بررسی لکسوس gx460 و قابلیت های جالب این خودرو

بررسی لکسوس gx460 و قابلیت های جالب این خودرو

بیش از یک دهه پیش نسل دوم لکسوس gx460 روانه بازار شد و تاکنون تغییرات چندانی پیدا نکرده است. البته این خودرو در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ بروزرسانی های سبکی را دریافت کرده است. در این مطلب لکسوس gx460 به بررسی خواهیم پرداخت.

آشنایی و بررسی لکسوس gx460

نسل دوم لکسوس gx460 بیش از یک دهه قبل به بازار آمد و از آن زمان تا به حال تغییر چندانی پیدا نکرده است. البته این شاسی بلند برای مدل ۲۰۱۹ بروز رسانی سبکی را تجربه و در سال ۲۰۲۱ نیز کابین آن بروزرسانی شد. همچنین یکی از چند خودروی لکسوس می باشد که اخیرا تیپ سطح بالای بلک لاین به عنوان آپشن برای آن عرضه شده است.

 

به این ترتیب آیا نسخه بلک لاین می تواند سن زیاد این اس یو وی سالخورده را مخفی کند یا این که اوضاع را بدتر می کند. باید اشاره کرد نسل اول لکسوس gx از سال ۲۰۰۳-۲۰۰۹ با اسم لکسوس gx460 به فروش رسید و اکنون دومین نسل این خودرو از سال ۲۰۰۹ همچنان مشاهده می شود.

به این ترتیب برای افرادی که به دنبال شاسی بلند با توانایی های آفرود هستند، لکسوس gx460 بلک لاین مدل ۲۰۲۲ با پیشرانه V8 و نمای مشکی رنگ انتخاب مناسبی خواهد بود. البته این خودرو از نظر ساختاری قدیمی بوده و در این کلاس مصرف سوخت بالایی هم دارد. ضمنا فاقد بیشتر تکنولوژی های مدرن است ولی نسخه بلک لاین کمک می کند تا این سالخورده ژاپنی هنوز نیز بتواند مورد توجه قرار گیرد. در ادامه به بررسی بیشتر لکسوس gx460 می پردازیم.

طراحی

بررسی ها نشان می دهد لکسوس gx460 از نظر ظاهری به هیچ وجه نمی تواند سن بالای خود را مخفی کند و طراحی بدنه روی شاسی به سبک پیکاپ ها با اکسل سخت عقب هم بر عملکرد آن روی جاده ها آسیب می زند. البته سیستم تعلیق ۴ اتصالی با فنرهای پیچشی و سیستم کنترل پویایی تعلیق در بیشتر مواقع به کنترل سفتی سواری لکسوس gx460 کمک می کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

با این حال راحتی سواری لکسوس gx460 در حد شاسی بلندهای لوکس رقیب یا کراس اوورهای لکسوس با سیستم تعلیق نیست. ولی یکی از نقاط قوت این خودرو خاموش کردن واقعی سیستم کنترل کشش آن است که امکان کنترل کمی بیشتری در آفرود را فراهم می کند.

در پکیج بلک لاین ترمی کرومی معمول gx به همراه کروم های مشکی رنگ با قطعات همرنگ بدنه جایگزین شده تا خودرو نمایی اسپرت تر پیدا کند. محفظه چراغ های ال ای دی سه پروژکتوری جلو نیز کرومی تیره می باشد ولی خود چراغ ها در تست شبانه در جاده های کوهستانی کمی کم نور دیده شدند.

البته نور رو به جلو خوب بوده ولی حتی با روشن شدن مه شکن و استفاده از نور بالا نیز پیچ ها به خوبی روشن نشدند. با این وجود این چراغ ها از نظر کثیفی مشکلی نداشته زیرا چراغ شو برای آن ها قابل سفارش می باشد. برای لکسوس gx460 امکان سفارش کیت بکسل نیز وجود دارد که ظرفیت یدک کشی را به سه تن می رساند.

سواری

حرکات بدنه لکسوس gx460 هنگام ورود به پیچ ها زیاد بوده و بررسی ها نشان داد هنگام ترمزگیری هم شیرجه شدیدی ایجاد می شود به طوری که دماغه به سمت پایین خیلی متمایل می شود. سیستم کنترل پایین رفتن از شیب نیز هنگام فعال شدن مانند محصولات تویوتا با صدای بلندی همراه بوده که ممکن است آزاردهنده باشد.

با فشار پدال گاز، موتور ۴.۶ لیتری V8  تنفس طبیعی که ۳۰۱ اسب بخار قدرت و ۴۴۶ نیوتن متر گشتاور را تولید می کند این خودرو ۲.۴ تنی را در مدت ۷.۵ ثانیه از سرعت صفر به ۹۶ کیلومتر بر ساعت می رساند و مسافت ۴۰۰ متری را نیز بعد از ۱۵.۸ ثانیه سپری می کند. این پیرمرد ژاپنی برای متوقف شدن از سرعت ۹۶ کیلومتر نیز به ۴۱.۱ متر مسافت نیاز داشته که عدد زیادی است.

این خودرو بیشتر برای وظایف جاده ای و لوکس بودن تنظیمشده ولی با سیستم قفل محور، دیفرانسیل مرکزی تورسن و سیستم ۴ چرخ محرک با حالت های سنگین و سبک هنوز نیز در آفرود توانایی های بسیاری دارد. با این وجود تایرهای جاده ای بریجستون  که روی رینگ های آلومینیومی ۶ پره خاص بلک لاین حضور دارند برای آفرود های سنگین مناسب نیست.

