اگر قیمه نثار دوست دارید، حتما نثارپلو را هم دوست خواهید داشت

اگر قیمه نثار دوست دارید، حتما نثارپلو را هم دوست خواهید داشت

خیلی‌ها که حتی یک بار هم مهمان قزوینی‌ها بوده‌اند نام قیمه نثار را شنیده‌اند ولی تقریبا می‌شود ادعا کرد که تعداد افرادی که با نثارپلو آشنا هستند خیلی کم است.

همشهری آنلایننثارپلو، پلوی مخلوط و معطری است مخصوص دماوند یکی از مهم‌ترین غذاهایی که دماوندی‌ها نذری می‌دهند همین نثارپلوست.

مواد لازم برای ۶ نفر

۶ پیمانه برنج
۱ کیلوگرم گوشت گوسفندی بدون استخوان (ران یا ماهیچه)
۲ /۱ پیمانه لپه
۲ /۱ پیمانه آلبالو خشک بدون هسته
۶ عدد پیاز متوسط
۱ ق‌س مخلوط پودر گل‌سرخ، پودر زیره، فلفل سیاه و زعفران از هرکدام به مقدار مساوی
به مقدار لازم نمک و زردچوبه
۲ عدد پیاز (برای پخت گوشت)
به مقدار لازم روغن
زعفران به میزان لازم (برای طعم‌دار کردن گوشت)

۱. ابتدا ۶ عدد پیاز را پوست کنده و به صورت خلالی خرد کنید و در روغن سرخ کنید، هنگام سرخ شدن پیازها کمی هم زردچوبه اضافه کنید و تفت دهید. بعد پیازهای سرخ شده را در آبکش فلزی بریزید تا روغن اضافی آن گرفته شود سپس گوشت را تکه‌تکه کرده و همراه با ۲ عدد پیاز خرد شده و کمی زعفران بگذارید بپزد. بعد از اینکه گوشت پخت به آن کمی نمک اضافه کنید و بگذارید آب آن تمام شود.

۲. لپه را آب‌پز کنید و آلبالوها را هم به مدت یک ساعت خیس کنید. حالا لپه و آلبالو را آبکش کرده سپس در تابه دیگری حاوی مقداری روغن بریزید و کمی تفت دهید. در پایان این مخلوط را به پیاز داغ اضافه کنید.

۳. برنج را به روش معمول در آب جوشانده و آبکش کنید و سپس موقع دم کردن برنج مخلوط ادویه پودری را لابه‌لای برنج بریزید و در پایان مخلوط پیاز داغ و لپه و آلبالو را روی برنج در گوشه‌ای از قابلمه بریزید و دم‌کنی را روی قابلمه بگذارید.

فوت‌وفن

با توجه به اینکه آلبالو خشک‌هایی که در بازار یافت می‌شود معمولا هسته‌دار هستند اگر آلبالوی هسته‌دار خریدید، بعد از خیس کردن آلبالوها، هسته‌های آنها را دربیاورید و بعد تفت دهید.

برای اینکه پیاز داغ حالت خشک و ترد پیدا کند، هنگام سرخ شدن پیاز کمی نمک روی آن بپاشید.