-
طراحی ظاهری
جک J5 اتومات خودروی زیبایی است و این زیبایی که یکی از عوامل موفقیت آن در فروش بوده است را مدیون همکاری کمپانی ایتالیایی معروف یعنی پنین فارینا در طراحی چهره اش است.
در نمای جلو جک J5 اتومات یک چهره نسبتا اخمالو دارد که در آن از خطوط نرم و مدرن استفاده شده. تزئینات کرومی رنگ جلو پنجره با تزئینات سپر هماهنگی دارند و فرم طراحی مه شکن های جلو نیز شبیه به گرافیک داخلی چراغ جلو است.
نمای کناری جک J5 کاملا ساده است و در آن تنها از یک خط بدنه استفاده شده که در قسمت بالایی در ها از جلو به عقب رفته. فرم گرد سقف و رینگ های 16 اینچی که ابعاد آن ها تناسب خوبی با بدنه دارد و کاملا فضای داخل گلگیر ها را پر کرده اند هم به زیبایی این نما کمک زیادی کرده اند.
نمای عقب جک J5 هم تقریبا ساده طراحی شده و نکته خاصی برای ارائه ندارد. چراغ های عقب بادامی شکل هستند و توسط یک زه کرومی رنگ به یکدیگر متصل شده اند همچنین در پایین سپر یک دیفیوزر نیز قرار گرفته اما هیچ خروجی اگزوزی روی آن به چشم نمی خورد و تنها مه شکن عقب را روی خود جای داده است.
-
کابین و فضای داخلی
کابین جک J5 اتومات هم مانند ظاهرش طراحی زیبایی دارد اما در عین حال سادگی را هم حفظ کرده است. متریال کابین از جنس پلاستیک خشک هستند که کیفیت بدی ندارند اما در دراز مدت اندکی به صدا می افتند و در فرمان و صندلی ها هم از پوشش چرمی استفاده شده. صفحه کیلومتر خودرو به صورت دایره ای طراحی شده و به همراه فرمان سه شاخه نمای اسپرتی به جایگاه راننده در خودرو می دهند. در کنسول میانی داشبورد یک پخش MP3 وجود دارد و در زیر آن نیز پنل تهویه مطبوع اتوماتیک خودرو قرار گرفته که هر دو آن ها به رنگ مشکی پیانویی مزین هستند. ترمز پارک خودرو از نوع دستی است و یک جا لیوانی نیز در کنار آن برای سرنشینان جلو در نظر گرفته شده. در ردیف عقب جک J5 هم فضای سر و پای بسیار خوبی برای سرنشینان در نظر گرفته شده تا هیچ وقت از این نظر در خودرو کمبودی احساس نشود. صندلی های خودرو نیز راحتی خوبی را برای سرنشینان فراهم می کنند.
-
مشخصات فنی
جک J5 اتوماتیک از یک پیشرانه 1.8 لیتری با کد 4G93D بهره می برد که در واقع متعلق به کمپانی میتسوبیشی است. این پیشرانه توانایی تولید 140 اسب بخار توان در 6500 دور در دقیقه و 165 نیوتون متر گشتاور در 5000 دور در دقیقه را دارد که این نیرو از طریق یک گیربکس 4 دنده اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود. به دلیل عدم هماهنگی میان موتور و گیربکس، جک J5 شتاب گیری بدی دارد و صفر تا صد کیلومتر آن در حدود 14 ثانیه طول می کشد.
همچنین به علت در دسترس بودن حداکثر گشتاور تولیدی موتور تنها در دور های بسیار بالا و 4 دنده بودن گیربکس، کشش این خودرو هم چندان چنگی به دل نمی زند و این موضوع خصوصا در هنگامی که ظرفیت خودرو تکمیل است و قصد حرکت در جاده های کوهستانی را داریم بیشتر آزار دهنده خواهد شد. مصرف سوخت اعلامی این خودروی 1355 کیلوگرمی حدودا 7.5 لیتر در هر صد کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی است اما در رانندگی شهری این عدد هرگز زیر 9.5 لیتر نخواهد بود.
جک J5 اتوماتیک در قسمت جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در قسمت عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک و ترمز های دیسکی بهره می برد. این سیستم تعلیق سواری کاملا نرم و راحتی را برای سرنشینان خودرو به ارمغان می آورد. همچنین، ترمز های جک J5 اتوماتیک هم به سیستم های ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز میان چرخ ها (EBD) مجهزند.
-
امکانات ایمنی و رفاهی
جک J5 اتوماتیک به 2 ایربگ برای راننده و سرنشین جلو مجهز است. همچنین این خودرو 5 ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP کسب کرده که خبر خوبی در مورد ایمنی آن در تصادفات جاده ای به شمار می آید.
جک J5 اتوماتیک از لحاظ امکانات رفاهی سطح قابل قبولی دارد؛ از آپشن های این خودرو می توان به شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی برقی، سانروف 2 حالته، صندلی جلو با قابلیت تنظیم در 8 جهت، سنسور نور برای روشن و خاموش شدن خودکار چراغ های جلو، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با خروجی هوا برای ردیف عقب و سیستم هشدار فشار باد لاستیک ها یا همان سنسور TPMS اشاره کرد.
-
جک J5 اتوماتیک در بازار
جک J5 اتوماتیک در بازار امروز رقبایی مانند برلیانس H330، دنا پلاس اتوماتیک، بسترن B30 و چری آریزو 5 دارد. این خودرو در مقایسه با رقیبانش فضای کابین بسیار بیشتر، سواری نرم تر و نگهداری راحت تری دارد. اما از سوی دیگر شتاب کمتری در مقایسه با آن ها دارد و مصرف سوختش هم در رانندگی شهری اصلا اقتصادی نیست.