آپشن های کابین

بررسی ها نشان می دهد کابین لکسوس gx460 با بهترین متریال همراه بوده و این خودرو از مواد باکیفیتی از سرنشینان خود میزبانی می کند. کابین با ترکیبی از تریم چوبی مشکی مات و چرم خاکستری مزین شده که به خوبی هماهنگ هستند. صندلی های جلو نیز به گرم کن و سرد کن و تنظیم برقی ۱۰ جهته مجهز می باشند و دوخت متضاد دارند.

غربیلک فرمان نیز دارای روکش چرمی و گرم کن می باشد. گیربکس ۶ سرعته اتومات نیز سبب می شود دنده ها به نرمی تعویض شوند. سیستم های کمک راننده مبتنی بر هشدار به خوبی لکسوس gx460  را کنترل و سبب راحتی راننده می شوند تا موقعی که سرعت به کمتر از ۵۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

در این شرایط دستیار حفظ حرکت بین خطوط غیر فعال شده و با لرزش غربیلک فرمان به راننده هشدار خواهد داد. نمایشگر اطلاعات روی پنل آمپر خودرو راهنمای زاویه چرخ های جلو را نمایش داده تا راننده را از جهت دقیق چرخ ها مطلع سازد. این قابلیت به همراه ضریب فرمان متغیر به ویژه هنگام پارک کردن یا حرکت روی تپه‌ها موثر خواهد بود.

پنل آمپر هم هنگام شب به‌ خوبی روشن بوده و سبب حواس پرتی نمی شود ولی متاسفانه هیچ نشانگری برای روشن یا خاموش بودن چراغ‌ها در آن تعبیه نشده است. در ادامه بررسی کابین لکسوس gx460 گفتنی است استفاده از نمایشگر لمسی جدید ۱۰.۳ اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی خیلی آسانتر از چرخش میان منوها با پد لمسی می باشد.

چرا که هرچند این مثل پد لمسی با فشار ملایمی منو یا گزینه مدنظر را انتخاب می کند ولی انجام این کار هنگام رانندگی سخت است. در ضمن حضور دکمه های فیزیکی واقعی جهت کنترل رادیو و سیستم تهویه هم قابلیت مثبتی برای لکسوس gx460 به شمار می رود.

بررسی فضای بار و سرنشینان

قابل ذکر است در ردیف دوم صندلی های لکسوس gx460 سرنشینان از ۸۶۶ میلی متر فضا پا برخوردار هستند ولی فضای سر نفر وسطی از دو سرنشین دیگر اندکی کمتر است. برای دسترسی به صندلی های ردیف سوم نیز صندلی ردیف دوم سمت شاگرد به سمت جلو حرکت کرده ولی صندلی های ردیف سوم با ۷۴۴ میلی متر فضای پا، فضای کمتری داشته و فقط مناسب افرادی با قد زیر ۱۵۰ سانتی متر می باشند.

در کنسول مرکزی خودرو در جلو دو درگاه USB و یک خروجی برق ۱۲ ولت به کار رفته و در کنسول مرکزی عقب نیز دو درگاه USB دیگر برای سرنشینان ردیف دوم تعبیه شده است. با باز کردن درب صندوق، فضای بار به حجم ۳۳۰ لیتر در اختیار خواهد بود که در صورت خواباندن هر دو ردیف صندلی عقب، این رقم به ۱۸۳۰ لیتر افزایش می یابد.

ضمنا می توان از طریق شیشه عقب که به صورت مجزا باز می شود نیز به صندوق بار دسترسی پیدا کرد. در اینجا یک خروجی برق ۱۱۰ ولت هم مشاهده می شود. در نسخه آزمایشی باربند سفارشی بلک لاین هم وجود داشت که امکان حمل بار بیشتر روی سقف را فراهم می نمود.

سخن پایانی

با توجه به بررسی ها می توان گفت از سال ۲۰۰۹ تاکنون تغییر عمده ای در لکسوس gx460  صورت نگرفته است. البته از زمان معرفی اولیه این خودرو تا به حال، دو بار مورد به‌روزرسانی قرار گرفته که یکی در سال ۲۰۱۹ و دیگری برای مدل ۲۰۲۱ انجام شده ولی با این‌ حال بیشتر شاسی بلندهای جدید نسبت به با GX همانند سفینه های فضایی به نظر می رسند.

با این وجود نمی توان انکار کرد که این خودرو بزرگ علیرغم سن و سالش همچنان هم برای برخی جذابیت بسیاری دارد. GX460 برای افرادی که فقط یک شاسی بلند لوکس و راحت مدنظر داشته که سالیان سال هم دوام داشته باشد، خودرو قابل تاملی است.

باید اشاره کرد خودروهای مدرن عموما کارخانه را با فناوری های فراوان ترک می کنند زیرا بیشتر خریداران خواهان این تکنولوژی های روز هستند. به همین علت، در قسمت شاسی بلندهای لوکس سه ردیفه، از جمله بی ام و X5، مرسدس GLE و آئودی Q7 جدیدترین خواسته های مشتریان مانند نمایشگرهای بزرگ اطلاعات و سرگرمی، چندین گزینه پیشرانه مثل نمونه های توربوشارژ و هیبریدی خفیف و البته فهرست رو به رشد سیستم های ایمنی پرطرفدار همچون ترمز اضطراری خودکار و کروز کنترل تطبیقی را عرضه می دارند.

در حالی که در لکسوس gx460  خبری از این قابلیت ها نیست. در پایان اگر به های بیشتری از مجله آرگا علاقمند هستید روی لینک مزبور کلیک کنید.