اهمیت دامداری و دامپروری در دنیای امروز

اهمیت دامداری و دامپروری در دنیای امروز

امروزه صنعت دامداری و دامپروری با چالش های بزرگی از جمله اثرات محیطی از جمله تولید گازهای گلخانه ای، مناسب نبودن نرخ بهره وری، نوسانات قیمتی چه در بحث نهاده های دامی و مخارج و چه در بحث فروش محصولات تولیدی مواجه است.

دامداری و دامپروری سهم مهمی در تامین غذای مورد نیاز بشر دارد که در این مورد می توان به تولید محصولات لبنی ، گوشت ، پشم ، چرم اشاره کرد. علاوه بر این کود حیوانی نقش اساسی را در صنعت کشاورزی داردو باعث رونق تولید در این حوزه می شود. گوسفند به دلیل اینکه دارای شرایط دامپروری راحت تری است و نرخ بازده ای بالاتری نسبت به سایر حیوانات دارد بیشتر مدنظر دامداران برای دامپروری می باشد. فروشگاه اینترنتی ماماکالا همچنین نگرانی ها روزافزونی نسبت به عرضه و تقاضای محصولات دامی به ویژه در کشورهای توسعه یافته وجود دارد به این دلیل که تولید این محصولات هزینه زیادی دارد و مراتع در طبیعت رو به کاهش است و این مسئله خود اهمیت دامداری و دامپروری البته از نوع صنعتی را دو چندان می کند. امروز می توان با اتکا بر دانش و فناوری مدرن بخشی از این چالش را حل کرد.

در طی چندین سال گذشته مصرف گوشت گوسفندی در جهان و حتی کشور خودمان نیز با افزایش چشمگیری رو به رو بوده است. این یعنی کشورها در جهان باید سبک دامداری و دامپروری خود را هر چه بیشتر به سمت مدرن کردن پیش ببرند. با این حال بخشی از این نوآوری ها می تواند تاثیر منفی بر کیفیت محصولات دامی نیز داشته باشد. حیوانات نظیر گاو و گوسفند نه تنها در منابع اقتصادی قشرهای مختلف جامعه عمل می کند بلکه همچنین بر فرهنگ زندگی روستایی و شهری نیز اثر گذار است، در بسیاری از نواحی مختلف در جهان دام های گوشتی و شیری به مدیریت زمین و حفظ زیر ساخت های این جوامع کمک می کنند.

دامداری و دامپروری به عنوان یکی از قدیمی ترین شغل ها در بین جوامع شناخته می شود که از مزایای دامداری و دامپروری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید گوشت

  • تولید پشم مناسب برای صنایع نساجی

  • تولید چرم با کیفیت

  • تولید محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و …

  • کود حیوانی برای کشاورزی

  • ایجاد اشتغال در مناطق روستایی

livestock-gazal

دامداری و دامپروری چه جایگاهی در تامین امنیت غذایی جامعه دارد؟

همانطور که میدانید شغل دامداری و دامپروری که به عنوان زیر مجموعه ای از صنعت کشاورزی به حساب می آید.

به طور کلی بخش کشاورزی، دامداری و دامپروری در هر کشوری وظایف مهمی در تامین امنیت غذایی جامعه بر عهده دارند. امروزه با توجه به مسائل مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بسیاری از کشورها به دنبال پیدا کردن روش هایی جهت خودکفایی هرچه بیشتر در زمینه محصولات غذایی می باشند.

از این رو صنعت دامداری و دامپروری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و محققان به دنبال بهبود روند تولید این محصولات می باشند. تامین امنیت غذایی جامعه با توجه به اهمیت ویژه ای که برخوردار است نیازمند تحقق یک سری نیازمندی ها می باشند. نرخ سودآوری مناسب، وجود زیرساخت های خوب، نبود قوانین دست و پا گیر و بسیاری دیگر از عوامل در تحقق این اهداف موثر هستند.

موفقیت در شغل دامداری و دامپروری

شاید بر طبق تصور اغلب افراد ، شرط اصلی موفقیت در پرورش گوسفند داشتن زمین و مراتع پر آب و علوفه می باشد. اگرچه داشتن این شرایط به پیش برد هرچه بهتر این کار کمک می کند اما این شرط کافی برای موفقیت نمی باشد بسیاری از افراد می توانند با ایجاد چراگاه های مصنوعی این مشکل را به سادگی حل کنند.

