه اجزای آن است که این موضوع به دلیل انفجاری است که در درون موتور روی می دهد. اگر دما و گرمای حاصل از این سوخت و ساز به درستی کنترل نشود می تواند خرابی های شدیدی را به دنبال داشته باشد.

به این ترتیب سیستم خنک کاری خودرو از حیاتی ترین بخش های ماشین محسوب می شود. سیستم خنک کاری دارای اجزای مختلفی است که رادیاتور یکی از اجزای آن است و می توان رادیاتور را قلب سیستم خنک کننده دانست که در صورت بروز نقص در آن عملکرد کل سیستم خنک کاری خودرو با اختلال روبرو می شود.

در این راستا کاهش آب رادیاتور یکی از مواردی است که سبب بروز مشکلاتی می شود. اگر آب رادیاتور کم شود موتور آن طور که باید خنک نمی شود و می تواند حتی منجر به سوختن سرسیلندرها شده که تعویض و تعمیرات آن  به صرف هزینه گزافی نیاز دارد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بهترین ترکیب محلول خنک کننده

محلول خنک کننده که آب مقطر و ضد یخ است نقش موثری در انتقال حرارت از موتور به رادیاتور و خنک سازی آن دارد. بهترین ترکیب این محلول ۵۰ درصد آب مقطر و ۵۰ درصد ضد یخ می باشد. این ترکیب علاوه بر این که از یخ زدن و جوش آوردن موتور جلوگیری می کند نوعی ضد زنگ و ضد خوردگی قطعات موتور نیز محسوب می شود.

کاهش سطح این محلول در رادیاتور موجب کاهش عملکرد خنک کنندگی آن می شود. در کنار رادیاتور یا در کنار منبع انبساط رادیاتور یک خط مینیمم و ماکزیمم وجود دارد که آب از ماکزیمم نبایستی بیشتر شود و از مینیمم نیز نباید کمتر باشد. هرگاه آب از خط مینیمم پایین تر آمد باید میزان کم شده را با محلول یدکی جبران نمود و علت را جستجو  و آن را رفع کرد.

تخلیه ناگهانی آب رادیاتور

در این بخش به بررسی دلایل خالی شدن ناگهانی آب رادیاتور می پردازیم.

خرابی واتر پمپ یا واشر واتر پمپ

واتر پمپ از قطعات مهم خودرو محسوب می شود. این قطعه آب را از رادیاتور گرفته و با فشار بسیار به مجرا های آب موتور وارد می سازد. واتر پمپ از یک قطعه به اسم فیبر و فنر برای آب بندی استفاده نموده که مانع خروج آب به خارج از واتر پمپ می گردد.

در صورتی که فیبر و فنر و یا واشر آب بندی واتر پمپ دچار خرابی شوند، آب از سوراخ داخل بدنه واتر پمپ تخلیه شده و اگر این نشتی بالا باشد آب رادیاتور کاهش می یابد. در ضمن احتمال اینکه نشتی آب واتر پمپ به تسمه تایم خسارت وارد سازد نیز  بالاست. به این ترتیب هنگام خرید واتر پمپ بسیار دقت کنید تا از برندهای معتبر این قطعه را خریداری نمایید.

سوراخ شدن رادیاتور و نشتی مایع خنک کننده

سوراخ شدن رادیاتور دلایل مختلفی دارد. هر یک از این دلایل می تواند به کاهش سطح آب داخل رادیاتور منجر گردد. کاهش سطح آب رادیاتور عمل خنک کاری را مختل نموده و در نهایت سبب آسیب موتور می شود. از جمله دلایلی که سبب سوراخ شدن رادیاتور می شود عبارت است از:

  • تصادف و ضربه شدید به رادیاتور
  • برخورد اشیاء تیز خارجی با رادیاتور
  • شکسته شدن پروانه فن و برخورد با رادیاتور
  • جوش آوردن خودرو و باز شدن پرس های بالا یا پایین رادیاتور
  • نبود ضدیخ و پوسیدگی رادیاتور
  • فرسودگی و اتمام عمر رادیاتور

اگر این موارد با تعمیر رفع شد و رادیاتور نشتی نداشت مجددا از رادیاتور استفاده کنید و در صورتی که نشتی همچنان وجود داشت رادیاتور را تعویض و از رادیاتور نو استفاده کنید. برخی مواقع سوراخ های ریزی در رادیاتور به وجود می آید که توسط محلول های نشتی گیر موجود در بازار قابل ترمیم می باشند.

خرابی واشر سر سیلندر

شایان ذکر است روی سیلندر و سرسیلندر خودرو کانال های آب قرار دارد. واشر سرسیلندر مابین سیلندر و سرسیلندر حضور داشته و این بخش را آب بندی می کند. این کانال ها روی واشر سرسیلندر نیز وجود دارند. حرارت موتور به تدریج سبب فرسودگی واشر سرسیلندر شده و آب از سمت کانال های آب به کانال های روغن و یا محفظه احتراق وارد می شود.

