بررسی دوربین نیکون z6 و نگاهی به عملکرد آن در شرایط مختلف

بررسی دوربین نیکون z6 و نگاهی به عملکرد آن در شرایط مختلف

دوربین نیکون z6 برای افرادی که به دنبال وضوح بسیار بالا هستند گزینه متفاوت تری از z7 می باشد. این دوربین با منظره یاب بسیار باکیفیت، کنترل های ساده و آشنا، سیستم لرزشگیر ۵ محوره داخلی و قابلیت های بسیار دیگر ارائه می شود. در ادامه با بررسی دوربین نیکون z6 همراه ما باشید.

آشنایی و بررسی دوربین نیکون z6

نیکون z6 یکی از دو دوربین بدون آینه فول فریم می باشد که در سال ۲۰۱۸ معرفی شد. این مدل به برادر بزرگتر خود z7 شباهت زیادی دارد. z6 به علت بهره مندی از سنسور کم مصرف تر، تعداد نقاط فوکوس خودکار کمتری(۲۷۳ در برابر ۴۹۳) دارد. کنترلرهای اصلی نام آشنا بوده و به مجموعه ای نسبتا کوچک و البته رو به روش از لنزهای مانت z نیکون دسترسی خواهید داشت.

 

دوربین نیکون z6 برای برخی از کاربران می تواند بسیار متفاوت تر از z7 باشد. این مورد برای افرادی که به دنبال وضوح بسیار بالا هستند و همچنین دوربین هایی مانند سونی a7 IV و نیکون D850 را مدنظر دارند، مناسب خواهد بود. از طرفی z6 برای کاربرانی که به دنبال بروزرسانی دوربین کراپ فریم خود با یک DSLR فول فریم به یک بدون آینه فول فریم می باشند، جذاب است.

در نهایت z6 را می توان همتای D750 از خانواده دوربین های DSLR نیکون تلقی کرد که سال هاست در حال توسعه می باشند و هنوز دارای بالاترین قدرت ممکن می باشند. گرچه این دو دوربین زبان طراحی متفاوتی دارند، اما عملکردی نسبتا مشابه دارند، همچنین هر دو از بهترین دوربین ها در زمینه‌ی عملکرد سیستم فوکوس خودکار و فیلم برداری می باشند.

به طور کلی ممکن است نیکون z7 در دنیای تکنولوژی بسیاری از خبرها را به خود اختصاص داده باشد، اما نیکون z6 گزینه جذاب ترین به نظر می رسد به ویژه برای عکاسان نیمه حرفه ای. قابل ذکر است نیکون استراتژی دوگانه ای را در این سری از محصولاتش به کار بسته است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

سه تفاوت اصلی z6 و z7 به رزولوشن، فوکوس خودکار و سرعت عکاسی پی در پی باز می گردد. حتی از نظر نیکون نیز مدل z6 نسبت به z7 گزینه همه کاره و مناسب تری به شمار می رود. در ادامه به بررسی دوربین نیکون z6 خواهیم پرداخت.

طراحی ظاهری و بدنه

بررسی ها نشان می دهد دوربین نیکون z6 از همه مشخصات ظاهری برای یک دوربین میرورلس خوش دست و راحت بهره می برد. این دوربین به راحتی در دست قرار می گیرد و حس خوبی را ایجاد می کند. همه کلیدها و کنترل ها به آسانی قابل تشخیص بوده و کار با آن ها بسیار ساده و راحت است.

ویزور الکتریکی بزرگ و شفاف با کیفیت یکی از اصلی ترین قابلیت های موجود در ساختار ظاهری این دوربین می باشد ولی استفاده از یک درگاه کارت حافظه XQD جزو نقاط ضعف دوربین محسوب می شود.

کیفیت تصاویر

در بررسی های صورت گرفته برای عکاسی از بافت ها و رنگ های متعدد، دوربین نیکون z6 یک دستگاه سطح بالا نشان داده می شود. کیفیت تصاویر این دوربین در بالاترین سطح بوده و حتی در حالت عکاسی با ایزو بالا، هنوز نتایج مطلوبی از آن به دست می آید. رنج دینامیکی این دوربین روی کاغذ خوب است ولی در تست های دنیای واقعی رگه رگه شدن الگوها در مناطق کم عمق تصویر مشاهده می شود.