بسیاری از متخصصان حوزه دامداری و دامپروری اعتقادی به پرورش گوسفند به روش باز به دلیل مشکلاتی که در این روش وجود دارد، ندارند. داشتن پشتکار و تحمل زحمت های فراوانی که در این راه شخص دامدار تحمل می کند البته با کمک گرفتن از تجهیزات و روش های عملی تنها رسیدن رسیدن به موفقیت در شغل دامداری و دامپروری محسوب می شود. خرید لوازم آرایشی

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرده است که در همه ی کشورهای جهان تقاضا برای غذا در حال افزایش است که باید از طریق استفاده از ژنتیک بهتر و تغذیه مناسب تر و هدفمند این مشکل را حل کرد. البته بر اساس پیش بینی های صورت گرفته توسط محققان این موسسه بین المللی تا سال ۲۰۲۸ مصرف سرانه گروه های مواد غذایی روندی ثابت داشته باشد اما در دراز مدت قیمت مواد کشاورزی و گوشت قرمز افزایشی خواهد بود. این رشد تقاضا در به خصوص در کشورهایی که شاهد رشد بالای جمعیتی هستند ملموس تر است.

از این دسته مناطق می توان به کشورهای هند، کشورهای جنوبی آفریقا و خاورمیانه اشاره کرد. اما با این حال به دلیل فقر موجود در این نواحی همچنان تقاضا محدود خواهد ولی شرایط در کشورهایی ثروتمند نظیر آمریکا و اروپا فرق می کند و مردم همچنان گوشت زیادی را در این کشورها مصرف خواهند کرد.

متاسفانه طی چندین سال گذشته تعداد واحد های تولیدی صنعت دامداری و دامپروری روستایی و عشایری رو به کاهش بوده است. این مسئله سبب شده است که قیمت دام با مقداری افزایش مواجه شود. البته این کاهش ظرفیت تولیدی یک مزیت برای دامپرورانی است که به شغل ادامه می دهند زیرا به هرحال نیاز کشور به گوشت و محصولات دامی کاهش چندانی نداشته است و رو به رشد نیز می باشد و ظرفیت اشباع در این زمینه به وجود نیامده است. با توجه به افزایش جمعیت کشور و نیازهای سالیانه طی ایام مختلف سال به کشور کمبود تولید گوشت گوسفندی در کشور در مقاطعی احساس می شود.

نکاتی مهم برای داشتن دامداری و دامپروری موفق

اگر در ابتدا کار خود در رشته دامداری و دامپروری هستید در انتخاب گله و نژادی اولیه خود بسیار دقت کنید متاسفانه تصور خیلی های این است که این کار چندان مهم نیست و هر نژادی قابلیت پرورش با بیشترین میزان سودهی را دارا است. اما تجربه و بررسی ها چیز دیگری را نشان می دهد. هر منطقه و هر نژاد ویژگی های خاص خود را دارند که آنها را می تواند منحصر به فرد کند.

نوع گوسفند انتخابی از لحاظ جنسیت برای کار پرواربندی زیاد اهمیت ندارد. البته این امر تا حدود زیادی وابسته به شرایط و قیمت های گوسفندان نیز می باشد .

یکی از دلایل مهمی که اغلب افراد در ابتدا ورود به هر شغلی به آن نسبتا بی توجه هستند، بهره بردن از تجربه های موفق در هر صنعت دامداری و دامپروری می باشد. امروزه با توجه به رشد سریع اطلاعات و فناوری سایت بازار گوسفند با این هدف تاسیس شده است که بتواند نقشی هر چند کوچک در بهبود روند رشد صنعت دامداری و دامپروری داشته باشد. و با معرفی راهکارها و روش های مناسب باعث افزایش نرخ بهره وری در این حوزه شود.

سعی کنید برای انتخاب گوسفندان و دام های گله خود نژادهای چند قلوزا و اصلاح شده را به دلیل منافع طولانی مدت انتخاب نمایید.
این گونه های دامی به تعداد زیادی از نژادها تقسیم بندی شده اند که برای بر اساس اهداف تولیدی مختلف در شرایط آب و هوایی متنوع سازگاری یافته اند. منظور از سازگاری گوسفندان با شرایط محیطی متفاوت این است که شما می توانید نژادهای خاصی از این حیوان را در مناطق کوهستانی و سرد شمال اروپا تا مناطق خشک آفریقا و اسیا بدون مشکل پرورش دهید و سود کسب کنید.

