برای افزایش توان خودرو چه کارهایی انجام دهیم؟

برای افزایش توان خودرو چه کارهایی انجام دهیم؟

در حال حاضر روش های بسیاری برای تقویت موتور و افزایش توان خودرو وجود دارد. اگر مایلید تا با این راهکارها آشنا شوید با ادامه مطلب همراه ما باشید. تقریبا بیشتر افراد طرفدار قدرتمندتر شدن و سریعتر حرکت کردن خودرو هستند.

روش های افزایش توان خودرو

تقریبا بیشتر افراد دوست دارند که توان موتور خودرو را تقویت نمایند تا حرکت قدرتمندتر و کارآمدتری داشته باشد. افزایش قدرت خودرو به راننده امکان می دهد تا در زمان کوتاه تری به سرعت بیشتری دست یابد. امروزه بهبود زمان شتابگیری و افزایش سرعت اتومبیل یکی از موارد جذاب برای رانندگان جوان محسوب می شود.

 

برای سریع تر حرکت کردن ماشین باید سوخت بیشتری در محفظه خودرو وجود داشته باشد ولی متاسفانه به علت ظرفیت محدود موتور آن نمی توان این کار را با اضافه کردن روغن بیشتر انجام داد. هر فرد صاحب خودرو باید به سلامت و تقویت موتور خودرو واقف باشد.

در ادامه مطلب قصد داریم به روش هایی ساده برای افزایش توان خودرو اشاره تا با بهبود قدرت موتور به طور کلی خودرو خود را ارتقا بخشید. همچنین ارتقا بخشیدن بخش های مختلف خودرو از جمله موتور و بدنه آن اصطلاحا تیونینگ اطلاق می شود. در کل به ایجاد تغییرات در بخش های مختلف خودرو تیونینگ گفته می شود.

مزایا و معایب تقویت موتور خودرو

قطعا قبل از شروع هر تغییری در خودرو بایستی از مزایای آن نیز اطلاع داشت. از جمله مزایای افزایش توان خودرو عبارت است از:

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

  • ارتقای میزان گشتاور خودرو
  • افزایش میزان نیروی تولیدی موتور
  • اصلاح الگوی مصرف سوخت
  • بهبود عملکرد موتور برای رسیدن به شتاب بهتر
  • ارتقای راندمان و بازده موتور
  • کاهش میزان استهلاک ماشین
  • کاهش سطح آلاینده ها و …

و در مورد معایب این کار باید اشاره کرد تقریبا هیچ تغییری در خودرو بدون نقص نخواهد بود. از این رو شناخت معایب افزایش توان خودرو به تصمیم گیری بهتر برای انجام این کار کمک می کند. اصلی ترین عیب این کار خارج شدن خودرو از حالت استاندارد می باشد.

استاندارد هر خودرویی بر مبنای ساختار ظاهری و داخلی آن و آزمایشات مختلف تعیین شده به این ترتیب با تیونینگ ساختن خودرو سبب خروج آن از مسیر استاندارد می شوید. این تغییرات در بعضی مواقع کاربردی بوده و در مواردی مشکلاتی ایجاد می کند. از جمله صداهای عجیب ماشین های تقویت شده که در سطح شهر سبب آزار شهروندان می شود.

در ضمن خودروهای تقویت شده مشتریان کمی دارند. در واقع عده کمی از رانندگان چنین خودروهایی را خریداری می کنند. به این ترتیب ممکن است هنگام فروش خودروی تیونینگ شده خود با دردسر روبرو شوید.

افزایش توان ماشین

تا اینجا با مزایا و معایب افزایش توان خودرو آشنا شدید. اگر همچنان تمایل دارید که نسبت به این کار اقدام کنید می توانید از راهکارهای زیر استفاده نمایید.