فوکوس خودکار

دوربین نیکون z6 از یک سیستم فوکوس خودکار دوگانه جدید برخوردار است که سرعت واکنش و دقت نسبتا زیادی دارد. به طور کلی در شرایط نوری مناسب، عملکرد سیستم فوکوس خودکار یا اتوفوکوس در سطح عالی بوده اما به هر صورت در شرایط نوری کم نیز سیستم فوکوس خودکار دوربین نیکون z6 دوربین عملکرد قابل قبولی دارد.

در ضمن سیستم تعقیب این دوربین سوژه همان حالت ۳D Tracking موجود در دوربین های DSLR بوده که عملکرد چندان قابل اطمینانی ارائه نمی دهد. این دوربین می تواند به تعقیب سوژه های نزدیک شونده و در حال حرکت بپردازد ولی به هر روی بهترین حالت عملکردی اش را در شرایط فوکوس خودکار متوالی و انتخاب دستی ناحیه و حالت اتوفوکوس عرضه می دارد.

در حالت اتوفوکوس ناحیه خودکار تعقیب سوژه و فوکوس مجدد روی آن در حالت تداخل با سایر سوژه ها به دشواری انجام می شود ولی به هر صورت حالت تشخیص چهره حتی در شرایط تقریبا کم نور هم به خوبی قابل انجام می باشد.

فوکوس خودکار در این دوربین شامل فوکوس ۲۷۳ نقطه ای به همراه پوشش ۹۰ درصدی تصویر و اتوفوکوس هیبریدی می باشد. قابل ذکر است این سیستم یکی از تفاوت‌های اصلی بین نیکون z6 و z7 به شمار می‌رود. در z7 سیستم فوکوس خودکار هیبریدی با ۴۹۳ نقطه تشخیص فاز را شاهد هستیم، در حالی‌ که در نیکون z6 سیستم فوکوس خودکار هیبریدی با ۲۷۳ نقطه تشخیص فاز به کار رفته است.

پوشش ۹۰ درصد فریم هم کاملا رضایت بخش می باشد ولی در مقابل فوکوس خودکار ۶۹۳ نقطه ای سونی آلفا A7 III با پوشش ۹۳ درصد فریم عقب می ماند. گفتنی است اتوفوکوس  Single در دوربین نیکون z6  دارای چند حالت مختلف خودکار (Auto-area)، عریض (Wide-area در دو مود کوچک و بزرگ)، تک نقطه (Single-point) و دقیق (Pin-point) می باشد که حداکثر دقت فوکوس را ایجاد می کند.

همچنین بررسی ها نشان داد چنانچه به حالت اتوفوکس متوالی بروید، دوربین نیکون z6 گزینه فوکوس دینامیک را نیز در اختیار می گذارد که معمولاً برای ردیابی سوژه استفاده می شود و می توان تعداد نقاط فعال فوکوس، حساسیت ردیابی سوژه و دیگر پارامترهای فوکوس را به صورت دستی تنظیم کرد.

فیلمبرداری

این دوربین قادر به فیلمبرداری فورکی با استفاده از همه سطح سنسور خود می باشد. همچنین بررسی ها نشان داد دوربین نیکون z6 خروجی ویدیو ۱۰-bit 4:2:2 Log stream بر بستر HDMI یا مود ضبط و خروجی همزمان را با سیگنال های non-Log 8-bit را ارائه می دهد. و فوتیج های ۱۰۸۰ در ۱۲۰ fps به دست می آید.