اگر در منطقه ای که شما در حال پرورش دام و تولید محصولات دامی هستید نرخ خرید پایین می باشد نگران نباشید چون می توانید از بازار هدف بزرگتری نظیر کلان شهر ها استفاده کنید.

با تولید محصولات دامی درجه یک می توانید برای خود مشتریان ثابتی را پیدا کنید که دوست داشته باشند همیشه از شما خرید کنند. در شغل دامداری و دامپروری به دنبال دانش و اطلاعات به روز و کافی باشید. فراهم کردن شرایط محیطی مساعد برای پرورش دام اهمیت فراوانی دارد.
حتما گوسفندان و سایر دام های خود در معرض نور خورشید به مقدار کافی و روزانه قرار دهید.
کف جایگاه باید حتما خشک باشد برای اینکار می توانید از خاک اره یا پوشال تازه استفاده کنید. فضای جایگاه باید بدون پشه و مگس باشد. و یا حداقل تعداد آنها را به حداقل رسانید. همیشه سعی کنید از نان خشک برای تغذیه دام هایتان استفاده نمایید. ضدعفونی کردن محیط نگهداری دام برای حفظ سلامت آنها بسیار مهم و ضروی می باشد که برای این کار می توانید از سم های حشره کش و دستگاه شعله افکن بهره ببرید.

کفش ها و چرخ های خودرو های خود و سایر کارکنان را قبل از ورود به مجتمع دامداری و دامپروری حتما ضدعفونی کنید تا حد الامکان راه شیوع بیماری از این طریق گرفته شود. موفقیت در این شغل در گرو داشتن مدیریت صحیح و بدست آوردن تجربه در طول زمان می باشد.
یکی از بهترین و کامل ترین راه های پیشگیری و مقابله با مریضی های واگیریدار و غیر واگیر در حوزه دامداری و دامپروری گوسفندی واکسینه کردن تمام گوسفندان طبق یک برنامه مدون و دقیق می باشد. گاهی اوقات اهمال کاری در انجام برخی از موارد و نکات ذکر شده می تواند برای دامداران عزیز که زحمات زیادی متحمل می شوند خسارات جدی را پدید آورد. پس توصیه می شود حتما مسائل دامداری و دامپروری را رعایت کنید و به آنها پایبند باشید. توصیه می شود از تلقیح مصنوعی که امروزه روشی رایج در دامپروری های مدرن می باشد استفاده کنید. تلقیح مصنوعی باعث جلوگیری از انتقال بیماری می شود، همچنین اصلاح ژنتیکی و صرفه جویی اقتصادی را به همراه دارد.

تکنولوژی در دامداری و دامپروری

از گذشته های دور شغل دامداری و دامپروری جزو مشاغل بسیار سخت و طاقت فرسا محسوب می شود. دامدار در این شغل مجبور است به صورت شبانه روزی از دام های خود محافظت و نگهداری نمایید و این بدان معنا است که این افراد محبور به تحمل زحمات و هزینه های زیادی برای این امر هستند.

اما امروزه روش هایی برای کاهش دادن این مشکل در حال شکل گیری است. بطور حتم آینده دامداری و دامپروری در گرو به کاربردن فناوری ها و تجیهزات نوین می باشد. دامداری های هوشمند روشی جدیدی برای نگهداری و پرورش این حیوانات محسوب می شود.

این مجتمع های دامداری و دامپروری مجهز به دوربین های مداربسته پیچیده، حسگرهای مختلف و میکروفون و… می باشد. استفاده از این تجهیزات علاوه بر تمام مزیت های ذکر شده، باعث افزایش چشمگیر نرخ راندمان در این صنعت می شود. حسگر ها و دوربین های پیشرفته به وسیله هوش مصنوعی که دارند می توانند کوچک ترین حرکات این حیوانات را زیر نظر بگیرند و به محض اینکه رفتاری غیر عادی را حس کنند، هشدار می دهند. البته شایان ذکر است که به کارگیری این روش ها بسیار جدید است و در بعضی از کشور ها محققان در حال تلاش برای بهبود روند کارایی این سیستم ها می باشند.

.

 

.