کاهش ارتفاع خودرو

با کاهش ارتفاع ماشین می توان شتاب را بالا برد. هر چه ارتفاع خودرو کمتر هوای کمی از زیر آن عبور کرده و به سوخت کمتری برای رسیدن به سرعت مورد نظر نیاز است. برای کاهش ارتفاع خودرو به فنرهای ریس نیاز است. این فنرها نسبت به مدل های معمولی نرم تر می باشند.

اگر چه با فنرهای معمولی نیز می توان ارتفاع ماشین را کاهش داد ولی این کار تجربه خوبی هنگام سواری ارائه نمی دهد. در ضمن در طول زمان آسیب هایی به کابین هم وارد می شود.

تمیزی فیلتر

فیلتر نقش ریه را برای خودرو بازی می کند. به این ترتیب هر چه این قطعه تمیز باشد، تنفس خودرو نیز راحت تر است. ولی یک فیلتر کثیف سبب بروز اختلال در تنفس بهتر موتور می شود. فیلتر تمیز و نو سبب عبور هوا و سوخت بیشتر به سمت موتور شده و به این ترتیب سوخت و هوا به اندازه کافی در سیلندر حضور یافته و احتراق بهتر صورت می گیرد.

تمیز کردن فیلترها، توان یک خودرو معمولی را حدود ۵-۷ اسب بخار افزایش می دهد.

نصب ورودی کیت هوای خنک

احتمالا این مورد محبوب ترین راهکار برای افزایش قدرت و گشتاور موتور خودرو باشد. زیرا هم مقرون به صرفه بوده و هم تیونینگ خودرو صورت می گیرد. هر چه هوای داخل موتور خنک تر باشد، مولکول های هوای بیشتری برای ترکیب با سوخت و تولید انرژی ایجاد می شوند.

به طور کلی عملکرد ماشین با هوایی تمیز و عمیق تر قدرت موتور برای تقویت آن را افزایش می دهد و سبب تقویت موتور می شود. این دقیقا عملکرد کیت هوای خنک می باشد. هر چند ممکن است مشکل کوچکی ایجاد شود ولی دمای هوا بر روی کارایی خودرو می تواند تاثیر بگذارد.

کیت ورود هوای خنک جزو سیستم های جانبی خودرو می باشد که هوای سرد را به سیستم احتراق داخلی موتور وارد می کند و به صورت طبیعی خودرو دمای هوا را به محض وارد شدن به موتور تنظیم می نماید. هنگامی که موتور سرد است هوای گرم و موقعی که موتور گرم است هوای سرد روانه سیستم شده و به بیان دیگر سبب ارتقای کارایی و تقویت موتور خودرو می شود.

به این دلیل که هوای سرد متراکم تر از هوای گرم بوده و این یعنی میزان اکسیژن بالاتر در هوا برای احتراق پر انرژی تر در درون موتور می باشد.

کاهش وزن ماشین

برای این که سرعت وسیله نقلیه افزایش یابد و موتور خودرو تقویت شود می توان از بخش های سنگین خودرو کاست و جایگزین های سبک تری پیدا کرد. این مواد شامل برداشتن هر نوع وسیله اضافه در صندوق عقب و … باشد. با کاهش وزن خودرو خاصیت آیرودینامیکی آن افزایش و به موتور اجازه داده تا انرژی را به صورت موثری مصرف کند.

همانطور که می دانید جسم سبک تر از جسم سنگین تر سریع تر حرکت می کند و این اصل فیزیک می باشد. این حرکت شامل انتخاب های بسیاری مانند رهایی از شر صندلی های اضافی در صورتی که به آن ها احتیاج ندارید و سرنشینان زیاد نیستند. تعویض پنجره های شیشه ای با اسم پلاستیکی یا تلقی و حتی خروج برخی از بخش های داشبورد هم می شود.