هر یک از این نشتی ها دارای علائم خاص خود می باشد. خرابی واشر سرسیلندر بایستی سریعا برطرف شود و واشر تعویض گردد. در صورتی که این نشتی ها جزئی باشند، می توانید از محلول های نشتی گیر برای رفع نشتی استفاده کنید.

شل شدن و خرابی بست های رادیاتور

باید اشاره کرد بست ها نگهدارنده شیلنگ در محل نصب شده می باشند. زمان روشن شدن موتور و حرکت ماشین، فشار آب داخل موتور بالا رفته و شیلنگ ها حتما بایستی توسط بست، محکم بسته شوند. اگر بست ها دچار خرابی و شل شدگی شوند احتمال خارج شدن شیلنگ و تخلیه کامل آب رادیاتور وجود دارد که بسیار خطرناک است.

به این ترتیب بست ها بایستی از نوع مرغوب و باکیفیت تهیه و محکم بسته شوند. از بست های ارزان و بی کیفیت استفاده نشود. زیرا خسارات بسیاری توسط این مدل بست های ارزان به موتور وارد می شود.

خراب شدن رادیاتور بخاری

یکی از بخش های که در صورت خرابی می توانند سبب خالی شدن ناگهانی آب رادیاتور شود بخاری و متعلقات آن می باشد. اصلی ترین بخش بخاری نیز رادیاتور بخاری است. در برخی خودروها در صورت خرابی شیر بخاری نیز نشتی آب ایجاد شده و سبب کاهش آب می گردد.

در مواردی اورینگ های رادیاتور و گاها خرابی و پوسیدگی لوله های رابط رادیاتور بخاری سبب نشتی آب می شود. اگر این نشتی ها کم بود می توانید به کمک محلول نشتی گیر رادیاتور آن را برطرف کنید.

سوراخ شدن یا پارگی شیلنگ های متصل به رادیاتور

شیلنگ های آب موجود در موتور خودرو همانند رگ های بدن عمل می کنند. هر نوع سوراخ شدن یا پارگی این شیلنگ ها سبب تخلیه آب موتور می شود. شیلنگ های رادیاتور و بخاری از جنس لاستیک مخصوص نخ دار بوده که در حرارت زیاد و گرم و سرد شدن مقاومت زیادی دارند. ولی در مواردی دچار آسیب می شوند.

از جمله دلایل پارگی شیلنگ های آب در سیستم خنک کننده خودرو عبارت است از:

  • فرسودگی و استفاده طولانی مدت از آن ها
  • برخورد شی نوک تیز یا تسمه با آن ها

در اثر فرسودگی و یا سوراخ شدن شیلنگ، آب به بیرون نشت کرده و سطح آب رادیاتور کاهش می یابد. اگر این شیلنگ های معیوب، در اسرع وقت تعویض نشوند منجر به تخلیه کامل آب، بالا رفتن دمای موتور و آسیب رسیدن به موتور می شود. در صورتی که این شیلنگ ها نشتی ریزی داشته فقط در حال حرکت که فشار آب موتور خیلی بالاست دچار نشتی می شوند و یافتن این سوراخ های ریز بسیار دشوار است.

شیلنگ منبع انبساط در صورت سوراخ بودن در هنگام سرد شدن موتور و بازگشت آب از منبع انبساط، به جای آب هوا به موتور وارد می شود. در مواردی بست ها و سوکت های شیلنگ منبع انبساط خراب شده اند که باید سریعا تعویض و جایگزین گردند.

قابل ذکر است در خودرو پراید لوله اصلی فلزی و لوله فرعی نازک فلزی نیز اگر سوراخ شود سبب کاهش آب رادیاتور می شود. در خودرو ۲۰۶ نیز لوله آب پلاستیکی وجود دارد.شیلنگ یو در خودرو پراید، سه راهی های آب، رابط های آب منیفولد همه در تخلیه آب رادیاتور نقش دارند و اگر دچار خرابی شوند بایستی سریعا بررسی و در صورت لزوم تعویض گردند.

خراب شدن درب رادیاتور

از دیگر علل خالی شدن ناگهانی آب رادیاتور خراب شدن درب این قطعه است. درب رادیاتور دارای فنر و سوپاپ می باشد. در صورتی که فشار آب درون رادیاتور از حدی بیشتر شود، سوپاپ درب رادیاتور باز شده و آب از رادیاتور تخلیه می شود و با کاهش فشار سوپاپ بسته می شود.

چنانچه فنر سوپاپ ضعیف شده و باز بماند و یا در فشار پایین باز شود، سطح آب رادیاتور کاهش پیدا می کند. در خودرو هایی مانند پراید هنگامی که فشار داخل رادیاتور کم و منفی شود مجددا درب رادیاتور به سمت داخل باز شده و آب از منبع انبساط به سمت داخل رادیاتور مکش می یابد.