قابلیت های جدید دوربین نیکون z6

با توجه به بررسی ها قابلیت های جدیدی که در طراحی و ساختار دوربین نیکون z6 قابل مشاهده است، شامل موارد زیر می باشد:

  • حضور استابیلایزر داخل بدنه و در هماهنگی کامل با عملکرد استابیلایزر لنز
  • مانت لنز کوتاه تر، حجیم تر و جدید جهت اتصال با انواع لنزهای ساخت نیکون
  • پردازشگر خیلی قوی که امکان فیلمبرداری فورکی با استفاده از همه سطح سنسور را فراهم می آورد.
  • وجود شاتر الکترونیک فعال روی پرده اول به طور پیش فرض
  • سرعت عکاسی پی در پی تا ۱۲ فریم بر ثانیه با عمق بافر محدود و تایم خوانش طولانی به همراه  قفل نوردهی با اولین شات
  • سنسور فول فریم CMOS با رزولوشن ۲۴.۵ مگاپیکسل
  • لرزشگیر داخلی ۵ محوره

بررسی ها نشان می دهد دوربین نیکون z6 از نظر رزولوشن دارای سنسور ۲۴.۵ مگاپیکسلی از نوع BSI CMOS با دامنه ایزوی ۵۱۲۰۰-۱۰۰ واحدی بوده و با سنسور ۴۵.۷ دوربین نیکون z7 تفاوت زیادی دارد. همانطور که اشاره شد دوربین z6 به سیستم لنز جدید یعنی مانت z مجهز شده و مانت f محبوب، برای خانواده میرورلس های فول فریم کارایی ندارد.

دهانه مانت جدید ۱۱ میلی‌متر پهن تر از سری f شده و حالا به ۵۵ میلی متر رسیده، در حالی که فاصله فلنج (فاصله بین آخرین المان لنز و سنسور، FFD) نیز ۱۶ میلی متر است. به گفته نیکون دهانه بزرگ تر و فاصله فلنج کوتاه تر سبب می شود تا مهندسین این شرکت بتوانند لنزهای بهتری نسبت به مانت f طراحی و همه سطح سنسور فول فریم، حتی گوشه های آن را به کار بگیرند.

شایان ذکر است دوربین نیکون z6 به منظره یاب الکترونیکی ۰.۵ اینچی ۳.۶ میلیون نقطه ای (QVGA) با بزرگنمایی خیلی خوب x0.80  مجهز شده و از این لحاظ نسبت به سونی آلفا A7 III با منظره یاب ۲.۳۶ میلیون نقطه ای و بزرگنمایی x0.78 متمایز می باشد. بکارگیری تجهیزات نوری ساخت خود نیکون سبب شده تا شفافیت تصویر تا حدود بسیاری بالا برود.

در ضمن نرخ رفرش ۶۰ هرتزی نمایشگر منظره‌ یاب هم رقم خیلی خوبی به شمار می رود. به همراه این منظره یاب باکیفیت، دوربین نیکون z6 از یک نمایشگر ۳.۲ اینچی ۲.۱ میلیون نقطه ای هم بهره می برد و صفحه ال سی دی بالای دوربین هم اطلاعات مهم تنظیمات عکاسی را ارائه می دهد.

همچنین باید اشاره داشت دوربین های نیکون سری z اولین محصولات شرکت نیکون هستند که به طور واقعی قادر به استفاده از شاتر بدون صدا  هستند. بعضی از مدل های نیکون از جمله D5, D850 و D500 فقط در مود Live View  می توانند از شاتر بدون صدا استفاده کنند.

این دوربین حالت شاتر الکترونیک پرده اول دارد که در آن شروع نوردهی با استفاده از پرده اول به شکل الکترونیکی انجام شده و پایان حالت نوردهی توسط پرده دوم شاتر به صورت مکانیکی انجام می شود. با استفاده از این حالت، کمترین تایم نوردهی در ۲۰۰۰/۱ ثانیه و حداکثر ایزو تا ۵۱۲۰۰ قابل استفاده است.

پیشتر اشاره شد دوربین نیکون z6 به استابیلایزر ۵ محور داخل بدنه مجهز بوده و موقع استفاده به همراه لنزهای مانت Z قدرت تثبیت تصویر به میزان ۵ استاپ را ایجاد می کند.

عملکرد و پردازشگر

بررسی ها نشان می دهد برای دوربین نیکون z6 یک پردازشگر نوع Expeed 6 استفاده شده که علیرغم قدرت پردازش بیشتر، بعضی عملکردهای بیشتر را هم در این دوربین امکان پذیر می نماید. یکی از این عملکردهای جدید گزینه ای با عنوان Mid Range Sharpening می باشد که در غالب گزینه های Picture Control JPEG اضافه شده است.