حتی استفاده از دیسک های ترمز سبکتر نیز می تواند اختلاف وزن قابل ملاحظه ای با دیسک های معمولی به وجود آورند. این امری بدیهی است که وزن بیشتر خودرو شتاب آن را می کاهد. موتور این خودروها بایستی فشار بیشتری را تحمل تا به سرعت یکسانی با خودروهای مشابه برسد.

اگر قصد افزایش توان موتور ماشین از طریق کاهش وزن آن را دارید روش های زیر را امتحان کنید:

  • استفاده از لاستیک های فیبر کربنی
  • تعویض سرسیلندر
  • تعویض رینگ های آهنی به مدل‌های آلومینیومی سبک
  • حذف ابزار و لوازم اضافی در صندوق عقب
  • تغییر جنس شیشه ها
  • تغییر سیستم ترمز کاسه ای به دیسکی حفره ای
  • برداشتن صندلی های عقب در صورت عدم نیاز
  • عدم نصب سیستم های صوتی در خودرو

تغییر لاستیک ها

با تغییر لاستیک ها نیز می توان تاحدودی موتور خودرو را تقویت کرد. به طور مثال استفاده از تایر کوچکتر نسبت به تایر معمولی سبب افزایش شتاب خودرو می شود. اگرچه این کار کیلومتر شمار خودرو را به اشتباه می اندازد.

بالانس چرخ های خودرو

راهکار دیگر بالانس چرخ های خودرو می باشد. این کار سبب شتاب گیری بهتر ماشین شده و سرعت بیشتری را به همراه دارد. استفاده از لاستیک فیبر کربنی نیز می تواند سبب بهبود سرعت خودرو گردد. البته این نوع لاستیک ها گران قیمت هستند.

لوله خروجی اگزوز از مبدل کاتالیست تا سپر عقب کمی پیچ و تاب دارد. این پیچ و تاب ها تایم خروج گازهای تولیدی موتور را اندکی بیشتر می کنند. با صاف و یکسره نمودن این لوله گازهای خروجی راحت تر خارج شده و فضای زیادی برای هوا و بنزین در موتور به وجود می آید. در نتیجه توان موتور افزایش می یابد.

مبدل کاتالیست با هدف تصفیه گازهای خروجی از اگزوز خودرو طراحی شده و این قطعه بافت داخلی اسفنجی شکلی دارد که آلاینده های مضر برای سلامت محیط زیست را در خود ذخیره می نماید. در طی زمان فضای اسفنجی داخل مبدل کاتالیست پر شده و دیگر توان قبلی اش را ندارد.

به این ترتیب گازخور ماشین دچار افت می شود و کاهش شتاب و توان موتور خودرو ایجاد می شود. با تعویض مبدل کاتالیست می توان این مشکل را برطرف کرده و سبب افزایش قدرت موتور شد.

نصب کیت تزریق آب

نصب کیت تزریق آب، دو فایده مهم برای خودرو دارد. یکی افزایش مسافت طی شده با مقدار یکسانی سوخت بوده و دومی از بین بردن رسوبات کربن و تمیز ماندن محفظه احتراق است. این کیت با تزریق کمی آب به صورت اسپری در منیفولد ورودی، سبب کاهش دمای مخلوط سوخت و هوا می شود.

در نتیجه راندمان حجمی موتور افزایش یافته و سبب تقویت موتور خودرو می شود. البته این کار به آسیب جزئی در موتور نیز منجر شده و میزان آلایندگی را بالا می برد ولی برای طرفداران سرعت و شتاب؛ خیلی کاربردی است.

اگر به شدت علاقمند به افزایش قدرت موتور هستید و از هیچ تلاشی دریغ نمی کنید، تعویض ECU ماشین با مدل‌های اسپرت را امتحان نمایید. هرچند این کار سبب برهم خوردن زمانبندی و میزان ترکیب بنزین و هوا در موتور می گردد، ولی قدرت ماشین را ارتقا می بخشد.