خرابی اویل ماژول در خودروهای امروزی

در خودروهای امروزی به دلیل قدرت و شتاب بالای این محصولات و حرارت بالای موتور نیاز به قطعه ای جهت خنک سازی روغن احساس می شد. این قطعه روغن را توسط آب خنک می نماید. به خاطر خرابی واشر و اورینگ های موجود در اویل ماژول و خراب شدن این قطعات ممکن است آب به داخل روغن وارد شود.

در صورت کاهش آب رادیاتور در این خودروها حتما بایستی این قطعه بررسی و در صورت نیاز واشر و اورینگ ها تعویض گردند.

خرابی درب منبع انبساط

درب منبع انبساط در برخی از خودرو ها مانند ال ۹۰ و پژو ۲۰۶ که رادیاتور آن ها فاقد درب است، نقش درب رادیاتور را ایفا می کند. این قطعه در صورت خرابی، سبب کاهش آب موتور می‌شوند. همچنین در خودروهایی مانند پراید نیز اگر درب منبع انبساط خراب شود مانع بازگشت آب از منبع به رادیاتور شده و آب رادیاتور تخلیه می شود. ضمنا در صورت خرابی یا شکستگی خود منبع انبساط باید سریعا تعویض شود.

خراب شدن درب ترموستات

درب ترموستات هنگام باز و بسته شدن، ممکن است ترک پیدا کند. واشر ترموستات نیز در اثر گرمای زیاد موتور احتمال خرابی و فرسودگی دارد. بهتر است هرزگاهی درب ترموستات را بررسی تا در صورت وجود نشتی تعویض کنید.

علائم کاهش آب رادیاتور

پایین آمدن سطح آب رادیاتور از خط ماکزیمم یا حداکثر کنار رادیاتور و یا منبع انبساط از علائم اصلی تخلیه آب رادیاتور می باشند. به این ترتیب روزانه یا هفته ای آب رادیاتور را بررسی کنید. هر زمان زیر خودرو علائم نشتی و ریزش آب دیده شد حتما رادیاتور و منبع انبساط را بررسی و سطح آب را چک کنید.

رفع مشکل کاهش مایع خنک کننده

زمانی که ماشین روشن نمی شود و متوجه کاهش آب رادیاتور شدید، درب رادیاتور را باز کرده و با محلول خنک کننده که از قبل تهیه کرده اید کمبود آب را تا خط ماکزیمم جبران نمایید. در صورتی که موتور داغ بود و متوجه کاهش آب رادیاتور شدید، چنانچه خودرو منبع انبساط دارد، بعد از باز کردن درب منبع انبساط این کمبود آب را جبران کنید.

در صورت نبود منبع انبساط ، متوجه کم شدن آب رادیاتور شدید، ابتدا اجازه دهید موتور کمی خنک شده (با فعال سازی فن ها و  ریختن آب روی رادیاتور) بعد به آرامی با یک دستمال درب رادیاتور را باز کنید. خلی مراقب باشید زیرا آب رادیاتور خیلی داغ است و بخار بسیاری تولید می کند.

اجازه دهید ابتدا بخار به آرامی خارج شده تا درب رادیاتور و آب پرتاب نگردد و سبب سوختن دست و صورت نشود. بعد از باز کردن درب رادیاتور کمبود آب را تا خط حداکثر یا ماکزیمم جبران نمایید. البته بعد از خنک سازی موتور، موتور را خاموش و پیچ هواگیری را باز نمایید. در حین افزودن مایع خنک کننده آن را هواگیری کنید.

به هر علتی که آب رادیاتور کاهش یافته باشد به اضافه کردن آب نیاز است. وگرنه موتور با آسیب بعدی روبرو می شود. بعد از این که علت خالی شدن ناگهانی آب رادیاتور مشخص و رفع شد می توانید به صورت زیر آب را به رادیاتور اضافه نمایید:

  • ابتدا خودرو را در جایی صاف و امن، پارک نمایید.
  • بعد خودرو را خاموش و اجازه دهید موتور به اندازه کافی خنک شود در صورتی که برای مدت طولانی رانندگی کرده اید حداقل یک ساعت باید صبر نموده تا دمای موتور پایین آمده و ثابت شود.
  • حالا مقدار مایع داخل منبع انبساط را بررسی کنید.
  • در ادامه ضدیخ و آب مقطر را به میزان لازم با هم ترکیب کنید. البته میزان هر یک از این مواد را از دفترچه راهنما چک نموده و اگر به آن دسترسی ندارید یا چیزی در آن درج نشده به میزان یکسان از هر کدام را با هم ترکیب کنید.

در نهایت پیشنهاد می شود به طور مرتب سطح آب رادیاتور را بررسی و در صورت کاهش آب رادیاتور بیش از حد نرمال، اجزای سیستم خنک سازی را بررسی و علت کاهش آب را برطرف نمایید. در صورت عدم دانش فنی در این زمینه خودرو را به تعمیرگاه ببرید. همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با  کم کردن آب رادیاتور و هواگیری رادیاتور روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا