اجرای برنامه راهبری شرکتی در ایران، برنامه‌ها و راهبردها

اجرای برنامه راهبری شرکتی در ایران، برنامه‌ها و راهبردها

دبیرعلمی کنفرانس بین المللی راهبری شرکتی ضمن تشریح وضعیت فعلی راهبری شرکتی در کشور به ارائه پیشنهادات خود برای اجرای موثرتر این برنامه در کشور پرداخت.

 

 

 

*** اجرای برنامه راهبری شرکتی در کشور 

 

به گزارش صنایع، سومین کنفرانس بین المللی راهبری شرکتی با حضور مسئولان، مدیران ارشد سازمان‌ها و صاحب‌نظران این حوزه با موضوع اصلی رابطه هیئت مدیره و مدیرعامل در تحقق اهداف نظام راهبری شرکتی توسط سازمان مدیریت صنعتی در مرکز همایش‌های این سازمان برگزار شد.

 

در ابتدای این مراسم، دبیرعلمی کنفرانس به تشریح وضعیت راهبری شرکتی در کشور پرداخت و عنوان کرد:

برنامه‌های آموزش و توانمندسازی اعضای هیئت مدیره از اهمیت بالایی برخوردار است و در عین حال توجه به مدل‌های شایستگی در انتصاب هیئت مدیره و مدیران عامل از نکات کلیدی دیگر است که لازم است مورد توجه قرار گیرد.

ابراهیم شیخ در ادامه درباره برنامه‌های آموزش و توانمندسازی اعضای هیئت مدیره، مدل‌های شایستگی و انتصاب هیئت مدیره و مدیران عامل، تشکیل کمیته‌های هیئت مدیره، آیین‌نامه حاکمیت شرکتی شرکت‌های بورسی، آیین‌نامه انتظام بخشی به شرکت‌های دولتی و سایر قوانین و مقررات ناظر توضیحاتی ارائه داد.

وی با تاکید بر اجرای برنامه توسعه راهبری شرکتی در کشور، اجرای آیین‌نامه و دستورالعمل به روزآوری، گواهینامه حرفه‌ای، انجمن حرفه‌ای، رتبه‌بندی، حمایت از سهامداران خرد، اصلاح قانون تجارت، توانمندسازی ارکان راهبری شرکتی و… را به عنوان بخشی از پیشنهادات خود برای اجرای برنامه راهبری شرکتی در کشور مطرح کرد.

 

 

 

*** حاکمیت شرکتی و تنظیم روابط میان ذی‌نفعان بازار

 

به گزارش صنایع، رئیس سازمان بورس که دیگر سخنران این کنفرانس بود، در تشریح رویکرد سازمان متبوع خود برای تبیین حاکمیت شرکتی در شرکت‌های بورسی، بیان داشت:

عمده اتفاقی که در حاکمیت شرکتی در شرکت‌های بورسی به دنبال آن هستیم این است که به سهامداران اطمینان دهیم سهام آنها حفظ خواهد شد‌.

موضوع حاکمیت شرکتی مبحثی که تاکنون به طور شایسته و بایسته‌‌ای به آن پرداخته نشده و ما به طور جد به دنبال اجرای این دستورالعمل هستیم.

یکی از رویکردهای ما حضور سهام‌داران نهادی در شرکت‌ها است.

 

مجید عشقی در ادامه، تصریح کرد:

سهام‌داران نهادی برخلاف سهامداران خرد و کلان بر روند فعالیت‌های شرکت نظارت دارند و بسیاری از موارد را به هیئت مدیره گزارش و تذکر می‌دهند و نقش قابل توجهی در حاکمیت شرکتی دارند.

کمیته‌های تخصصی هیئت مدیره دیگر رویکرد مد نظر است که با توجه به عدم زمان کافی برای رسیدگی به تمامی موارد توسط هیئت مدیره شرکت‌ها مکلف به تشکیل سه کمیته برای رسیدگی به تمامی موارد و مباحث شرکت هستند.

ممنوعیت تملک سهام شرکت‌ها توسط شرکت فرعی دیگر معضل جدی است که در برخی از موارد تا ۵۰ درصد از سهام شرکت در تملک شرکت فرعی است که برنامه ریزی شده سهام اصلی شرکت ها از شرکت‌های فرعی خارج شوند.

 

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه یکی دیگر از موارد تعیین وظایف هیئت مدیره است که مقرر شده تمام اعضای هیئت مدیره موظف باشند و هیچ عضو مستقلی در هیئت مدیره حضور نداشته باشد و بدین ترتیب تمام اعضای هیئت مدیره وظایف مشخص دارند، ادامه داد:

یکی از موضوعات دیگر بحث گزارش‌گری پایدار است که تاکنون در شرکت‌های ما به صورت یک بحث فانتزی به آن توجه شده، امام در دنیا به این شکل نیست.

لذا با توجه به اهمیت بحث پایداری و رشد بلند مدت شرکت و نقش مسئولین اجتماعی آنها، نحوه گزارش‌گری و استاندارهای آنها باید در آینده یک چارچوب مشخص داشته باشد و امیدواریم با کمک نهادهای حاکمیتی این بحث را تقویت کنیم.

در حوزه آموزش با توجه پرونده‌هایی که در دستگاه قضایی داشتیم این احساس نیاز را کردیم که یک دور تمام اعضای هیئت مدیره را از مباحث حاکمیت شرکتی مطلع کنیم.

لذا دوره برای تمام اعضای هیئت برگزار شد و اطلاع رسانی‌های لازم صورت گرفت.

اینها بخشی از سیاست‌های سازمان بورس برای ایجاد حاکمیت شرکتی در شرکت‌های بورسی است که به طور جد در حال اجرا است.