به ویژه اگر خودرو دارای توربو شارژ یا سوپر شارژ هم باشد. در مقابل تعویض ECU خودروهای معمولی تاثیر چندانی در توان موتور نداشته و حدود ۰.۵ اسب بخار آن سبب بهبود آن می شود. البته هزینه های زیاد این کار را نیز باید در نظر داشت.

روان کننده های مصنوعی

روان کننده های مصنوعی جایگزین روغن های سنتی در خودروهای می باشند و مزیت های بسیاری دارند. این روان کننده ها سبب افزایش عمر کلی موتور شده و روان سازی بهتر قطعات و کاهش بیشتر اصطکاک بین آن ها را به دنبال دارند. در ضمن از موتور در برابر شرایط جوی نامناسب محافظت کرده و هنگام افت جیوه، عملکردی عالی ارائه می دهند. واضح است هرچه موتور سالم تر باشد، توان و گشتاور بیشتری هم دارد.


نصب سوپر شارژر

نصب سوپر شارژر از راهکارهای دیگر برای تیونینگ خودرو و تقویت قدرت آن است. این سیستم در حقیقت نوعی کمپرسور هوا می باشد که جهت افزایش فشار یا چگالی هوای ورودی به ماشین استفاده می شود. در نتیجه اکسیژن بیشتری به موتور رسیده و خودرو موظف به تامین سوخت بیشتر در سیلندرها می گردد.

به این ترتیب احتراق بزرگتری در سیلندر روی داده و توان ماشین بیشتر می شود. سوپر شارژر نیروی لازم برای فعالیتش را از طریق یک تسمه یا زنجیر از میل لنگ دریافت می کند. به طوری که می تواند با سرعتی حدود پنجاه هزار دور در دقیقه بچرخد. این سرعت بیشتر از موتور یک خودرو معمولی است.

بنابراین هوا، داخل سیلندر فشرده شده و سوخت بیشتری هم به آن راه یافته تا افزایش قدرت موتور ایجاد شود. این روش یکی از راهکارهای گران قیمت در میان دیگر روش ها محسوب می شود ولی تاثیر آن در افزایش توان موتور شگفت انگیز خواهد بود.

سرسیلندر مناسب

برای ارتقای قدرت موتور بایستی از سرسیلندرهایی استفاده که به ازاء هر سیلندر، ۸ سوپاپ یا بیشتر دارند. این سرسیلندرها، توان موتور خودرو را به طور فزاینده ای بالا می برند. البته  پیشنهاد می شود  به همراه تغییر سرسیلندر، یک پروفیل میل بادامک سازگار با سرسیلندر نیز تهیه کنید. این پروفیل باید قادر به ایجاد حرکت صاف و هم پوشانی کافی باشد.

نصب چیپست

خودروهای جدید به سیستم رایانه ای از پیش نصب شده مجهز هستند که جهت تنظیم کلیه فعالیت های ماشین کارایی دارند. این سیستم ممکن است نسبت احتراق گاز، زمان بندی، ترمزهای ضد قفل و … را کنترل نماید. می توانید تراشه های چیپست را بعد از خرید ماشین خریداری و با تراشه های نصب کارخانه جایگزین کنید. با هک سیستم و غلبه بر تنظیمات کارخانه این چیپست ها سبب تقویت و عملکرد بالای موتور خودرو می شوند.

در خودرو سالم، هر چه عمل احتراق بهتر صورت گیرد، قدرت موتور هم بیشتر می شود. یکی از روش ها جهت بهبود عمل احتراق در خودرو، تعویض شمع ها می باشد. به این ترتیب پیشنهاد می شود از شمع های سوزنی و ایریدیوم به جای شمع های معمولی استفاده کنید. با این کار سبب تقویت موتور ماشین به طور فزاینده ای می شوید. چرا که مقاومت این شمع ها در مقابل جرقه زنی کمتر بوده و موتور سریع تر انرژی لازم برای احتراق را به دست می آورد.

منبع : آرگا