با آزادسازی واردات خودرو در سال 1401، گروه صنعتی ایران خودرو نیز بار دیگر نام خود را به عنوان یکی از واردات کنندگان خودرو مطرح کرد و در تابستان سال 1402، طی مراسمی آئولوس Yixuan Max را با نام دانگ فنگ شاین مکس به عنوان محصول وارداتی خود معرفی کرد.
به نظر می رسد که ابتدا نسخه بنزینی شاین مکس به ایران وارد خواهد شد. اما ایران خودرو واردات نسخه هیبریدی شاین مکس را نیز برای آینده در نظر دارد.
مشخصات فنی شاین مکس
شاین مکس از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو با سیستم سوخت رسانی GDi بهره می برد که توانایی تولید 190 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور را دارد. وظیفه انتقال این توان تولیدی به چرخ های جلو نیز برعهده یک گیربکس 7 دنده دو کلاچه تر (Wet DCT) است. شاین مکس بنزینی با این قوای فنی می تواند شتاب صفر تا صد را طی 7.4 ثانیه طی کند و تا سرعت حداکثر 210 کیلومتر بر ساعت به شتاب گیری خود ادامه دهد.
شاین مکس در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی بهره می برد. ترمز های این خودرو نیز در هر دو محور از نوع دیسکی هستند. شاین مکس با وزن 1468 کیلوگرم، به طور میانگین 6.2 لیتر در هر 100 کیلومتر رانندگی سیکل ترکیبی مصرف سوخت دارد. همچنین این خودرو از استاندارد عدم آلایندگی یورو 6 نیز پیروی می کند.
ایمنی شاین مکس
دانگ فنگ آئولوس در نسخه نیمه فول به 4 ایربگ (سرنشینان جلو و جانبی) و در نسخه فول به 6 ایربگ (اضافه شدن ایربگ پرده ای) مجهز است. با این حال این خودرو در تست های تصادف موسسه C-NCAP شرکت نکرده و ایمنی نامشخصی در تصادفات دارد.
با این حال دانگ فنگ امکانات ایمنی خوبی روی محصول خود قرار داده؛ سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC، سیستم های کمک رانندگی سطح 2 مانند رادار هشدار برخورد از جلو، رادار بین خطوط، رادار هشدار خروج از خط و کروز کنترل تطبیقی مواردی هستند به افزایش ایمنی در هنگام رانندگی با شاین مکس کمک می کنند.
امکانات رفاهی شاین مکس
آئولوس در بازار چین در تیپ های مختلفی با سطوح متفاوت از امکانات رفاهی عرضه می شود. اما با توجه به این که همچنان مشخص نیست شاین مکس با چه امکاناتی وارد ایران می شود، نسخه معرفی شده توسط ایران خودرو را در اینجا ملاک قرار می دهیم.
شاین مکس معرفی شده توسط ایران خودرو به این موارد مجهز است: شیشه بالابر های برقی اتوماتیک، آینه های جانبی تاشونده برقی، سقف پانوراما، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، صندلی های جلو برقی با گرمکن، سنسور نور، سنسور باران، کروز کنترل هوشمند، سیستم تهویه مطبوع دو منطقه ای، سیستم مولتی مدیا، صفحه کیلومتر دیجیتال، ترمز پارک برقی و اتوهلد.
طراحی ظاهری شاین مکس
شاین مکس یک سدان شهری متوسط با ابعادی مابین سراتو و اپتیما است و می توان از نظر ابعادی آن را در دسته بندی خودرو هایی مانند هیوندای i40 و MG6 قرار داد. دانگ فنگ آئولوس طراحی اسپرتی دارد و در بدنه آن از خطوط تیز و حجم پردازی های زیادی استفاده شده است.
در نمای جلو، جلوپنجره بسیار بزرگ خودرو تقریبا اکثر فضا را اشغال کرده و در دو طرف سپر نیز دو ورودی هوا قرار گرفته اند.
در نمای کناری یک خط از روی گلگیر جلو روی درب ها رفته و تقریبا در میانه های درب عقب تمام شده است. یک خط دیگر موازی آن نیز از انتهای درب جلو به سوی گلگیر عقب سرازیر شده است. شیب زیاد سقف و فرم خاص ستون C نیز به اسپرت تر دیده شدن خودرو از این نما کمک شایانی می کنند.
در نمای عقب نیز بار دیگر شاهد حجم پردازی های زیاد و اغراق آمیز هستیم که در فرم درب صندوق و گوشه های سپر به اوج رسیده اند. چراغ های عقب یک تکه نیز گیلاس روی کیک نمای عقب شاین مکس محسوب می شوند.
کابین و فضای داخلی شاین مکس
کابین شاین مکس مانند بیرون آن فضایی کاملا اسپرت دارد و در طراحی داشبورد و رودری ها از خطوط تیز و حجیمی استفاده شده است. در نمای روبروی راننده یک فرمان 2 شاخه D کات به چشم می خورد که کاملا متفاوت با غربیلک های رایج در بازار است. صفحه کیلومتر خودرو از نوع دیجیتال است و در قیمت میانی داشبورد نیز یک مانیتور با اندکی زاویه به سمت راننده قرار گرفته است. کنسول میانی نیز میزبان دسته دنده الکترونیکی و یک زیر آرنجی دو تکه است.
دیگر نکته جالب در مورد کابین شاین مکس، استفاده از صندلی های اسپرت با پشتی یک تکه است.
شاین مکس در بازار؛ قیمت و رقبا
شاین مکس با ورود به بازار ایران وارد رقابت با KMC J7 خواهد شد که از نظر امکانات رفاهی و قدرت موتور در سطح پایین تری قرار دارد. با این حال سدان های متوسط دیگری نظیر هونگچی H5 و چری آریزو 8 نیز به زودی وارد بازار ایران خواهند شد تا محصول وارداتی ایران خودرو را به چالش بکشند.