این یک الگوریتم جدید بوده و با استفاده از آن حالت شارپ تر شدن لبه های تصویر و شارپ تر شدن بخش های میانی آن، به دست می آید. در ضمن با استفاده  از گزینه diffraction compensation حالت شارپ تر شدن تصویر در بعضی از دیافراگم های منتخب جهت جبران بلور شدن به خاطر اعوجاج به دست می آید

با این دوربین عکاسی متوالی باسرعت ۱۱ فریم بر ثانیه به همراه منظره یاب بزرگ و روشن و کارایی خوب نمایشگر لمسی را شاهد خواهید بود. به همراه رزولوشن و سیستم فوکوس، سرعت عکاسی متوالی نیز یکی دیگر از تفاوت های اصلی بین نیکون z6 و z7 به شمار می رود.

دوربین نیکون z6 می تواند ۱۱ عکس متوالی را در هر ثانیه ثبت نموده که اندکی بهتر از رقیب اصلی اش سونی آلفا A7 III با سرعت ۱۰ فریم بر ثانیه می باشد. البته کاهش تعداد پیکسل‌ها (رزولوشن) نیز در این باره نقش دارد.

در صورتی که به عکاسی بی صدا علاقه مند هستید، نیکون z6 با کنار گذاشتن شاتر مکانیکی و استفاده از شاتر الکترونیکی این امکان را در اختیار قرار می دهد. همچنین اگر به منظره یاب اپتیکال عادت نموده اید و قصد دارید وارد دنیای میرورلس شوید، نگران نباشید.

منظره یاب الکترونیکی نیکون z6 به اندازه‌ی کافی دقیق و پرنور بوده و تصویری واضح و شفاف را نمایش دهد، در ضمن با نرخ رفرش ۶۰ هرتز همه چیز سریع و روان خواهد بود. قابل ذکر است نمایشگر ۳.۲ اینچی نیکون z6 کمی بزرگ تر از نمایشگر ۳.۰ اینچی A7 سونی می باشد و رزولوشن بهتری دارد (۲.۱ میلیون در برابر۹۲۰ هزار نقطه)، به این ترتیب تصویری با وضوح و شارپنس بیشتر را ارائه می دهد.

همچنین کارآیی صفحه لمسی نیکون z6 نیز بهتر از سونی آلفا A7 III می باشد. در دوربین سونی به کمک صفحه لمسی می توانید فوکوس، شاتر و مرور تصاویر را کنترل نمایید، در صورتی که نیکون z6 کنترل منوها و تنظیمات را نیز به شکل لمسی در اختیار قرار می دهد.

نقاط قوت و ضعف دوربین نیکون z6

از جمله نقاط قوت دوربین نیکون z6 عبارت است از:

  • عکاسی مداوم با سرعت ۱۱ فریم بر ثانیه
  • سیستم لرزشگیر ۵ محوره داخلی
  • منظره یاب بسیار با کیفیت
  • کنترل های آشنا و ساده
  • صفحه لمسی
  • ضبط ویدیوی فورکی

و از نقاط ضعف این دوربین موارد زیر می باشند:

  • پشتیبانی کم از کارت حافظه XQD
  • وجود محدودیت لنزهای سری Z
  • شارژدهی ضعیف باتری

سخن پایانی

با توجه به بررسی ها می توان گفت دوربین نیکون z6 عملکردی مثبت و رضایت بخش دارد. استفاده از مانت لنز جدید قدم بزرگی برای این شرکت ژاپنی به حساب می آید که احتمالا به علت کارایی بهتر، نتیجه مطلوبی را به دنبال خواهد داشت. مبدل مانت FTZ نیز به کمک عکاسانی خواهد آمد که بر روی لنزهای مانت f سرمایه گذاری داشته اند.

احتمالا بزرگترین مشکل میرورلس های فول فریم نیکون وجود فقط یک درگاه کارت حافظه XQD باشد. وگرنه نیکون امکانات زیادی دارد و عملکرد خیلی خوبی را به نمایش می گذارد.

در پایان اگر علاقمند هستید با دوربین نیکون d750 و بهترین دوربین های dslr آشنا شوید روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا